null Helsingin ja Vantaan seurakuntayhtymät jatkavat Palvelevan puhelimen toimintaa – Espoo vetäytyy

Pääkaupunkiseudun palvelevassa puhelimessa käytiin viime vuonna 9 296 keskustelua.

Pääkaupunkiseudun palvelevassa puhelimessa käytiin viime vuonna 9 296 keskustelua.

Ajankohtaista

Helsingin ja Vantaan seurakuntayhtymät jatkavat Palvelevan puhelimen toimintaa – Espoo vetäytyy

Yhteinen kirkkoneuvosto valtuutti yhteisen seurakuntatyön johtajan neuvottelemaan uuden sopimuksen Vantaan seurakuntayhtymän kanssa. Espoon seurakuntayhtymä irtautuu Palvelevasta puhelimesta ensi vuoden alusta alkaen.

Espoon seurakuntayhtymän vetäytyminen pääkaupunkiseudun Palvelevasta puhelimesta on ollut tiedossa pitkään. Mitä merkitsee käytännössä, että vuoden alussa Palveleva puhelin siirtyy sopimuksettomaan tilaan, Helsingin yhteisen seurakuntatyön vs. johtaja Stefan Forsén?

– Käyttäjille se ei juuri näy. Kyllä puhelimiin vastataan koko ajan kuten nykyisinkin. Mutta se, että Espoo ei ole mukana, tekee tilanteen hankalammaksi. Toivottavasti pääsemme mahdollisimman pian Vantaan seurakuntayhtymän kanssa sopimukseen siitä, miten toiminta hoidetaan Helsingin ja Vantaan yhteistyönä.

Espoo on maksanut pääkaupunkiseudun Palvelevan puhelimen budjetista noin 24 prosenttia, väkiluvun mukaisessa suhteessa. Irtautumispäätöksen syitä ovat muun muassa erilaisten auttavien puhelimien runsaus, soittomäärien väheneminen ja rakenteellinen raskaus.

Noin 9 300 keskustelua vuodessa

Pääkaupunkiseudulla osa päivystäjistä on seurakuntien työntekijöitä, jotka päivystävät harvakseltaan ja tekevät usein pidempiä vuoroja. Osa on koulutettuja vapaaehtoisia, jotka päivystävät kerran kuussa.

Espoolaiset voivat soittaa Palvelevaan puhelimeen kuten ennenkin, ja espoolaiset vapaaehtoiset päivystäjät voivat jatkaa työtään, jos haluavat. Espoon seurakuntien papit ja diakoniatyöntekijät eivät jatka.

Toiminnanjohtaja Raija Narvila kertoo, että vuonna 2017 Pääkaupunkiseudun palvelevassa puhelimessa käytiin 9 296 keskustelua. Mykkä- ja häiriösoitot eivät ole luvussa mukana. Vuonna 2016 puhelimeen vastattiin 11 126 kertaa, ja näistä puheluista varsinaisia keskusteluja oli 7 026.

Vuosien 2016 ja 2017 luvut eivät ole täysin vertailukelpoisia valtakunnallisestikaan, koska Palvelevan puhelimen tekninen systeemi uudistettiin vuonna 2017. Mykkä- ja häiriösoitot saatiin minimoitua, ja mahdollisimman moni eri soittaja saa yhteyden päivystäjään. Esimerkiksi mahdollisuus soittaa tuntemattomasta numerosta poistettiin häirinnän karsimiseksi.

Narvila kertoo, että viime talven päivystäjäkurssilta saatiin toistakymmentä uutta koulutettua vapaaehtoista mukaan rinkiin. Uusi kurssi alkaa tammikuussa.

Kanavina myös Palveleva chatti, netti ja kirje

Palveleva puhelin toimii valtakunnallisesti. Se on osa kirkon keskusteluapua, jota voi saada kahdenkeskisten kohtaamisten lisäksi puhelimitse, netin ja chatin kautta tai perinteisen kirjeen muodossa. Näistä neljästä kanavasta vastaavat yhteistyössä Palvelevan puhelimen paikalliset toimipisteet, joita on noin 40.

Vuonna 2017 Palvelevassa puhelimessa käytiin koko maassa yhteensä 67 840 puhelinkeskustelua. Chat-keskusteluja oli 5 102, nettikeskusteluja 639, ja paperikirjeitä saapui 17.

Palveleva puhelin: 0400 22 11 80. Auttava puhelin on avoinna perjantaisin ja lauantaisin kello 18–03, muina päivinä kello 18–01.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.