Päätös: Kirkon Palveleva puhelin hoidetaan jatkossa Helsingissä vapaaehtoisvoimin
Palveleva puhelin perustuu anonyymiyteen, jossa soittaja ja puhelun vastaanottaja eivät kerro nimiään. Kuvalähde: Istock

Palveleva puhelin perustuu anonyymiyteen, jossa soittaja ja puhelun vastaanottaja eivät kerro nimiään. Kuvalähde: Istock

Päätös: Kirkon Palveleva puhelin hoidetaan jatkossa Helsingissä vapaaehtoisvoimin

Vuonna 2018 Palvelevaan puhelimeen tuli koko maassa yhteensä yli 80 000 puhelua.

Helsingin seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto on päättänyt, että tammikuusta 2020 lähtien Palveleva puhelin hoidetaan vapaaehtoisvoimin. Tähän saakka päivystyksestä ovat Helsingissä huolehtineet seurakuntien työntekijät sekä tehtävään valmennetut vapaaehtoiset. Muualla Suomessa Palveleva puhelin on vapaaehtoistyötä.

Myös Palvelevan puhelimen aukioloajat muuttuvat. Tähän asti Palveleva puhelin on ollut auki arkisin kello 18–01 ja viikonloppuisin aamukolmeen asti. Jatkossa aukioloaika on kaikkina viikonpäivinä kello 18–24.

Kirkon pitää ottaa askel, että kirkon työtä ei hoideta ainoastaan työntekijöiden voimin, vaan myös seurakuntalaiset ovat mukana kantamassa vastuuta.
– Stefan Forsén

Palveleva puhelin on ainoa evankelis-luterilaisen kirkon yleispuhelin, jonne muut puhelin- ja verkkoauttamista tarjoavat tahot ohjaavat asiakkaita erityisesti elämän tarkoitusta koskevissa kysymyksissä. Vuonna 2018 Palvelevaan puhelimeen tuli yli 80 000 soittoa, joista 43 000:een pystyttiin vastaamaan. Keskustelujen aiheina olivat pääasiassa arkitilanteet, sairaudet, yksinäisyys ja hengelliset kysymykset.

Kustannusten ja työvuorojen jakamiseksi pääkaupunkiseudun seurakuntayhtymät sopivat vuonna 1994 yhteistyöstä Palvelevan puhelimen suhteen. Espoo irrottautui sopimuksesta 2017, ja Vantaa teki samoin viime kesänä.

Vuonna 2005 kirkko avasi Palvelevan netin ja vuonna 2014 Palvelevan chatin. Nettiviestiketjuja oli alle tuhat. Chat-keskusteluja oli 8 000.

Miksi Palvelevaa puhelinta ei Helsingissä enää hoideta työntekijöiden voimin, yhteisen seurakuntatyön johtaja Stefan Forsén?

– Taustalla on jo vuosien takainen seurakuntien toimintakulttuurin muutos. Matkan varrella myös Espoo ja Vantaa ovat sanoneet irti Palvelevan puhelimen yhteistyösopimuksen, ja sekin vaikuttaa. Koska kirkon piirissä tämä koetaan tärkeäksi, ja meillä on hyviä vapaaehtoisia, kehitämme tätä enemmän tähän suuntaan.

Eikö Palvelevan puhelimen ole ollut vaikea saada vapaaehtoisia?

– Se vaihtelee. Välillä on helpompaa, mutta pidempiaikainen trendi toki on ollut, etteivät ihmiset mielellään sitoudu pitkäkestoiseen vastuuseen.

Heikkeneekö Palvelevan puhelimen laatu muutoksen myötä?

– En sanoisi näin. Kyllä kirkon pitää ottaa askel, että kirkon työtä ei hoideta ainoastaan työntekijöiden voimin, vaan myös seurakuntalaiset ovat mukana kantamassa vastuuta. Tietysti on määrällisesti vähemmän päivystäjiä, mutta tulevaisuudessa tämä vaikuttaa siihen, että toiminta paranee.

– Kun on sanottu, että on vaikea saada vapaaehtoisia päivystäjiä, niin samalla niitä, jotka käyttävät puhelinta samalla tavalla kuin 10–20 vuotta sitten, on vähemmän kuin ennen. Nyt täytyy kehittää chat-palveluja ja muita muotoja, joilla kirkko voi tarjota sielunhoitoa.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi