null Rukouskampanjan nostattanut ihmisoikeusaktivisti Peter Steudtner vapautettiin turkkilaisesta vankilasta

Seurakuntalaiset kiittävät nyt syyttömien vapaudesta ja rukoilevat vielä vangittujen puolesta.

Seurakuntalaiset kiittävät nyt syyttömien vapaudesta ja rukoilevat vielä vangittujen puolesta.

Ajankohtaista

Rukouskampanjan nostattanut ihmisoikeusaktivisti Peter Steudtner vapautettiin turkkilaisesta vankilasta

Steudtnerin vangitseminen käynnisti heinäkuussa laajan rukouskampanjan Saksan evankelisissa kirkoissa. Kuultiinko rukoukset ja jos, niin miten?

Saksalaisen ihmisoikeusaktivisti Peter Steudtnerin vapautusta turkkilaisesta tutkintovankilasta edelsi poikkeuksellinen ja laajalle levinnyt esirukouskampanja Saksan evankelisissa kirkoissa. Steudtner pääsi vapaaksi lokakuun 26. päivänä ja on palannut perheensä pariin ja kotiseurakuntaansa Berliiniin.

Nyt Berliinissä keskustellaan siitä, voiko rukouksella todella vapauttaa syyttömän vankilasta – eli millä tavalla rukous oikein toimii. Entä mikä on kristityn vapauden hinta, jos poliittisessa konfliktissa vastustajalle on luvattu palkkio panttivangin vapauttamisesta?

– Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta, lukee Peter Steudtnerille omistetussa kynttilässä, berliiniläisessä Gethsemane-kirkossa.

Turkin poliisi otti kansainvälistä ihmisoikeustyötä tekevän Steudtnerin kiinni 5. heinäkuuta. Hän osallistui alustajana Turkissa järjestettyyn seminaariin, jonka aiheena oli tietotekniikkajohtaminen sekä stressien ja traumojen hallinta.

Yli 100 pidätyspäivän jälkeen Steudner yllättäen vapautettiin Istanbulin lähellä sijaitsevasta pahamaineisesta Silivirin vankilasta. Syyteprosessi Steudtneria ja samalla kertaa vapautettua seitsemää muuta ihmisoikeusaktivistia vastaan etenee edelleen. Heitä syytetään terroristiseen organisaatioon kuulumisesta.

Pian pidätysten jälkeen aloitti Berliinin Prenzlauer Bergin kaupunginosassa toimiva Gethsemane rukouskampanjan syyttömien vapauttamiseksi turkkilaisesta vankilasta. Kirkon kelloja alettiin soittaa joka päivä klo 18. Samalla kirkon ovet avattiin kaikelle kansalle ja ihmisille tarjottiin mahdollisuus rukoilla yhdessä Peter Steudtnerin vapauttamisen puolesta.

Peter Steudtner on tuottanut muun muassa elokuvan Mosambikin entisistä lapsisotilaista. Näiden aikojen ystävät Justino Chana, Francisco Quive ja Claudio Mahunge tulivat kirkkoon esittämään kiitoslaulun.

Peter Steudtner on tuottanut muun muassa elokuvan Mosambikin entisistä lapsisotilaista. Näiden aikojen ystävät Justino Chana, Francisco Quive ja Claudio Mahunge tulivat kirkkoon esittämään kiitoslaulun.

Turkkilaiset kirkkosalissa

– Rukous toimii toki myös ilman jotakin tiettyä paikkaa. Rukous samoin kuin solidaarisuus ovat universaaleja ja ne toimivat jopa ilman tiettyä kieltä, sanoo Gethsemane-seurakunnan pastori Almut Bellmann.

– Siitä huolimatta on hyvä, kun on sellaisia paikkoja kuin kirkko, jotka ovat nimenomaan rukousta varten. On tärkeää kaikkien tietää meidän oviemme olevan avoimet, ja että voimme mennä kirkkoon ja sytyttää kynttilämme ja tuoda sinne toiveemme ja huolemme ja jakaa ne toisten ihmisten kanssa.

Gethsemane-kirkko täyttyi esirukoilijoista varsinkin maanantai-ilmaisin. Rukousväkeä tuli kaikkialta Berliinistä sekä laajasti Saksan eri osista. Toisinaan rukouksiin yhtyivät matkailijat Yhdysvalloista asti.

– Berliinistä saimme usein vieraita, jotka eivät olleet edes kristittyjä. He tiesivät vain, että täällä meillä ovat ovet avoimina heidän huolelleen, jota he tunsivat Turkissa vangittujen puolesta.

– Meille tuli myös Berliinin saksalais-turkkilaisen yhteisön jäseniä. Se oli todella mukavaa. He tulivat tänne, ja sanoivat, että heille on tärkeää osallistua, koska meillä on täällä rukouksellemme eri kieli kuin heillä. He halusivat osoittaa solidaarisuutensa ja rukoilla, vaikka meidän jumalamme ei ole sama kuin heidän eikä rukouksemme kieli ole heidän islamilaisen rukouksensa kieli eli arabia.

Gethsemane-kirkon tilaisuuksiin osallistui myös paljon ihmisiä, joilla ei ollut uskontoa ollenkaan. He tulkitsivat tapahtumia ihan vaan omasta näkökulmastaan.

– Muistan hyvin, miten muuan nainen sanoi "Jumala, jos olet olemassa: tee jotakin!". Hän teki hyvin selväksi, että tilanne kirkossa oli hänelle uusi eikä se ollut hänelle tyypillistä kielenkäyttöä. Kirkkotilamme oli myös häntä varten ja hänen käytössään, sanoo pastori Bellmann.

Pastori Almut Bellman sytyttää Markus Wolfgramin ja Lilo Heinen kynttilät kiitosrukouksen ajaksi.

Pastori Almut Bellman sytyttää Markus Wolfgramin ja Lilo Heinen kynttilät kiitosrukouksen ajaksi.

Ex-kansleri asialla

Gethsemane-seurakunnalla ei ollut tiedossa, että Saksan liittohallitus oli valtuuttanut entisen liittokansleri Gerhard Schröderin (SPD) jo syyskuun lopulla neuvottelemaan Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoganin kanssa pidätettyjen saksalaisten vapauttamisesta.

Schröderin työn onnistuminen vahvistaa ikävällä tavalla, että Turkin oikeuslaitos tai tuomarit eivät toimi riippumattomasti, vaan maan hallituksen ja despoottimaisen presidentin ohjauksessa. Tästä seuraa kysymys: mikä hinta Scröderin ja Erdoganin neuvotteluissa Steudtnerin vapauttamisesta sovittiin?

Mahdollisten lehmänkauppojen tekeminen asettaa vastaisuudessa Turkkiin matkustavat saksalaiset ja muut eurooppalaiset entistä suurempaan vaaraan joutua valtiolliseksi panttivangiksi.

Mikään ei kuitenkaan viittaa siihen, että Turkin oikeuslaitos olisi ottanut pienimpiäkään askeleita kohti oikeusvaltion periaatteita. Erdogan hyökkää edelleen kaikin keinoin kansalaisyhteiskuntaa vastaan.

Peter Steudtnerin vapautuksen kanssa samana päivänä pantiin jälleen 11 turkkilaista journalistia ja asianajajaa telkien taakse. Samalla käynnistyi Izmirissä oikeudenkäynti Amnesty Internationalin Turkin johtajaa, Taner Kiliciä vastaan.

Turkin tutkintovankiloissa istuu edelleen 10 saksalaista ilman syytettä. Tunnetuimmat heistä ovat Welt-sanomalehden toimittaja Deniz Yücel ja toimittaja-kääntäjä Mesale Tolu.

Onko rukouksiimme vastattu?

Saksassa siis kymmenissä seurakunnissa sadat ihmiset rukoilivat yli 100 päivän ajan joka päivä samaan aikaan saman asian puolesta. Kun rukoiltu asia sitten yllättäen tapahtuu, niin helposti syntyy ajatus, että nyt rukouksiimme on vastattu.

– Mikä minua tällaisessa keskustelussa häiritsee, on että ei Jumala anna manipuloida itseään, sanoo pastori Bellmann.

– Onko Peter Steudtner nyt siis sen vuoksi päässyt vapaalle jalalle, koska me olemme rukoilleet täällä? Mehän rukoilimme kaikkien vangittujen puolesta. Niinpä heidän pitäisi kaikkien olla vapaana! Minusta on vähän hankala ajatella näitä asioita ihan yksi yhteen.

Voiko Jumalalle siis tehdä ikään kuin tilauksia, että nyt tilaan yhden vangitun vapautuksen?

– Ei, ei sellaista voi tehdä. Tässä mielessä me emme ole tehneet mitään sen eteen, että Peter pääsi vapaaksi. Tällaisen väittäminen olisi minulle liian yksinkertaista. En usko, että rukous toimii sillä tavalla.

Miten rukous sitten toimii?

– Me olemme antaneet kirkossamme tilan voimattomuuden ja toivon ja raivon tunteille. Nämä kohtaamiset ja yhteen kootut tunteet lähtivät sitten leviämään ympäriinsä. Ne säteilivät niin kauas, että tapahtumat täällä Berliinissä tavoittivat myös vangitun Peter Steudtnerin Istanbulissa. Peter tiesi mitä täällä hänen kotiseurakunnan kirkossaan tapahtuu. Hän sanoi, että tapahtumat täällä antoivat hänelle voimia ja kannattelivat häntä. Tällaisen ilmiön syntyminen on jotain erittäin arvokasta.

Pastori Bellman jää hetkeksi mietteliääksi, nostaa katseensa ja sanoo keskittyneesti:

– Tottakai, tämä kaikki oli teko, me olemme saaneet aikaan jotakin. Meillä oli vaikutusvaltaa.

Siihen olivat osallisina kaikki ne, jotka tulivat tänne Gethsemane-kirkkoon.

Toimiko rukous niin, että se ei tehnyt Turkin presidenttiä heikommaksi, mutta rukous teki hänen vastustajansa voimakkaammaksi?

– Aivan, juuri noin, tuo pitää paikkansa! Kyllä. Toivoisin, että despootit saavat juuri tämän viestin. Se on hyvin tärkeää. Samasta syystä me järjestämme joka sunnuntai normaaliin tapaan jumalanpalveluksia. Ne ovat myös julkinen demonstraatio. Me luemme jokaisessa jumalanpalveluksessa esirukouksia toisten ihmisten puolesta. Se on ihan sama juttu, sitä kautta me yritämme myös muuttaa maailmaa.

Peter Steudtner itse ei ole Berliiniin paluunsa jälkeen antanut haastatteluja, vaan haluaa viettää jonkin aikaa yksinomaan perheensä parissa. Ensi helmikuussa hänellä alkaa kahden vuoden dosentuuri Ala-Saksin osavaltiossa sijaitsevassa väkivallattoman toiminnan koulutuskeskuksessa.

Peter Steudtner

  • Politologi, valokuvaaja ja elokuvadokumentaristi ja ihmisoikeusvalmentaja.
  • Syntynyt 1971 Berliinissä, omistautunut kansainväliselle ihmisoikeustyölle.
  • Toiminut muun muassa vapautettujen lapsisotilaiden sopeuttamiseksi yhteiskuntaan Mosambikissa.
  • Sai Turkin syyttäjävirastolta 8. lokakuuta syytteen aseelliseen organisaatioon kuulumisesta ja vallankaappauksen valmistelusta. Häntä uhkaa edelleen Turkissa 5-10 vuoden vankeusrangaistus.

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Kommunistinen DDR kitki uskonnon luterilaisuuden sydänmailta – ”Ihmisillä ei ole enää suhdetta uskontoon”

Ajankohtaista

Perheitä painostettiin luopumaan lasten kastamisesta ja rippikoulun tilalle kehitettiin uskonnoton aikuistumiskoulutus. Tämä jätti itäiseen Saksaan pysyvän jäljen.






Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.