Helsingissä kirkkoon kuuluu enää puolet kaupunkilaisista – Vantaa ja Espoo seuraavat kohta perässä
Pääkaupunkiseudun maahanmuuttovaltaisilla alueilla luterilaisia on jo vähemmistö. Kirkkoon kuuluu yhä selvä enemmistö suomen- ja etenkin ruotsinkielisistä. Seurakuntakohtaiset erot ovat kuitenkin suuria. Mikä eroja selittää ja miltä tulevaisuus näyttää?
Millaiset asiat vaikuttavat kirkon jäsenyyteen?
Muualta muuttaneiden määrä ei silti yksin selitä kaupunkien kirkkoon kuuluvan väestön prosentuaalisia eroja. Niin kaupunkien kuin kaupunginosien eroja selittävät myös muut tekijät. Siellä missä on paljon ikäihmisiä tai vaikka omakotitaloissa asuvia suomen- tai ruotsinkielisiä lapsiperheitä, kirkkoon kuuluminen on yhä pääsääntö. Vastaavasti jos väki on nuorempaa, muuttaa usein ja asuu vuokralla, prosentit ovat pienempiä.
Insight360 Oy tekee arvo- ja asenneperustaisia segmentointitutkimuksia suomalaisista. Se kytkee tuhansien ihmisten kyselytutkimuksiin erilaisia tietokantoja, asiakasrekistereitä ja verkkoasioinnista muodostuvaa tietoa, ja muodostaa niistä kuvan väestöstä ja tutkituista kohderyhmistä. Tiedot kytketään paikkatietoon. Kirkkoa ja seurakuntia varten yrityksellä on käytössä 4 000 ihmisen vastauksiin perustuva kyselytutkimus.
Yrityksen konsultointijohtaja Karoliina Nivarin mukaan kirkkoon kuulumisen alueellisia eroja selittää maahanmuuton lisäksi esimerkiksi se, että Espoossa asuu Helsinkiä ja Vantaata enemmän suomen- ja ruotsinkielisiä lapsiperheitä. Vantaalla lapsiperheistä moni on maahanmuuttajaperheitä. Helsingissä on muita enemmän pieniä talouksia.
Espoolaisten suurituloisuusindeksi on 166, helsinkiläisten 146 ja vantaalaisten 117. Omistusasunnoissa asuvat ovat yleensä suurituloisempia ja sitoutuvat vuokra-asujia tiukemmin omaan alueeseen ja sen toimijoihin, kuten kirkkoon. Siellä, missä muuttoliike on nopeaa, kirkkoon kuuluminen on yleensä vähäisempää.
– Espoossa asuu Helsinkiä ja Vantaata enemmän ihmisiä, joita me kutsumme arvomaailmaltaan ja elämäntavoiltaan ”perinteisiksi säilyttäjiksi”. Kaikkein eniten herkkyyttä kirkosta eroamiseen on nuorissa aikuisissa, joita tutkimuksissamme kutsutaan ”irrallisiksi”, Nivari sanoo.
Irrallisten elämäntavassa ja arvomaailmassa korostuu muutos. He muuttavat paljon, viettävät aikaa digimaailmassa, liittyvät samanmielisten heimoihin, suhtautuvat kriittisesti auktoriteetteihin ja ovat elämäntavaltaan kaupunkilaisia. Kirkko ei ole heille trendikäs.
Elämyshakuiset nuoret naiset korostavat tasa-arvoa ja kallistuvat avaraan henkisyyteen, suoriutujamiehet arvostavat menestystä ja ovat arvomaailmaltaan konservatiiveja. Kun monet naiset jättävät kirkon siksi, että kirkko ei ole riittävän tasa-arvoinen, osa miehistä hermostuu liiasta suvaitsevaisuudesta.
Kun irrallisista vajaa puolet on kirkon jäseniä ja moni on lähtökuopissa, niin seurakunnissa, joiden alueella heitä on paljon, on väistämättä alhaisempi jäsenyysprosentti kuin naapuriseurakunnassa, jossa väestöprofiili on toisenlainen.
Kirkko ja kaupunki etsi Espoosta, Helsingistä ja Vantaalta suomenkieliset seurakunnat, joissa kirkkoon kuuluvia on prosentuaalisesti vähiten ja eniten. Millaisia syitä kirkkoherrat näkevät seurakuntakohtaisten erojen taustalla?
Helsingissä suurin ero on Pakilan ja itähelsinkiläisen Mikaelin seurakunnan välillä
Helsinkiläisiä oli viime vuodenvaihteessa 656 920. Vieraskielisiä oli vuonna 2019 16,2 prosenttia väestöstä. Osalla Helsingin alueista vieraskielisten osuus on jo yli kolmasosa väestöstä ja joillakin alueilla vieraskielisten lasten osuus on yli 50 prosenttia. Erityisen paljon vieraskielisiä on Itä-Helsingissä. Puhuttuja kieliä on yli 140, suurimmat kieliryhmät ovat venäjä, somali, viro ja arabia.
Helsingin kaupunginosien välillä on myös sosioekonomisia eroja. Hyvätuloisimpia alueita ovat kantakaupunki, Östersundom, Lauttasaari, Munkkiniemi, Kulosaari, Pakila ja Tuomarinkylä. Monet Helsingin itäiset kaupunginosat kuuluvat kaikissa perhetyypeissä alimpaan tulokolmannekseen. Niissä on myös muita Helsingin alueita matalampi koulutaso, korkeampi työttömyysaste ja enemmän vuokra-asuntoja.
Edellä mainitut erot näkyvät myös seurakuntien eroina. Suomenkielisistä seurakunnista pienin jäsenyysprosentti on Itä-Helsingissä sijaitsevassa Mikaelissa, 42,3 prosenttia. Korkein luku on Pakilassa 67,6 prosenttia.
Kiinnostava ilmiö Helsingissä on myös se, että myös kantakaupungin Paavalissa ja Kalliossa kirkkoon kuulutaan keskimääräistä vähemmän, kun taas Tuomiokirkkoseurakunnassa ja Töölössä enemmän. Tätäkin selittää väestörakenne: monikulttuurisuus, ikä, asuminen ja varallisuus.
Hyvän Paimenen kirkko Pakilassa.
Pakila on kuin Suomi pienoiskoossa.
– Pakilan vt. kirkkoherra Tiia Valve-Tuovinen
Pakilan seurakunnan vt. kirkkoherra Tiia Valve-Tuovinen toteaa, että Pakila on kuin Suomi pienoiskoossa. Jostain syystä seurakuntalaisia on Pakilassa ollut jo pitkään saman verran kuin kirkkoon kuuluvia on koko maassa. Niin nytkin: kumpikin luku on 67,6 prosenttia.
Halkosuontie, Pakila.
Pakila muistuttaa monessa mielessä enemmän suomalaista pikkukaupunkia kuin vaikkapa Mikaelin seurakunta tai Kallio. Alue on pientalovaltaista, kerrostaloja on vähän. Vaikka diakoniaa tarvitaan ja köyhyyttäkin on, keskimääräinen tulotaso on hyvä. Maahanmuuttajia on melko vähän, samoin yhden hengen talouksia.
Kirkkoherra Tiia Valve-Tuovinen.
– Täällä on lapsiperheitä ja myös sukupolviasumista eli täällä lapsuutensa viettäneet muuttavat perheen kanssa takaisin. Perinteisiä perhearvoja arvostetaan, lapsia kastetaan, rippikoulu käydään ja nuoria liittyy sen käytyään kirkkoon. Nämä asiat selittävät korkeaa jäsenyysprosenttia, Valve-Tuovinen sanoo.
Mikaelin seurakunnan kirkkoherra Martti Häkkänen on asunut Kontulassa 30 vuotta. Muut seurakunnan kaupunginosat ovat Mellunmäki, Kivikko, Vesala, Kurkimäki ja Östersundom. Alueelta löytyy niin vaurautta kuin köyhyyttä. Taloudellinen huono-osaisuus vaikuttaa Häkkisen mukaan kirkkoon kuulumiseen niinkin, että monet eroavat kirkon jäsenyydestä taloudellisista syistä.
– Ihmiset ovat kertoneet, että haluaisivat kuulua kirkkoon ja arvostavat sen työtä. Kun perheessä joudutaan miettimään, onko rahaa ruokaan ja terveydenhuoltomenoihin, kirkollisvero on yksi säästökohde. Osa sanoo palaavansa myöhemmin, mutta käykö niin, on toinen juttu. Varsinkin jos eroaa nuorena, palaaminen voi jäädä.
Kirkkoherra Martti Häkkänen.
Häkkäsen mukaan suurin yksittäinen muutos seurakunnan alueella on monikulttuurisen väestön määrän kasvu. Muista maista muuttaneita on seurakunnan alueen 40 000 asukkaasta ainakin 15 000. Vaikka suomen- ja ruotsinkielisistä kirkkoon kuuluu melkein kaksi kolmesta, heidän määränsä vähenee.
– Yksi harmillinen asia on myös se, että kirkkoon kuuluvienkin perheiden lapsia jätetään kastamatta. Toki osa sitten liittyy kirkkoon rippikouluiässä.