null Apocalyptican Eicca Toppiselle yhteys luontoon on pyhä – selloheviyhtye lähtee kirkkoihin kiertueelle

– Jos musiikki koskettaa kuulijaa, siinä on jotain pyhää. Pyhyydessä olennaista on nimenomaan yhteyden kokemus, sanoo paljon luonnossa viihtyvä Eicca Toppinen.

– Jos musiikki koskettaa kuulijaa, siinä on jotain pyhää. Pyhyydessä olennaista on nimenomaan yhteyden kokemus, sanoo paljon luonnossa viihtyvä Eicca Toppinen.

Hyvä elämä Ajankohtaista

Apocalyptican Eicca Toppiselle yhteys luontoon on pyhä – selloheviyhtye lähtee kirkkoihin kiertueelle

”Ollaan bändikavereiden kanssa mietitty, pitäisikö ottaa sellot ja mennä jonkun terassin aidan viereen soittamaan. Katsottaisiin, kuinka nopeasti terassi tyhjennetään, kun nyt siellä onkin ohjelmaa,” Eicca Toppinen sanoo.

Kun koronapandemia iski, metallimusiikkibändi Apocalypticalta peruuntui yli sata keikkaa. Tapahtuma-alan kurimus koskettaa syvästi sello-rockia soittavan yhtyeen sellistiä ja toimitusjohtajaa Eicca Toppista. Epäoikeudenmukaisuus nostaa tunteet pintaan.

– Terveys on tärkeää ja ihmisiä täytyy tietenkin suojella. Sillä, millä tavalla kulttuuria ja tapahtuma-alaa nyt kohdellaan, ei kuitenkaan ole mitään tekemistä tämän kanssa. On moneen kertaan todistettu, miten tapahtumia voidaan järjestää koronaturvallisesti. Meidän avullamme halutaan näköjään antaa viesti siitä, ettei pidä kokoontua. Siitä tässä on kyse, Toppinen sanoo.

Hän ei ymmärrä logiikkaa, jonka mukaan tapahtumia ei voida järjestää tai isoon kirkkoon saadaan ottaa vain muutama ihminen, kun samaan aikaan kauppaan otetaan väkeä rajoituksitta ja kaupunkeihin suunnitellaan jättiterasseja.

– Tämä politiikka on täyttä murhaa: seurauksena on jättityöttömyys, valtavat taloudelliset tappiot, konkursseja ja kestämätön henkinen paine alan ihmisille. Ollaan bändikavereiden kanssa mietitty, pitäisikö ottaa sellot ja mennä jonkun terassin aidan viereen soittamaan. Katsottaisiin, kuinka nopeasti terassi tyhjennetään, kun nyt siellä onkin ohjelmaa, Toppinen tuumii.

Hänelle itselleen korona-aika on merkinnyt taloudellisia tappioita ja sinnittelyä. Toisaalta hän on käyttänyt yhtäkkiä kalenteriinsa ilmestyneen tyhjän tilan itsensä kehittämiseen ja arvojensa ja tavoitteidensa pohtimiseen. Nyt näyttää siltä, että kesällä voi, jos korona ja viranomaiset suovat, olla mahdollisuus muutamaan festarikeikkaan.

Lähiviikkoina Apocalyptica marssii myös studioon tekemään EP-levyllisen uutta musiikkia. Pian sen jälkeen laitetaan kasaan marras-joulukuun kiertueen ohjelmisto. Se ei ole maailmankiertue, joka siirtyi vuodelle 2022, vaan bändin ensimmäinen kirkkokiertue. Sitäkin Toppinen kertoo siirtäneensä koronan vuoksi jo kahdesti.

– Matka mieleen – kaamoksen sellot -kiertueen liput tulevat myyntiin perjantaina. Tai siis puolet niistä, sillä emme uskalla myydä vielä kaikkia lippuja. Sen tämä korona-aika on opettanut, että tulevaisuus on epävarma, Toppinen kertoo.

Kirkkokeikoista tehdään oma kokonaisuus

Kiertueen ohjelmisto on varta vasten kirkkotilaan suunniteltu.

– Olemme muutaman kerran aiemminkin esiintyneet kirkoissa sen hetkisellä normaalilla ohjelmistollamme. Nyt haluamme rakentaa kokonaisuuden, jossa otetaan huomioon tilan arvokkuus, tunnelma ja akustiikka, Eicca Toppinen kertoo.

Kirkkotila on monille ihmisille pyhä, ja haluamme kunnioittaa sitä.

Tarkoittaako tämä sitä, että keikalla ei kuulla rokkia?

– Varmasti sitäkin on mukana tunnelman äärilaitana ja energiatason nostajana. Konsertin pääasiallinen sisältö koostuu musiikista, jota emme juuri keikoillamme esitä. Soitamme instrumentaalikappaleita, jotka sovitetaan kokonaisuuteen sopivaksi. Kirkkotila on monille ihmisille pyhä, ja haluamme kunnioittaa sitä.

Apocalypticassa selloa soittavat Perttu Kivilaakso, Eicca Toppinen ja Paavo Lötjönen ja rumpuja Mikko Sirén.

Apocalypticassa selloa soittavat Perttu Kivilaakso, Eicca Toppinen ja Paavo Lötjönen ja rumpuja Mikko Sirén.

Apocalyptican ensimmäinen ulkomaankeikka oli Berliinin Passionkirchessa vuonna 1997. Sieltä Toppinen muistaa suomalaisittain erikoiselta tuntuvan liberaalin meiningin: yhtye soitti Metallicaa ja kirkossa oli keikan ajan baari auki. Sen jälkeen Apocalyptica on esiintynyt Turun tuomiokirkossa ja Mikaelin kirkossa sekä Naantalin kirkossa.

– Metalliyhtyeen keikka Tuomiokirkossa herätti närää joissakin kristillisissä piireissä. Koska emme halua loukata ketään, jätimme kirkkokeikat vuosikausiksi väliin. Nyt tuntuu siltä, että on aika palata ja tehdä se ohjelmistolla, jonka soinnin ja värien avulla kuulija voi tehdä matkan oman mielensä ja tunteidensa maailmaan.

Toppiselle kirkko on hiljentymisen paikka. Sinne sopii musiikki, joka tuo kuulijoille valoa ja kauneutta pimeyden keskelle. Siitä tulee kiertueen nimi Kaamoksen sellot.

– Kiertueen ajankohta marras-joulukuu on pimein aika vuodesta. Pimeys voi olla myös hoitavaa ja toivomme, että konserttimme olisi sitä. Korona-ajan jälkeen kaipaamme muiden ihmisten läsnäoloa, livekeikan tuomaa yhteyttä.

Apocalyptica on antanut Eicca Toppiselle mahdollisuuden sellaiseen rajattomaan luovaan vapauteen, joka ei olisi ollut mahdollista kamarimusiikkiyhtyeessä tai sinfoniaorkesterissa. Sellisti ei kadu, että valitsi leipälajikseen metallimusiikin.

Apocalyptica on antanut Eicca Toppiselle mahdollisuuden sellaiseen rajattomaan luovaan vapauteen, joka ei olisi ollut mahdollista kamarimusiikkiyhtyeessä tai sinfoniaorkesterissa. Sellisti ei kadu, että valitsi leipälajikseen metallimusiikin.

Eicca Toppisen lempikirkko löytyy Pariisista

Eicca Toppiselle kirkkorakennukset ovat merkityksellisiä paikkoja. Hän on soittanut kirkoissa kymmeniä kertoja niin nuorten sinfoniaorkesteri Vivon kanssa kuin muissakin klassisen musiikin kokoonpanoissa.

Pääkaupunkiseudulla hän on soittanut Helsingin Johanneksen kirkossa jouluna oratorioissa. Vantaan Pyhän Laurin kirkon holvit ovat kaikuneet hänen sellonsa äänestä niin konserteissa kuin häissä. Toppinen on syntynyt ja kasvanut Vantaan Hakunilassa.

– Olen käynyt maailmalla monissa kirkoissa ja temppeleissä. Mieleen ovat jääneet esimerkiksi Istanbulin hienot moskeijat. Erityisen paljon pidän Pariisin Sacré-Cœurin kirkosta. Olen käynyt siellä monta kertaa. Siellä on todella vangitseva tunnelma, jonka haluan aistia yhä uudelleen, Toppinen kertoo.

Minulla ei ole mitään kirkkoa vastaan, ja sen perimmäisessä sanomassa on paljon hyvää.

Toppinen kertoo käyneensä rippikoulun herännäisyyden syntysijoilla Nilsiän Aholansaaressa ja veisanneensa siellä ahkerasti Siionin virsiä. Hän erosi kirkosta, koska koki, ettei halua kuulua siihen vain siksi, että on syntynyt lapsena Suomeen.

–  Ajattelin, että jos palaan, teen oman vapaan valinnan. Välillä kirkkoon liittyminen on käynyt mielessä jo pelkästään kirkon tekemän humaanin sosiaalisen työn vuoksi. Minulla ei ole mitään kirkkoa vastaan, ja sen perimmäisessä sanomassa on paljon hyvää. Kirkon rakenteissa ja instituutiossa sitä vastoin on paljon ongelmia ja parannettavaa, Toppinen sanoo.

Mikä sinulle on pyhää?

– Jos puhutaan pyhästä hengellisessä mielessä, niin koen, että kaikkia suuria uskontoja ohjaavat pohjimmiltaan samat elementit. Niiden keskiössä on ihmisen yhteys muihin ihmisiin, ympäristöön ja maailmankaikkeuteen. Minulle henkilökohtaisesti yhteys luontoon on pyhä.

– Kun itse olen tavannut maailmantähtiä, niin kovimmat heistä ovat jalat maassa ja sinut arvojensa kanssa, Eicca Toppinen kertoo.

– Kun itse olen tavannut maailmantähtiä, niin kovimmat heistä ovat jalat maassa ja sinut arvojensa kanssa, Eicca Toppinen kertoo.

Miksi kannattaa tulla lapsen kaltaiseksi?

Eicca Toppinen sanoo uskovansa siihen, että on olemassa jotakin, jota ihmiset kutsuvat Jumalaksi. Hänelle jumalyhteys on tunne siitä, että on osa valtavaa kokonaisuutta, universumin läpäisevää energiaa. Jeesuksen opetuksista hän nostaa esille lähimmäisenrakkauden, oman egon siirtämisen syrjään ja lasten kaltaisuuden.

– Voimme tulla omaksi itseksemme, kun löydämme lapsen kaltaisen sielun. Jeesuksen rakkaudellisuus, armollisuus ja anteeksiantaminen ovat sitä kirkon perimmäistä viestiä, joka ikävä kyllä instituutiossa usein katoaa matkalle.

– Toki Jumalan sanan välittämisen tavoissa on valtavasti yksilökohtaisia eroja. Olen saanut kunnian tavata myös lukuisia kirkonmiehiä, kirkonnaisia ja piispoja, joilla viesti kulkee vaikuttavasti.

Rocktähteyteen liitetään usein pikemminkin egon korostaminen kuin vaatimattomuus?

– Tietynlaiset hommat vaativat paljon itseluottamusta ja lavalla esiintyjän on näytettävä, että osaa ja antaa kaikkensa. Kun itse olen tavannut maailmantähtiä, niin kovimmat heistä ovat jalat maassa ja sinut arvojensa kanssa.

Elämäsi on viimeisen parin vuoden aikana kokenut melkoisen myllerryksen. Takana on avioero ja koronan viemät työtilaisuudet. Minkä varassa olet jaksanut ja selvinnyt?

– Ehkä sen varassa, että olen tehnyt tutkimusmatkaa omaan mieleeni ja fysiikkaani. Tärkeätä on ollut hyvä yhteys läheisiin. Myös bändin kanssa olemme pyrkineet koko ajan pitämään yhteyttä. Asun käytännössä metsässä, tosin kesäksi muutan veneeseen, joten myös luonnossa liikkuminen on auttanut jaksamaan.

Pelkään, että eläinten tehotuotanto ja luonnon monimuotoisuuden tuhoutuminen johtavat siihen, että pandemiat seuraavat toisiaan.

Nyt Toppinen toivoo, että korona jäisi taakse ja ihmiset voisivat jälleen tavata toisiaan vapaasti. Toisaalta hän pelkää sitä, että ihmiskunta ei ota koronasta opikseen.

– Yksilötasolla tästä on opittu. Mediaa ja poliitikkojen puheita seuraamalla vaikuttaa siltä, että laajemmin ei. Sen sijaan, että keskitytään vain itsen ja oman maan suojaamiseen, pitäisi hakea yhdessä ratkaisuja siihen, miten vastaavalta jatkossa vältyttäisiin. Pelkään, että eläinten tehotuotanto ja luonnon monimuotoisuuden tuhoutuminen johtavat siihen, että pandemiat seuraavat toisiaan.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.