Espoon piispa Kaisamari Hintikka puolusti seksuaalivähemmistöihin kuuluvia ja sai vastaansa arvokonservatiivien nimilistan – tukijoiden listaan kertyi kuitenkin enemmän nimiä
Espoon piispa Kaisamari Hintikka totesi kirkolliskokouksessa, ettei Espoon hiippakunnassa ole sijaa opetukselle, joka leimaa seksuaalivähemmistöt ja samaa sukupuolta olevien rakkauden synniksi.

Espoon piispa Kaisamari Hintikka totesi kirkolliskokouksessa, ettei Espoon hiippakunnassa ole sijaa opetukselle, joka leimaa seksuaalivähemmistöt ja samaa sukupuolta olevien rakkauden synniksi.

Espoon piispa Kaisamari Hintikka puolusti seksuaalivähemmistöihin kuuluvia ja sai vastaansa arvokonservatiivien nimilistan – tukijoiden listaan kertyi kuitenkin enemmän nimiä

Yksitoista Espoon hiippakunnan luottamushenkilöä arvostelee piispaansa kovin sanoin. Piispan tukijat keräsivät puolestaan 46 hengen nimilistan.

Seksuaalivähemmistöön kuuluva kirkolliskokousedustaja Hanna Mithiku pyysi kirkolliskokouksessa piispoja vastaamaan kysymykseen saako kirkossa edelleen opettaa, että homoseksuaalinen rakkaus on ”synti ja Jumalan luomistyötä rikkova voima”.

Espoon hiippakunnan piispa Kaisamari Hintikka vastasi kysymykseen selvin sanoin.

– Vaikka emme juuri nyt pääsisikään sopuun samaa sukupuolta olevien vihkimisestä yhtenä kirkkona, on selvää, että seksuaalivähemmistöjen ja samaa sukupuolta olevien parien rakkauden leimaaminen synniksi rikkoo sekä Kristuksen ruumiin ykseyttä että Jumalan luomistyötä vastaan. Espoon hiippakunnassa ei ole tilaa tämänkaltaiselle opetukselle, Hintikka sanoi.

Piispan puheenvuoron jälkimainingit johtivat siihen, että yksitoista Espoon hiippakunnan luottamushenkilöä, joukossa pappeja ja maallikoita, julkaisi Kotimaa24:ssä piispaa arvostelevan kirjoituksen. Kirjoitus ilmestyi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille tärkeän Pride-viikon alla.

Arvostelijoiden joukossa on arvokonservatiivien listoilta kirkolliskokoukseen valitut kolme edustajaa eli Hannele Karppinen, Johanna Lumijärvi ja Heikki Sorvari, joka on Espoon yhteisen kirkkovaltuuston puheenjohtaja. Muut ovat Espoon hiippakuntavaltuuston jäseniä, pappeja ja maallikoita, monet vanhoillista linjaa edustavista herätysliikkeistä.

Allekirjoittajat kysyvät Hintikalta ”millä valtuudella piispa sanoutuu irti Raamatun sanasta ja kirkkomme virallisesta avioliittokäsityksestä ja vaatii muitakin toimimaan näiden vastaisesti.” He korostavat syntiinlankeemusta, joka koskee myös seksuaalisuutta ja kysyvät, mitä sellaista uutta tiede on avannut, että se vaikuttaisi Jumalan tahdon muuttumisen tässä kysymyksessä?

”Piispan puheenvuoron jälkeen on kysyttävä, mitä voi yleensä opettaa enää synnistä”, kriitikot toteavat.

He myös syyttävät piispaa yrityksestä hiljentää keskustelu pakkokeinoin.

Hintikka: ”Ihmisen ei pidä joutua pelkäämään”

Piispa Kaisamari Hintikka vastaa kysyjille niin ikään Kotimaassa ja toteaa korjaavansa muutamia väärinymmärryksiä.

”Kysytte mitä sellaista uutta tiede on meille opettanut, joka muuttaisi Jumalan tahdon. Kyse ei ole Jumalan tahdon muuttamisesta vaan siitä, miten meitä kutsutaan kuulemaan hänen tahtoaan samalla, kun ymmärryksemme luodusta todellisuudesta laajenee ja syvenee uusimman tieteen valossa”, kirjoittaa Hintikka.

Hintikka muistuttaa, että piispainkokous on todennut, että kysymyksessä samaa sukupuolta olevien parisuhteista ja avioliitosta "voidaan perustellusti päätyä erilaisiin johtopäätöksiin". Erimielisyys on siis jo tunnustettu. Sen vuoksi keskustelua pitää voida käydä turvallisen tilan periaatteita noudattaen eli sillä tavalla, ettei ”ihminen joudu pelkäämään luotujen ominaisuuksiensa saarnaamista synniksi”.

”Haluan myös korjata väärän käsityksen siitä, että olisin pyrkinyt puheenvuorollani tukahduttamaan keskustelua kirkkomme avioliittokäsityksestä tai käsityksestämme synnistä. Edelliseen olemme kirkkona paneutuneet viime vuosina kiitettävästi, mutta emme lopultakaan riittävästi – jälkimmäiseen meidän olisi mitä ilmeisemmin syytä paneutua nykyistä enemmän”, piispa Hintikka huomauttaa.

”Kaiken kirkon toiminnan tulee olla syrjimätöntä”

Kun piispa Kaisamari Hintikkaa kritisoiva nimilista nousi esille, hänen tuekseen koottiin nopeasti toinen lista. Sen allekirjoittajia on 46. Tällä listalla on mukana seitsemän kirkolliskokousedustajaa, hiippakuntavaltuutettuja ja seurakuntien luottamushenkilöitä.

Piispaan taakse asettuivat kirkolliskokouksen arvoliberaalit ja kompromissihakuiset edustajat Markku Jalava, Päivi Linnoinen, Mimosa Mäkinen, Päivi Raunu, Iida Rotko, Tapio Tähtinen ja Heidi Zitting. Myös Espoon tuomiorovasti Antti Kujanpää, Leppävaaran kirkkoherra Kalervo Salo, Espoonlahden kirkkoherra Jouni Turtiainen ja hiippakuntavaltuuston puheenjohtaja Pentti Aspila asettuivat piispan tueksi.

Heidän Kotimaassa julkaisemassaan kannanotossa todetaan, että piispan kannanotto oli suuri helpotus valtaosalle seurakuntien jäsenistä. ”Kaiken kirkon toiminnan perhekerhoista rippikouluihin ja eläkeläiskerhoihin tulee olla syrjimätöntä ja turvallista.”

Piispan tukijoiden mukaan tämä ei irtisanoutunut Raamatun sanasta ja kirkon virallisesta avioliittokäsityksestä, saati opettanut kymmenestä käskystä luterilaisen kirkon opetuksesta poikkeavalla tavalla. ”Raamatun sanaa tulkitsevat yhtä lailla eri osapuolet, johtopäätökset ovat vain toiset”, allekirjoittajat muistuttavat.

”Kaikkien lähimmäisten kohtelu arvostavasti, kunnioittavasti ja syrjimättömästi ei koskaan ole vastoin Raamatun tai käskyjen opetusta. Me allekirjoittaneet ilmaisemme tukemme piispallemme Kaisamari Hintikalle ja myös seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluville seurakuntalaisillemme”, päättyy piispan tueksi asettuneiden kirje.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi