null ”Pelkäsin tätä munkkia jo aiemmin” – Kambodžan buddhalaisten luostarien hyväksikäyttötapaukset ovat vaiettu salaisuus

Sok on nykyisin 13-vuotias munkkinoviisi. Hänen päällään on saffron eli buddhalaisten munkkien käyttämä perinteinen oranssi kaapu. Rummulla ilmoitetaan yhteisistä rukouksista, ruokailuista tai muista yhteisön kokoontumisiin liittyvistä asioista.

Sok on nykyisin 13-vuotias munkkinoviisi. Hänen päällään on saffron eli buddhalaisten munkkien käyttämä perinteinen oranssi kaapu. Rummulla ilmoitetaan yhteisistä rukouksista, ruokailuista tai muista yhteisön kokoontumisiin liittyvistä asioista.

Ajankohtaista

”Pelkäsin tätä munkkia jo aiemmin” – Kambodžan buddhalaisten luostarien hyväksikäyttötapaukset ovat vaiettu salaisuus

Kambodžan pagodoissa paljastuu koko ajan lisää poikien hyväksikäyttötapauksia. 13-vuotias Sok haluaa kertoa tarinansa auttaakseen muita.

Pagoda on buddhalaisten pyhä paikka. Pohjois-Kambodžan maaseudulla Siem Reapin kaupungin lähistöllä sijaitsevan Pagodan pihamaalla on hyvin kuuma iltapäivä. On helmikuu ja ulkona polttaa 35 asteen helle.

– Asuin silloin isoveljeni luona luostarissa lähellä kotitaloamme Siem Reapin maaseudulla. Yöllä munkki tuli hiljaa viereeni, riisuutui ja tarttui kiinni sukuelimeeni. Hän teki minulle seksuaalista väkivaltaa.

– En ymmärtänyt silloin, mitä tapahtui. Ajattelin, että se oli unta. Kun mietin asiaa seuraavana päivänä, minua alkoi pelottaa kovasti ja tunsin ahdistusta. En myöskään pystynyt syömään mitään. Siksi he varmasti huomasivat, että jotain oli vialla.

Moni lapsi ei ymmärrä, että kyseessä on hyväksikäyttö ja kielletty teko.
– Yaim Chamreun

Näin kertoo kokemuksestaan oranssiasuinen pikkumunkki Sok. Hän on nyt 13-vuotias munkkinoviisi. Sok oli 11-vuotias, kun hänet raiskattiin luostarissa. Raiskaaja oli luostarissa asuva munkki.

Sok on edelleen hyvin pienikokoinen poika. Hän on ilmeikäs ja hymyilee herkästi, mutta ei ota katsekontaktia. Tässä pagodassa on paljastunut viisi seksuaalista hyväksikäyttötapausta, lähistöllä olevassa pagodassa niitä on jo kymmenen.

– Pelkäsin tätä munkkia jo aiemmin. Hän käyttäytyi aina hyvin aggressiivisesti ja näytti aina vihaiselta. En koskaan uskaltanut sanoa hänelle mitään. Hänet karkotettiin myöhemmin luostarista.

Viime vuonna Sok päätti palata uudestaan luostariin. Hän haluaa tulla munkiksi, opiskella kiinan kieltä ja työllistää itsensä matkaoppaana. Sok aikoo olla pagodassa viisi vuotta, 18-vuotiaaksi saakka.

Nuorimmat uhrit ovat kolmevuotiaita

Sok on tyypillinen luostarissa tapahtuvan seksuaalisen väkivallan uhri. Hän on keskimmäinen perheen kolmesta lapsesta. Perheenäiti on köyhä maanviljelijä. Sok halusi luostariin isoveljensä luo, koska hän halusi opiskella ja oppia lisää. Köyhälle perheelle lapsen kouluttaminen ei ole muuten mahdollista.

Sok on yksi lukuisista pojista, jotka ovat kokeneet seksuaalista väkivaltaa buddhalaisessa luostarissa. Uhreista suurin osa on 5–16-vuotiaita lapsia ja nuoria. Nuorimmat uhrit ovat kolmevuotiaita, vanhimmat 26-vuotiaita.

Pagoda on kambodžalaisen yhteisön sydän. Pagoda ei ole vain temppeli, jossa harjoitetaan uskontoa. Pagodassa on koulu, asuntola ja vanhainkoti seniorimunkeille.

Pagoda on kambodžalaisen yhteisön sydän. Pagoda ei ole vain temppeli, jossa harjoitetaan uskontoa. Pagodassa on koulu, asuntola ja vanhainkoti seniorimunkeille.

Jotkut uhreista kärsivät tapahtumista loppuikänsä. Seksuaalinen väkivalta vaikuttaa myös lapsen kehitykseen sekä henkisesti että fyysisesti. Näin tapahtuu etenkin, jos asioita ei käsitellä. Useimmiten asioita ei käsitellä ikinä. Silloin myös häpeä kasvaa, ja nuori saattaa päätyä itsemurhaan.

– Moni lapsi ei ymmärrä, että kyseessä on hyväksikäyttö ja kielletty teko. Nämä lapset saattavat ajatella, että kyseessä on rakkaudenosoitus. Munkit elävät selibaatissa. Jos munkkien välillä on seksiä, he ovat epäonnistuneita. Tämä taas lisää häpeää, Kambodžan First Stepin johtaja Yaim Chamreun sanoo.

First Step on Suomen Lähetysseuran kumppanijärjestö Kambodžassa.
Vaikka Sok on uhri, hän on myös selviytyjä. Viikko tapahtuman jälkeen luostarissa asuva nunna vei Sokin tutkimuksiin Siem Reapin Angkorin lastensairaalaan.

Sairaalassa paljastui, että Sok kärsi alapäässään kovista kivuista, jotka olivat aikuisen ihmisen seksuaalisen teon aiheuttamia. Tämän jälkeen First Stepin sosiaalityöntekijä alkoi viedä asiaa eteenpäin. Suurena tukena oli myös Sokin äiti, joka otti pojan puheet vakavasti ja puolusti häntä.

Pelkäsin tätä munkkia jo aiemmin. Hän käyttäytyi aina hyvin aggressiivisesti, kertoo Sok.

Pelkäsin tätä munkkia jo aiemmin. Hän käyttäytyi aina hyvin aggressiivisesti, kertoo Sok.

– Ymmärsin sen jälkeen, että en ole syyllinen, vaan uhri. Olen erittäin onnellinen, että minua autettiin. Haluan myös, että muut uhrit voisivat saada apua. Siksi haluan kertoa tästä. Olen nyt onnellinen, käyn koulua ja vietän tavallista elämää. Olen keskustellut asiasta myös pagodassa niiden munkkien kanssa, jotka haluavat puhua siitä. Minulla on täällä kaksi hyvää ystävää, joiden kanssa voin jutella, Sok kertoo.

Hän oli onnekas. Useimmiten edes sosiaalityöntekijät tai viranomaiset eivät tiedä, kuinka he voivat auttaa uhreja ja viedä asioita eteenpäin. Osa pelkää, mitä tapahtuu, jos puhuu.

Pojat joutuvat tyttöjä useammin hyväksikäytetyiksi

Unicefin raportin mukaan joka kahdeskymmenes lapsi joutui vuonna 2016 Kambodžassa seksuaalisen väkivallan kohteeksi. Tilanne ei ole viime vuosina juuri parantunut.

First Step -järjestön tuoreen raportin mukaan noin neljä prosenttia tytöistä ja viisi prosenttia pojista kokee seksuaalista väkivaltaa. YK:n kehitysohjelman raportin mukaan jopa joka kuudes kambodžalainen mies on kokenut seksuaalista hyväksikäyttöä jossakin elämänsä vaiheessa. Buddhalaisissa munkkiluostareissa poikien hyväksikäyttö on luultavasti tätäkin laajempaa.

Poikien hyväksikäyttö buddhalaisluostareissa on yhä suureksi osaksi vaiettu salaisuus, tabu.

Poikien hyväksikäyttö buddhalaisluostareissa on yhä suureksi osaksi vaiettu salaisuus, tabu.

Kambodžalaiset pojat ovat tyttöjä useammin seksuaalisen hyväksikäytön uhreja. Tytöt saattavat asua tiiviisti perheen parissa jopa koko elämänsä, kun taas pojat saavat liikkua vapaasti myös kodin ulkopuolella jo hyvin nuorina. Vain harvat järjestöt pitävät poikien puolta.

Useimmat pojat suorittavat munkkijakson luostarissa koulun lisäksi. Se kestää lyhimmillään muutaman kuukauden. Yleisin virheellinen käsitys on, että hyväksikäyttäjä on ulkomaalainen. Todellisuudessa hyväksikäyttäjä löytyy useimmiten lapsen lähipiiristä, aivan samalla tavalla kuin länsimaissa.

Munkit joutuvat harvoin vastuuseen teoistaan

Seksuaalisiin hyväksikäyttöihin syyllistyneet munkit joutuvat harvoin vastuuseen teoistaan. Tähän saakka rangaistuksena on usein ollut karkotus. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että munkki saattaa siirtyä asumaan seuraavaan pagodaan. Käytäntö on siis samalla tavalla ongelmallinen ja vastuuton kuin katolisen kirkon seksuaaliseen väkivaltaan syyllistyneiden pappien siirtely seurakunnista toiseen.

Olen erittäin onnellinen, että minua autettiin. Haluan myös, että muut uhrit voisivat saada apua.
– Sok

Pagodan uskotaan olevan paikka, jossa Jumala asuu. Tavallaan pagoda on siis perinteisesti ollut koskematon. Esimerkiksi poliisi ei ole mielellään mennyt pagodaan, vaan munkit ovat yleensä saaneet elää elämäänsä hyvin rauhassa.

– Pagodan mainetta halutaan suojella kaikin mahdollisin keinoin. Aiemmin pagodan arvostelusta on voinut joutua vaikeuksiin ja menettää jopa työpaikan. Tämä on tietysti hyvä suoja myös pahoille ihmisille, First Stepin johtaja Chamreun kertoo.

First Stepin johtaja Yaim Chamreun. First Step on ainoa kambodžalainen järjestö, joka työskentelee poikien seksuaalisen hyväksikäytön ehkäisemiseksi.

First Stepin johtaja Yaim Chamreun. First Step on ainoa kambodžalainen järjestö, joka työskentelee poikien seksuaalisen hyväksikäytön ehkäisemiseksi.

Pagodat eivät ole tuoneet seksuaalisia hyväksikäyttötapauksia julkisiksi itsenäisesti kovinkaan usein. Seksuaalinen hyväksikäyttö paljastuu useimmiten silloin, kun joku ulkopuolinen käy pagodassa ja näkee tai kuulee jotakin. First Stepin sosiaalityöntekijä vierailee Sokin pagodassa noin 2-3 kertaa kuukaudessa.

– Viranomaiset vähättelevät poikien seksuaalista hyväksikäyttöä. Jos poika puhuu asiasta, hänestä tehdään pilaa, hänelle nauretaan ja hänet häpäistään. Pahimmassa tapauksessa poikaa saatetaan rangaista tai hänet saatetaan karkottaa pagodasta. Siksi tästä asiasta vaietaan mieluummin, Chamreun kertoo.

Sok haluaa rohkaista ihmisiä ja muistuttaa, että kenenkään ei tarvitse joutua alistumaan väärään kohteluun.

– En ole kovin hyvä puhumaan. Luen ja rukoilen mieluummin. Aina voi huutaa apua ja huutaa kovaa, jos on hätä. Joku kyllä kuulee, hän sanoo.

Sokin nimi on muutettu hänen henkilöllisyytensä turvaamiseksi.

First Step auttaa poikia

Suomen Lähetysseura on tukenut First Stepin työtä vuodesta 2011 saakka.

First Step on ainoa kambodžalainen järjestö, joka toimii poikien seksuaalisen hyväksikäytön ehkäisemiseksi. Buddhalaisten luostarien hyväksikäyttö on edelleen Kambodžassa tabu. First Stepin työn avulla laajamittaista ongelmaa tuodaan näkyväksi.

Hankkeen puitteissa tehdään konkreettista asiakastyötä, kehitetään ja järjestetään koulutuksia ja tehdään valtakunnalta vaikuttamistyötä, joka pyrkii muuttamaan asenteita.

First Stepillä on tukipuhelinnumero, johon uhrit tai heidän läheiset voivat ottaa yhteyttä.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.