Älä syvennä ahdinkoa välttelemällä

Älä syvennä ahdinkoa välttelemällä

Epämiellyttävien ajatusten, tunteiden ja tuntemusten välttely on psykologi Arto Pietikäisen mukaan pääsyy henkiseen kärsimykseemme. Se pitää paikkansa niin stressin, masennuksen, ahdistuneisuuden kuin päihdeongelmienkin kohdalla.

Stressin käsittelyn keinoista voi tulla osa ongelmaa, joka vain pahentaa tilannetta. Ponnisteluistamme voi koitua lisästressiä, joka pahentaa tilanteen aiheuttamaa niin sanottua luonnollista stressiä.

Kun yritämme vältellä jotain epämiellyttävää ajatusta tai tunnetta, se osoittautuu pian mahdottomaksi. Saatamme pyrkiä välttelemään tilanteita, joissa ikävät tunteet nousevat pintaan. Voimme yrittää pakottaa itsemme tuntemaan positiivisia tunteita. Voimme yrittää siirtää ajatukset kokonaan johonkin muuhun kuin stressaavaan asiaan.

Nämä keinot auttavat lievässä stressissä, mutta vaikeissa tilanteissa ne eivät toimikaan vaan pahentavat tilannetta. Olemme pudonneet kuoppaan, ja näitä keinoja käyttämällä kaivamme sitä entistä syvemmäksi.

Parempi on kohdata oma stressi suoraan. Näin tulemme tietoiseksi niistä ajatuksista ja tuntemuksista, jotka stressiin liittyvät. Sen jälkeen voimme tehdä jotain stressaavan asian hoitamiseksi.

Jaa tämä artikkeli: