null Arvio: Revitty maailma näkyy Hannu Väisäsen taiteessa

Kuvataide, musiikki ja teatteri sekoittuvat toisiinsa: Hannu Väisänen, Revitty kimono (Madame Butterfly), 2016, öljy kankaalle, 114 x 195 cm. Kuva: Angel Gil

Kuvataide, musiikki ja teatteri sekoittuvat toisiinsa: Hannu Väisänen, Revitty kimono (Madame Butterfly), 2016, öljy kankaalle, 114 x 195 cm. Kuva: Angel Gil

Hyvä elämä

Arvio: Revitty maailma näkyy Hannu Väisäsen taiteessa

Pariisin terrori-iskut ilmenevät tuoreessa näyttelyssä hienovaraisena ahdistuksena.

Hannu Väisänen (s. 1951) on tehnyt menestyksekkään uran kuvataitelijana, ja on kirjailijanakin noussut 2000-luvulla maamme kärkikaartiin. Hän ei siis ole pysynyt lestissään vaan on osoittanut käytännössä, että luovan ihmisen on mahdollista jakaa luovuuttaan täydellä intensiteetillä ja uskottavalla taiteellisella vakavuudella useammallekin lajille. On nimittäin syytä muistaa, että vaikka Väisänen ei varsinaista muusikon uraa ole tehnytkään, on hän kaiken lisäksi vielä armoitettu laulaja. Onpa hän taidokas valokuvaajakin. En yhtään ihmettelisi, että näkisimme jonain päivänä häneltä vielä valokuvanäyttelyn, vaikka valokuva onkin hänelle ilmeisesti muistiinpanoväline.

Tämä kaikki lienee mahdollista, jos elää niin kuin hänen romaaniensa alter ego, Antero, jonka aistihavainnot ovat niin pinnassa kuin vain saattaa. Silloin ne myös tunkeutuvat tehokkaasti alitajuntaan muhimaan ja sekoittumaan toisiinsa tuottaen purkautuessaan sellaisen synteesin, jonka juuria ja rakenteita ei välttämättä ole mahdollistakaan eritellä kovin analyyttisesti.

Taidetta ahdistavasta maailmasta

Väisäsen tuorein näyttely Revitty kimono sekä kirja Elohopea ovat syntyneet keskellä ahdistavaa maailmaa ja terrori-iskuja, jotka ylsivät myös hänen nykyiseen kotimaahansa Ranskaan. Tämä ei ole näkymättä hänen maalauksissaan, mutta mitään alleviivaavaa ja avoimen poliittista niissä ei kuitenkaan ole – pikemminkin esteettisesti maailmaan suhtautuvan ja herkillä tuntoaisteilla varustetun taiteilijan hienovaraista angstia.

Teemat sekoittuvat yhden yleisteeman alle. Revitty kimono viittaa japanilaisiin bunraku-tragedioihin, joissa porvarispojat rakastuivat ilotyttöihin ja joissa tuhoon tuomittu rakkaus johti kaksoisitsemurhiin: rakastavaiset sitoivat itsensä toisiinsa revityillä kimonoilla ja surmasivat itsensä miekalla.

Taidemaalarin vapautta

Väisänen on aina ollut kirjallinen kuvataiteilija – voimakkaimmin tai ainakin selkeimmin sellainen Kalevalan juhlavuonna 1999, kun hän kuvitti uudestaan kansalliseepoksemme. Hän on sallinut itselleen maalarina enemmän vapautta: selkeän sanomisen pakko on löytänyt toisen uoman, ja toinen uoma tuottaa vapaampaa assosiointia. Uomat kuitenkin yhtyvät, molempia sitoo toisiinsa Väisäsen intohimo musiikkiin. Vapauskin on toki suhteellista, koska hän on tunnettu sarjallisesta ja sitä kautta tavallaan myös väistämättä kurinalaisesta tavastaan lähestyä kulloistakin aihettaan.

 

Musiikillisesti viritetyt maalaukset, joiden takana on surua ja epäilemättä melankoliaakin, tarjoavat assosiaatiopintaa myötäelävälle katsojalle.

 

Väisänen ei ole koskaan ollut mikään kuvittaja vaan aito maalari, jolle aihe on selvästi niin kuin monelle muullekin maalarille lähinnä tekosyy – kehikko, jonka varassa voi lähteä kehittelemään ja varioimaan tekemistä. Tyylillisesti hän on tunnistettava, mutta kädenjäljen synty ei ole pitänyt häntä vankinaan.

Kyse on varmaankin jatkuvasti uusiutuvasta aistiherkkyydestä. Väisänen siirtyy luontevasti teemasta toiseen. Niin nytkin. Musiikillisesti viritetyt maalaukset, joiden takana on surua ja epäilemättä melankoliaakin, tarjoavat assosiaatiopintaa myötäelävälle katsojalle, jonka ei kuitenkaan tarvitse arvioida kokemustaan lattean rationaalisesti.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.