null Ala-arvoista mainontaa

Ala-arvoista mainontaa

Taisi olla Cicero, joka lausui, ”voi aikoja, voi tapoja”.

Mikä on busseihin laitetun sanoman tarkoitus? Että ”Jumalaa ei ehkä ole olemassa”, ja siksi ei pidä murehtia, vaan nauttia elämästä? Millä tavalla tällainen ”sanoma” on muka sananvapauden nimissä tarkoituksenmukainen tiedonanto?

Ennen tällaisesta olisi saanut rangaistuksen jumalanpilkasta. Nyt sitä puolustetaan sananvapaudella. Mutta se ei ole sananvapautta, kun kysymys on toisten vakaumusta vastaan suunnatusta julkisesta kampanjasta. Siinähän ei ole kysymys minkään ihmisryhmän etujen puolustamisesta vaan päinvastoin, melkoisen laajan ihmisryhmän vakaumuksen pilkkaamisesta. Ja tyhmästä neuvosta. Pitäisikö surra, jos käsittää maailman menon siten kuin on tuhansia vuosia tehty? Eikö siinä samassa pysty nauttimaan elämästä?

Se, että uskontojen yhteydessä on myös tehty virheitä, käyty jopa sotia, on aivan eri asia. Eikö muka myös ateismin nimissä, kuten kommunistisissa maissa oli paljolti tapana? Moni kommunistinen hallitus kielsi uskonnon harjoittamisen kokonaan, ja pappeja saatettiin vainota eivätkä ihmiset uskaltaneet mennä kirkkoon. Mutta kenenkään omia ajatuksia kukaan ei pystynyt kieltämään.

O tempora, o mores


Jos linjurin kyljessä on mainos, joka julistaa, että Jumala tuskin on olemassa, en käyttää kyseistä bussia. Jään odottamaan seuraavaa ja toivon, ettei siinä ole tuota ateistien viestiä. Kirkko ja kaupungin lukijat, tehkää samoin. Matka-aikaa lienee syytä varata enemmän.

Islaminuskoiset kuljettajat eivät halua kyseisiä busseja ajaa, hienoa. Toivottavasti kristityt kuskit tekevät samoin eli kieltäytyvät ajosta. Mikseivät Vapaa-ajattelijat käytä vastaavia rahoja laupeudentyöhön?

Tuomas-petteri@suomi24.fi

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.