Malmin seurakunta soittaa tuhansille jäsenilleen ja kysyy kuulumisia
Malmin seurakunta pyrkii soittokierroksella tavoittamaan niin ikäihmisiä kuin nuorempiakin jäseniään.

Malmin seurakunta pyrkii soittokierroksella tavoittamaan niin ikäihmisiä kuin nuorempiakin jäseniään.

Malmin seurakunta soittaa tuhansille jäsenilleen ja kysyy kuulumisia

Malmin seurakunta käynnistää kampanjan nimeltä Mitä kuuluu koillinen?, jonka tavoitteena on ottaa yhteyttä mahdollisimman moniin alueen asukkaisiin.

Keväällä Helsingin seurakuntien ja kaupungin Helsinki-apu tavoitti puhelimitse yli 68 000 ikäihmistä saadakseen selville, mitä heille kuuluu koronakriisin keskellä. Pelkästään Koillis-Helsingissä otettiin yhteyttä miltei 3 000 asukkaaseen.

Tuon kampanjan tarkoitus oli selvittää mahdollista koronapandemiasta johtuvaa avun tarvetta. Kampanja oli onnistunut, vaikka tukea tarvitsi vain pieni osa vastanneista.

Vaikka vain noin kuusi prosenttia tarvitsi apua, soitto ilahdutti paljon isompaa joukkoa. Moni halusi keskustella pitempäänkin elämästään, kertoo Helsinki-apua alueella koordinoinut Malmin Varustamon koordinaattori Heta Kiiski.

Keräämme samalla tietoa koillishelsinkiläisten arjesta, jotta saamme ihmisten elämäntilanteen ja huolenaiheet näkyväksi myös päättäjille. 
– Heta Kiiski

Malmin seurakunta aloittaa joulukuussa uuden soittokierroksen. Kampanjassa Mitä kuuluu koillinen? seurakunta ottaa yhteyttä jäseniinsä ja haastaa samalla Koillis-Helsingin muita toimijoita ottamaan yhteyttä niihin alueen asukkaisiin, joihin heillä on kontakti.

Ensisijainen tavoite ei ole nyt selvittää avun tarvetta, vaan kysellä kuulumisia. Toki jos vastaan tulee ihmisiä, jotka kaipaavat apua tai tukea, heitä ohjataan avun piiriin.

– Meitä jäi harmittamaan, että Helsinki-avun tuhansista puheluista emme keränneet perusteellisemmin tietoa siitä, mitä ikäihmisille oikein kuuluu ja miten he voivat tänä poikkeuksellisena aikana. Aloitamme soittokierroksemme vähän vanhemmista ihmisistä ja laajennamme sitten muihin ikäryhmiin, Heta Kiiski kertoo.

Hänen mukaansa soittokierroksen tavoite on lievittää yksinäisyyttä, olla kuulolla, tukea ihmisten jaksamista sekä välittää toivoa ja lämpöä.

– Sen lisäksi keräämme samalla tietoa koillishelsinkiläisten arjesta, jotta saamme ihmisten elämäntilanteen ja huolenaiheet näkyväksi myös päättäjille. Tietoja kerätään anonyymisti, niin ettei tiedoista voi tunnistaa yksittäistä ihmistä. Keskusteluista mahdollisesti esiin nousevia ilmiöitä halutaan nostaa yhteiskunnalliseen keskusteluun kuntavaalien alla, Kiiski kertoo.

Hänen mukaansa tutkimustietoa ihmisten voinnista korona-aikana ei vielä oikein kunnolla ole. Jos puhelinsoitoilla tavoitetaan ennen joulua edes osa jäsenistämme, se kertoo jo jotakin.

–  Me soitamme niille jäsenille, joiden numero meillä on käytettävissä. Emme tavoita kuin osan seurakunnan yli 50 000 jäsenestä. Soittoja on joka tapauksessa niin paljon, että työntekijöiden lisäksi tarvitsemme myös vapaaehtoisia. Perehdytämme heidät tehtävään. Käytämme valmista soittolomaketta ja huolehdimme tietoturvasta ja anonymiteetistä, Kiiski sanoo.

 

Juttua korjattu 25.11. klo 12.09. Tavoitettuja ikäihmisiä oli 68 000, ei 27 000.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi