Asiakkaat ovat tyytyväisiä kirkon diakoniatyöhön Espoossa – kuuntelu ja keskustelutuki koetaan tärkeiksi avun muodoiksi
Diakoniatyöntekijät kohtasivat Espoossa henkilökohtaisesti 607 ihmistä viime syyskuun aikana. Kävijöille tarjottiin mahdollisuus vastata diakonian asiakaskyselyyn, joka järjestettiin Espoossa nyt ensimmäisen kerran täydellä laajuudella.
Kirkon auttamistyö saa hyvää palautetta Espoossa. Tämä ilmenee diakoniatyön asiakaskyselystä, joka toteutettiin viime syyskuussa ensimmäistä kertaa koko Espoon laajuisena.
Espoon seurakuntien diakoniatyöntekijät kohtasivat kaikkiaan 607 ihmistä henkilökohtaisissa tapaamisissa. Anonyymiin kyselyyn oli mahdollisuus vastata tapaamisten jälkeen suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.
Vastauksia saatiin yhteensä 75. Vastaajien mukaan diakoniatyöntekijät tekevät hyvää, merkityksellistä ja arvokasta työtä. Asiakkaat ovat kokeneet diakoniatyöntekijän tapaamisissa tulleensa kohdatuiksi ja tunteneet tapaamisten jälkeen helpotusta, toiveikkuuden lisääntymistä ja stressin lievenemistä.
Positiivista palautetta diakoniatyölle ovat antaneet sekä kirkkoon kuuluvat että kirkkoon kuulumattomat.
Asiakkaiden kuuntelu ja keskustelutuki ovat diakoniatyössä keskeistä
Kyselyn tulosten mukaan asiakkaat hakeutuvat diakoniatyöntekijän vastaanotolle taloudellisen tuen tarpeessa, mutta pitävät myös keskustelua ja kuuntelua diakoniatyössä tärkeinä avun muotoina.
– Keskustelun ja kuuntelun merkitys on vähintään yhtä suuri, jos ei jopa suurempi kuin konkreettisen avun saamisen merkitys, toteaa Espoonlahden seurakunnan diakoni Liisa Pohjonen.
Hänen mukaansa asiakkailta tulee toistuvasti samansuuntaista palautetta. Keskustelutuen yhteydessä asiakkaat saavat diakoniatyöntekijöiltä paljon myös ohjausta, neuvontaa ja asiointiapua, mikä asiakaskyselyn tulosten perusteella koetaan tärkeäksi.
Kyselyn vastaajat etupäässä yksin asuvia työikäisiä
Asiakaskyselyn mukaan tyypillinen diakoniatyön asiakas Espoossa on suomea puhuva, yksin asuva työikäinen, joka on työelämän ulkopuolella, ja joka todennäköisesti kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Tiedon diakonian palveluista hän saa joko puskaradion kautta tuttavaltaan tai seurakunnan verkkosivuilta. Kyselyn vastaajista 64 prosenttia oli yksinasuvia. Suurimmat ikäryhmät olivat 30–50-vuotiaat (41 prosenttia vastaajista) ja 51–65-vuotiaat (32 prosenttia vastaajista).
– Yksinasuvien määrä suhteessa muihin asiakkaisiin on noussut viimeisen vuoden aikana, sanoo Liisa Pohjonen.
Hänen mukaansa tähän vaikuttavat asumiskulujen nousu ja samanaikaiset tukien leikkaukset, joiden yhteisvaikutus osuu ehkä kovimmin yksinasuviin.
– Esimerkiksi Kelan kohtuuvuokriin menevää yksiötä on vaikea löytää pääkaupunkiseudulta, Pohjonen kertoo.
Asiakaskyselyt jatkuvat Espoossa
”Teette todella arvokasta työtä suurella sydämellä, olen todella kiitollinen kaikesta saamastani avusta” tai ”Pärjäämme jälleen kaksi viikkoa ruokakustannusten kanssa.” Muun muassa tällaisia palautteita kertyi asiakaskyselyssä.
Espoon seurakuntien diakonian vaikuttamistyöryhmän suunnitteleman kyselyn tarkoituksena oli saada palautetta asiakkailta ja tietoa siitä, kokevatko asiakkaat saavansa diakonian kohtaamisista apua ja tulevaisuustoivoa. Jatkossa diakonian asiakaskysely on tarkoitus toteuttaa 1–2 kertaa vuodessa. Espoon seurakuntiin kuuluu kaikkiaan kuusi seurakuntaa. Ne ovat Espoon ruotsinkielinen seurakunta, Espoonlahden seurakunta, Espoon tuomiokirkkoseurakunta sekä Leppävaaran, Olarin ja Tapiolan seurakunnat.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Anna joululahja tuntemattomalle – voit pelastaa yksinhuoltajan joulun
AjankohtaistaYksinhuoltaja Laura sai jouluavustuksen seurakuntien Rakenna joulupuu -keräyksestä.