null ”Meillä on monia muitakin kristillisiä kirkkokuntia Suomessa” –  Kirkolliskokouksen edustaja-aloite ehdottaa evankelis-luterilaisen kirkon Kirkko Suomessa -brändin lakkauttamista

Kirkolliskokouksen edustaja-aloitteen mukaan Kirkko Suomessa -brändi asettaa evankelis-luterilaisen kirkon erityisasemaan. 

Kirkolliskokouksen edustaja-aloitteen mukaan Kirkko Suomessa -brändi asettaa evankelis-luterilaisen kirkon erityisasemaan. 

Ajankohtaista

”Meillä on monia muitakin kristillisiä kirkkokuntia Suomessa” –  Kirkolliskokouksen edustaja-aloite ehdottaa evankelis-luterilaisen kirkon Kirkko Suomessa -brändin lakkauttamista

Aloitteen allekirjoittajat kokevat, että brändi on tahditon, koska nimestä ei käy selville, mikä kirkkokunnista on kyseessä.

Kirkolliskokoukseen on jätetty kirkkohallitukselle suunnattu edustaja-aloite siitä, että Kirkko-Suomessa -brändi tulee lakkauttaa. Aloitteen mukaan brändi on nyt paitsi viestiltään epämääräinen myös ekumeenisesti sopimaton. Aloitteesta uutisoi ensimmäisenä Kotimaa.

− Luterilaiselle on täysin selvää, että kirkko tarkoittaa luterilaista kirkkoa, mutta ulkopuoliselle se voi olla mikä kirkkokunta tahansa. Se on ongelmallinen ekumeenisesta näkökulmasta, koska meillä on monia muitakin kristillisiä kirkkokuntia Suomessa. Olisi hyvä tarkentaa, mistä kirkkokunnasta on kysymys, Suomen Ekumeenisen Neuvoston pääsihteeri Mayvor Wärn-Rancken sanoo.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko on yksi Suomen Ekumeenisen Neuvoston 11 jäsenkirkosta. 

Brändin nimi nousi esiin Suomen Ekumeenisen Neuvoston hallituksen kokouksessa 1. helmikuuta, koska evankelis-luterilaiset seurakuntayhtymät ovat soveltaneet brändiä myös paikallisesti käyttäen ilmaisuja Kirkko Helsingissä, Kirkko Vantaalla ja Kirkko Turussa. Wärn-Rancken oli asiasta yhteydessä Kirkkohallituksen viestintään. 

Uusi brändi voisi olla esimerkiksi Ev.-lut. kirkko Suomessa. Tällöin se olisi myös ekumeenisesti kestävämpi.

Edustaja-aloitteen mukaan Kirkko Suomessa -brändin tavoite on hyvä ja viestinnällisesti perusteltu, mutta ”antaa vaikutelman siitä, että Suomessa ei ole muita kirkkoja, tai että luterilainen yhteisö on niiden rinnalla jollakin tavalla erityisin, merkittävin ja voi puhua kaikkien kirkkojen ja kristittyjen äänellä.”

Aloitteessa esitetään, että evankelis-luterilaisen kirkon tulee kehittää brändiään informatiivisempaan suuntaan. Uusi brändi voisi olla esimerkiksi Ev.-lut. kirkko Suomessa. Tällöin se olisi myös ekumeenisesti kestävämpi. Mikäli brändistä luovutaan, seurakuntayhtymien ja paikallisseurakuntien toivotaan seuraavan perässä viestinnän muutoksessa.

Aloite on herättänyt keskustelua kirkon sisäisissä sosiaalisen median ryhmissä ja muun muassa kirkon viestijöiden parissa. Aloitetta ja siinä ehdotettuja muutoksia on pohdittu ennen kaikkea käytännön näkökulmasta.

Osa keskustelijoista on ollut huolissaan siitä, kuinka nimen muuttaminen vaikuttaisi Facebookissa seuraajamääriin ja tavoitettavuuteen. Facebookissa sivun uudelleen nimeäminen ei välttämättä onnistu. Mikäli aloitteen ehdotus menee läpi, kirkko joutuu mahdollisesti luomaan uuden sivun, jolloin tykkääjät menetetään. Kirkko Suomessa -Facebook-sivulla on tällä hetkellä yli 63 000 tykkääjää.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko lanseerasi Kirkko Suomessa -brändin joulukuussa 2011.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.