null ”Madossa ja peuranvasassa voi helposti nähdä koko luomistyön” – Annankadulla avattua näyttelyä inspiroi Ilmestyskirja

Mirja Ilkka ja Henri Kivioja tekevät taidetta samalla työhuoneella toisiaan sparraten. Kiviojalle tärkeä työkalu on luonnosvihko.

Mirja Ilkka ja Henri Kivioja tekevät taidetta samalla työhuoneella toisiaan sparraten. Kiviojalle tärkeä työkalu on luonnosvihko.

Hyvä elämä

”Madossa ja peuranvasassa voi helposti nähdä koko luomistyön” – Annankadulla avattua näyttelyä inspiroi Ilmestyskirja

Taiteilijat edustavat eri tyylisuuntia ja ajatusmaailmoja. Ystävyyttä ja työtoveruutta ei häiritse, vaikka heillä on myös erilaiset näkemykset hengellisyydestä.

Kuvataiteilijat Mirja Ilkka ja Henri Kivioja tutustuivat joitakin vuosia sitten opiskellessaan Kotkan Repin-instituutissa. Myöhemmin ystävykset päätyivät tekemään työtä samalle työhuoneelle Helsingin Herttoniemeen.

Ajatus yhteisen näyttelyn pitämisestä kypsyi vähitellen. Nyt helsinkiläisessä galleria Ars Longassa on esillä taiteilijoiden yhteisnäyttely Luotujen laulu. Kaksikko valitsi näyttelyn teemaksi hengellisyyden, koska kumpikin on pohtinut samoja asioita. He ajattelevat niistä eri tavalla, mutta se ei ole haitannut ystävyyttä ja yhdessä tekemistä.

Ars Longan näyttelyssä Henri Kiviojalla on esillä kirkkain värein maalattuja töitä, jotka perustuvat Raamatun kertomuksiin.

– Raamatullinen symboliikkahan on näkyvissä koko länsimaisen taiteen historiassa. Siitä on helppo ammentaa, Kivioja sanoo.

– Pyrin kuvaamaan ihmisen ja Jumalan välistä suhdetta. Minua inspiroivat erityisesti Vanhan testamentin sekä Uuden testamentin Ilmestyskirjan voimakkaat näyt. Ja Jeesus ristillä on tietysti tärkeä aihe, hän sanoo.

Mirja Ilkan maanläheisin sävyin maalatut teokset kuvaavat eläimiä ja kasveja. Abstraktin ja esittävän taiteen välimaastossa liikkuvien maalausten pohjana ovat Franciscus ­Assisilaisen luontoajatukset.

Kuvassa etualalla on Mirja Ilkan hyttysteos, ja takana näkyy Henri Kiviojan raamatullisia teoksia.

Kuvassa etualalla on Mirja Ilkan hyttysteos, ja takana näkyy Henri Kiviojan raamatullisia teoksia.

– Innostuin niistä osallistuttuani Sibelius-Akatemiassa väitöskirjaa tehneen Sirkku Rintamäen virsiprojektiin. Korvissani alkoi silloin soida Assisilaisen tekemä hieno hymni Kaikkien luotujen ylistys, Ilkka sanoo.

– Minulla on lähtökohtana usein konkreettinen luontokappale, jonka ympärille kehittyy lisämerkityksiä. Esimerkiksi madossa ja peuranvasassa voi helposti nähdä koko luomistyön, hän sanoo.

Hengellisyys on ollut Henri Kiviojan taiteessa vahvasti esillä jo pitkään.

– Minulla oli parikymppisenä hengellinen etsintävaihe. Opiskelin tuolloin Limingan taidekoulussa ja keskustelin siellä uskonnosta muutaman lestadiolaisen opiskelijatoverini kanssa. Se johti siihen, että liityin vanhoillislestadiolaiseen herätysliikkeeseen, Kivioja kertoo.

Mirja Ilkka puolestaan ei ole aikuisena halunnut sitoutua mihinkään tiettyyn seurakuntaan.

– Olen ollut yhteydessä erilaisten hengellisten yhteisöjen kanssa. Esimerkiksi viitisen vuotta sitten minut kutsuttiin helluntailaisten kokoontumiseen, jossa järjestettiin Pyhä Henki -aiheinen näyttely. Rukoilin silloin jotain hyvää kuva-aihetta, ja yhtäkkiä mieleen tulivat hyttyset, joista olen tehnyt useita maalauksia.

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Taiteilijat ja turvapaikanhakijat käsittelevät pakolaisuutta Tuomiokirkon kryptan näyttelyssä

Hyvä elämä

Taiteilijat Ulla Remes ja Mari Arvinen sekä yhdeksän turvapaikanhakijaa kertovat Haavaviiva-näyttelyssä lähdön syistä ja siitä, miltä se tuntuu.



Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.