null Armeijatavaran erikoisliike kampanjoi Black Fridayta vastaan: nosti hintoja jopa 40 prosenttia

Varusteleka taistelee kestävän kuluttamisen puolesta. Kuva: kuvakaappaukset Varustelekan verkkosivustolta.

Varusteleka taistelee kestävän kuluttamisen puolesta. Kuva: kuvakaappaukset Varustelekan verkkosivustolta.

Ajankohtaista

Armeijatavaran erikoisliike kampanjoi Black Fridayta vastaan: nosti hintoja jopa 40 prosenttia

Toimitusjohtaja Jari Laine sanoo, että Varustelekan johdossa on vuosia naureskeltu Black Fridayn kulutushysterialle.

Monista vinkeistä kampanjoistaan julkisuutta saanut armeijatavaran erikoisliike Varusteleka polkaisi pystyyn astetta erikoisemman Black Friday -kampanjan. Yrityksen verkkosivun mainoslause hehkuttaa: ”Hulvattoman poskettomia hintoja!”

Yllättäen tuotteiden hintoja on nostettu jopa 40 prosenttia. Nämä ”antitarjoukset” ovat voimassa koko Black Fridayn ajan. Black Friday on Yhdysvalloista Suomeen levinnyt myynninedistämiskampanja, joka aloittaa joulusesongin.

Maastokuvioisen tuulianorakin, jota Varustelekan mielestä ”olisi tyhmä kutsua painonsa arvoiseksi kullassa, koska se on niin kevyt”, normaalihinta on 99,99 euroa, mutta sen saa tilata hintaan 119,99 euroa.

Yli 1 600 tykkäystä saaneessa Facebook-päivityksessään Varusteleka toteaa: ”Black Friday on Jenkkilästä myös Suomeen jalkautunut kulutusjuhla, jonka ainoana funktiona on myydä mahdollisimman paljon tavaraa mahdollisimman halvalla. Yritykset usein ostaa valtavia eriä tuotteita pelkästään Black Friday -kampanjoita varten. Eihän tässä ole mitään järkeä! Jengi ostaa keinotekoisesti alennettua kamaa, mitä ne ei tarvitse, rahalla, mitä niillä ei ole. Meidän maailma tuhoutuu tämmöisen ylikulutuksen takia.”

Haluamme, että kuluttajat tekevät harkittuja ostopäätöksiä sen mukaan, mitä he todella tarvitsevat.
– Jari Laine

Varustelekan vastakampanjan henkeen kuuluu, että kaikesta Black Fridayn myynnistä viisi prosenttia Varusteleka lupaa lahjoittaa HurstinAvulle. Kommentit kiittävät. ”Kiitos kun piditte linjanne. Voitin tästä vedon ja oluen!”, totesi muuankin asiakas.

– Vaikka olemme kaupan alan yritys, olemme huolissamme ympäristöstä ja ilmastosta. Olemme vuosikaudet naureskelleet Black Fridayn kulutushysterialle, kertoo Varustelekan toimitusjohtaja Jari Laine.

– Tänä vuonna yrityksen pääomistaja Valtteri Lindholm toivoi, että repäisisimme oikein kunnolla, ja niinpä koko asetelma käännettiin aivan päälaelleen. Haluamme, että kuluttajat tekevät harkittuja ostopäätöksiä sen mukaan, mitä he todella tarvitsevat. Haluamme myös, että kuluttajat käyttävät ostamiaan tuotteita kauan, Laine korostaa.

Miksi sitten lahjoittamiskohteeksi valikoitui Veikko ja Lahja Hurstin Laupeudentyö eli HurstinApu?

– Halusimme kohteen, joka on linjassa kampanjamme kanssa. Kaikilla ihmisillä ei ole mahdollisuutta kuluttaa Black Friday -tyylisesti. HurstinApu tekee laaja-alaista työtä vähäosaisten eteen, ja haluamme tukea sitä, Laine sanoo.

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Mainos vetoaa kuin uskonto – ”Joka väittää, että mainokset eivät vaikuta häneen, puhuu pötyä”

Hyvä elämä

Mainokset muistuttavat runoja, mutta niiden tavoite on päinvastainen, sanoo toimittaja ja kulttuurihäirikkö Jari Tamminen. Hän kirjoitti kirjan vastamainoksista, jotka paljastavat tyhjän lupauksen.





Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.