Berliiniläisseurakunta kamppailee Turkissa pidätetyn jäsenensä puolesta
Valvokaa ja rukoilkaa, wachet und betet, on Gethsemane-kirkon tunnuslause. Päivittäisiä yhteisiä rukouksia ei lopeteta ennen kuin Peter Steudtner on vapautettu.

Valvokaa ja rukoilkaa, wachet und betet, on Gethsemane-kirkon tunnuslause. Päivittäisiä yhteisiä rukouksia ei lopeteta ennen kuin Peter Steudtner on vapautettu.

Berliiniläisseurakunta kamppailee Turkissa pidätetyn jäsenensä puolesta

Turkin poliisi pidätti Gethsemane-seurakunnan aktiivijäsenen Peter Steudtnerin heinäkuun alussa. Nyt berliiniläisessä kirkossa soitetaan joka päivä kelloja ja rukoillaan Steudtnerin vapauttamisen puolesta.

Vapaus on kallis asia. Vapaus on politiikkaa ja politiikka on elämänalue, jota edes kirkko ei voi välttää.

– Eikä sen pidäkään välttää, sanoo berliiniläisen evankelisen Gethsemane-seurakunnan pastori Christian Zeiske.

Turkin poliisi pidätti 5.7. Gethsemane-seurakunnan aktiivijäsenen Peter Steudtnerin. Kansainvälistä työtä tekevä ihmisoikeusaktivisti Steudtner toimi alustajana Turkissa järjestetyssä seminaarissa, jonka aiheena oli tietotekniikkajohtaminen sekä stressien ja traumojen hallinta. Tutkintotuomarin syyte koskee aseellisen terroristiorganisaation tukemista. Siitä lähtien Peter Steudtner on virunut tutkintavankeudessa yhdessä samalla kertaa pidätettyjen viiden muun ihmisoikeusaktivistin kanssa.

Tilanne ei jättänyt itäisen Berliinin Prenzlauer Bergin kaupunginosassa toimivaa seurakuntaa kylmäksi. Kirkon kelloja alettiin soittaa joka päivä klo 18. Samalla kirkon ovet avataan kaikelle kansalle ja ihmisille tarjotaan mahdollisuus rukoilla yhdessä Steudtnerin vapauttamisen puolesta.

– Valitettavasti emme pääse Istanbuliin tarjoamaan suoranaista apua. Siksi tartumme niihin toimiin, jotka ovat meille mahdollisia toteuttaa. Poliittisesti katsottuna se on vielä kovin vähän, sanoo pastori Christian Zeiske.

Tieto vääryydestä leviää

Maanantaisin rukoushetki on hiukan laajempi esirukoustapahtuma. Silloin soitetaan enemmän musiikkia ja kirkkoon kutsutaan erikoisvieraita. Tämän viikon maanantaina Gethsemane-kirkossa puhui ja rukoili Berliinin ylipormestari Michael Müller.

Seurakunnan antaman julkilausuman mukaan kirkon jäsenet pitävät Turkin oikeuslaitoksen menettelyä käsittämättömänä. He vaativat Peterin Steudtnerin välitöntä vapauttamista.

Tietävätkö turkkilaiset mitä Berliinissä tapahtuu?

– Kyllä olen vakuuttunut siitä, että Turkin salainen palvelu on tehtäviensä tasalla. He tietävät tarkkaan, mitä me täällä teemme. Minun huoleni ja pyrkimykseni on, että Peter saa näistä meidän toimistamme myös tiedon.

Gethsemane-seurakunta on lähettänyt myös kutsun kaikille muille Berliinin seurakunnille, jotta ne lähtisivät mukaan kampanjaan ja samanaikaisiin esirukouksiin. Tavoite on, että kun missä hyvänsä Berliinin kirkossa järjestetään konsertti tai yleisötilaisuus, niin aluksi lausutaan muutama sana Peter Steudtnerin puolesta.

– Näin ihmiset kuulevat tästä vääryydestä uudelleen ja uudelleen eri yhteyksissä. Tähän mennessä kaikki kirkot ovat vastanneet innokkaasti, että kyllä vaan, tässä me haluamme ehdottomasti olla mukana, hymyilee Zeiske.

Nyt sana leviää jo Berliinin ja Brandenburgin ulkopuolelle ja ilmoittautumisia on tullut kaukaisemmistakin evankelisista kirkoista.

Seurakunnan väki vaatii myös saksalaisia ja eurooppalaisia poliitikkoja hellittämättä tarttumaan kaikkiin toimiin Turkissa pidätettyjen aktivistien vapauttamiseksi.

DDR:n aikana rukous muutti maailmaa

Gethsemane-seurakunta ei ole ensimmäistä kertaa asialla noustessaan ihmisoikeuksia polkevaa valtiovaltaa vastaan. Sama kirkko toimi vuonna 1989 DDR:ssä kielletyn kansalaisoikeusliikkeen kohtaamispaikkana. Kansalaisaktivistit kokoontuivat kirkon suojissa ja lähikaduilla partioivat valtiollisen poliisin Stasin agentit.

Muutaman korttelin päässä Gethsemane-kirkosta sijaitsee Borlnholmenin kadun päättävä silta. Sen ylitse rynnistivät 9.11.1989 ensimmäiset DDR-kansalaiset esteettä vapauteen. Pastori Zeiske, voiko rukouksella muuttaa maailmaa?

– DDR:n rauhanomaisen vallankumouksen tapauksessa rukous kyllä muutti maailmaa. Kristittyjen tulee korostaa sitä, että rukoillessaan he toimivat poliittisesti. Emme tiedä, miten asiat olisivat sujuneet ilman rukouksen voimaa vuonna 1989.

Saksan keisari Wilhelm II määräsi aikoinaan Prenzlauer Bergin uuden kirkon nimeksi Gethsemane-kirkko. Nimi johtuu Getsemanen puutarhasta, jossa Kristus teki päätöksen astua kuolemaan. Keisari halusi varoittaa alamaisiaan, että tarpeen vaatiessa myös heidän tulee mennä kuolemaan, jos vaikka sota niin vaatii.

– Yhtäkkiä DDR:n loppuaikoina kirkkomme nimi sai aivan uuden merkityksen. Nousta vastarintaan, pysyä valveilla ja rukoilla, ne olivat sen historiallisen hetken antamia uusia merkityksiä, sanoo pastori Zeiske.

– Jos kirkko ei tee mitään eikä havahdu eikä näe ajan merkkejä, niin valitettavasti sekin on politiikkaa. - pastori Christian Zeiske

Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta, lukee Peter Steudtnerille omistetussa kynttilässä. Gethsemanekirkon motto on "Valvokaa ja rukoilkaa". Millainen vastuu velvoittaa kristittyjä maailmassa, missä ihmisoikeuksia loukataan räikeillä tavoilla?

– Tällä tavalla me sovellamme ja noudatamme rauhan sanomaa. Tämä on hyvin poliittista ja sen takana meidän kristittyjen on suoraselkäisesti seisottava. Sillä kirkko on poliittinen. Jos kirkko ei tee mitään eikä havahdu eikä näe ajan merkkejä, niin valitettavasti sekin on politiikkaa. Se on huonoa politiikkaa, mutta poliittista joka tapauksessa, korostaa pastori Zeiske.

Gethsemane-kirkko pysäyttää kylttikampajalla berliiniläisiä ohikulkijoita osallistumaan rukoushetkiin ihmisoikeuksien puolesta.

Gethsemane-kirkko pysäyttää kylttikampajalla berliiniläisiä ohikulkijoita osallistumaan rukoushetkiin ihmisoikeuksien puolesta.

Epätietoisuus painaa elämänkumppania

Peter Steudtnerin elämänkumppani Magdalena Freudenschuss suree järkyttyneenä poissaolevaa miestään.

– Tämä on ehdottomasti absurdia. Meillä ei ole mitään tietoa, miten elämämme tästä eteenpäin tulee kulkemaan. Kukaan ei tiedä, miten kauan Peter joutuu olemaan pidätettynä Turkissa. Epätietoisuus painostaa minua ja tekee minut surulliseksi, hän sanoo hiljaisella äänellä.

Saman surun jakavat Peterin kaksi lasta ja hänen äitinsä.

– Meidän elämästämme puuttuu yhtäkkiä joku. Kaipaamme isää, aviomiestä ja poikaa. Tuntuu hyvältä, kun saamme seurakunnalta näin paljon tukea, sanoo Magdalena Freudenschuss.

Turkki on islamistinen maa ja te olette evankelisia kristittyjä. Ettekö te Gethsemane-seurakunnassa pelkää, että protesti tulee ymmärrettyä väärin?

– Me kristityt protestoimme vallanpitäjiä vastaan. Me protestoimme presidentti Recep Tayyip Erdogania ja hänen edusmiestensä esittämiä aivan mielipuolisia syytöksiä vastaan. Me toivomme, että he tulisivat järkiinsä ja rukoilemme, että Jumala antaisi heille siihen ymmärryksen. Sitä heillä ei nähtävästi ennestään ole, sanoo pastori Zeiske.

Samaan aikaan Peterin kanssa Turkin poliisin erikoisyksikkö pidätti muun muassa Amnesty Internationalin Turkin maajohtaja Idil Eserin sekä Amnesty-aktivisti Ali Gharavin.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi