Kuula: Paavali näki rehentelyn ja kateuden syntinä yhtä lailla kuin homouden – ei sanonut, että homot ansaitsevat kuolla

Kuula: Paavali näki rehentelyn ja kateuden syntinä yhtä lailla kuin homouden – ei sanonut, että homot ansaitsevat kuolla

Ovela lukija voi löytää apostolista pikemminkin oman aikansa homojen puolustajan kuin sortajan.

Taas tuttu nolo kömmähdys, tällä kertaa Hesarin uutisessa. Aiheena valtakunnansyyttäjä Raija Toiviaisen tulkinta Raamatun siteeraamisesta niin, että sillä loukataan ihmisryhmiä. Päivi Räsänen on mahdollisesti syyllistynyt tällaiseen pitämällä esillä Paavalin kuuluisaa Roomalaiskirjeen homokohtaa.

Hesarin tekstin ja ilmeisesti siis Toiviaisen mukaan apostoli sanoo, että homoseksia harrastavat miehet ”ansaitsevat kuolla”. Alunperin uutisessa luki, että heidät ”pitäisi tappaa”. Näinhän ei Roomalaiskirjeessä lue eikä Räsänenkään ole koskaan niin väittänyt.

Kohta kömmähdys hoksattiin ja teksti korjattiin seuraamaan sananmukaisesti Raamattua. Homoseksin harjoittajat ”ansaitsevat kuolla”.

Sanamuoto korjattiin, mutta silti uutiseen jäi väärä todistus Paavalista ja Räsäsestä. Edelleen näyttää kuin kumpikin aivan oikeasti kannattaisi kuolemaa homoille.

Tätä apostoli ei kuitenkaan tarkoita. Ennen kuolemasta puhumista hän esittää pitkän luettelon syntejä, noin kaksikymmentä kappaletta. Joukossa ovat ahneus, riitaisuus, säälimättömyys ja pahansuopuus. Tässä listassa ei ole homoseksia, joka mainittiin jo aikaisemmin ja kuuluu toki joukkooon. Paavalin mukaan Jumala on säätänyt, että kaikki näin käyttäytyneet ”ovat ansainneet kuoleman”.

Paavali ei siis tuomitse vain homoseksin harjoittajia, vaan niinkin arkiset synnit kuin rehentelyn, epäluotettavuuden ja kateuden. Tämän pitäisi kertoa satunnaisellekin lukijalle, missä mielessä hän puhuu kuoleman ansaitsemisesta.

Paavali nosti homot hylkiöistä peruspaheellisten tavisten joukkoon.

Kyse on hengellisestä kuolemasta, Jumalasta eroon joutumisesta. Paavalin mielessä ei ole maallinen kuolemanrangaistus tai sairauden tai onnettomuuden aiheuttama ennenaikaisen kuolema. Muuallakin Paavali puhuu kuolemasta hengellisessä mielessä.

Toki hän ajattelee vanhatestamentillisesti, että myös konkreettinen kuolema on seurausta ihmisen syntisyydestä. Ihminen kuolee, koska hän on menettänyt yhteyden kuolemattomuuden lähteeseen. Vain tässä mielessä synnin palkka on konkreettinen kuolema.

Ja tietysti Paavali tietää, että Kolmannen Mooseksen kirjan mukaan homoseksiin syyllistyneille langetetaan myös yhteiskunnallinen sanktio: heidät on surmattava.

Mutta tässä hän ei enää seuraa Moosesta, vaan hengellistää kuolemantuomion. Hänelle homoseksi on kuin mikä tahansa muu pahe, joka erottaa ihmisen Jumalasta. Ihmisten tehtävä ei ole langettaa tuomiota, vaan sen tekee Jumala.

Niinpä oikein ovela lukija löytää Paavalista oman aikansa homojen puolustajan pikemmin kuin sortajan. Hän nosti homot hylkiöistä peruspaheellisten tavisten joukkoon.

Joka tapauksessa Paavalilta ilman muuta löytyy sellaista, jota on vaikea hyväksyä. Niistä häntä ja hänen perässään vaikka Päivi Räsästä saa arvostella. Mutta kumpaakaan ei saa kiinni homojen kuoleman toivottamisesta. Joka muuta väittää, ei osaa lukea uskonnollista tekstiä tai sitten hän vääristelee asiaa tahallaan. Sitä Paavali kutsuu panetteluksi.

Sellaiseen syyllistynyt on ansainnut...no, korjaavaa palautetta.

 

Kirjoittaja on ahaa-elämyksiin addiktoitunut etsijä. Ja löytäjä. Taipumusta yläpilviajatteluun. Pappi, teologian tohtori ja tietokirjailija.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi