null Aurore-festivaali tarjoaa värikkäiden henkilöiden musiikkia

Urkutaiteilija Petros Paukkunen esittää muun muassa Guillame Dufayn ja Carlo Gesualdon sävellyksiä. Kuva: Matti Karppinen

Urkutaiteilija Petros Paukkunen esittää muun muassa Guillame Dufayn ja Carlo Gesualdon sävellyksiä. Kuva: Matti Karppinen

Hyvä elämä

Aurore-festivaali tarjoaa värikkäiden henkilöiden musiikkia

Petros Paukkusen mielestä renesanssimusiikkia voi verrata kauniin maiseman katsomiseen.

Mikä on musiikkijuhlien tämänvuotisena teemana, urkuri Petros Paukkunen?

– Festivaalin taiteellinen työryhmä halusi tällä kertaa tuoda esiin kolme keskeistä renessanssiajan säveltäjää, jotka ovat olleet myös erittäin värikkäitä henkilöitä. Kerromme Guillame Dufayn, prinssi Carlo Gesualdon ja Josquin Desprez'n elämäntarinat, ketkä olivat heidän oppi-isänsä, oppilaansa, ihailijansa ja hännystelijänsä. Näin säveltäjistä ja koko hienosta aikakaudesta saadaan paljon elävämpiä.

Millaista on 1400–1500-lukujen renessanssimusiikki?

– Ajan musiikki on yksinkertaista ja selkeälinjaista. Se on kuin katsoisi kaunista maisemaa. Siinä on jotain rauhoittavaa ja meditatiivista, eikä kuuntelijan tarvitse sitä ymmärtääkseen tuntea musiikin teorioita.

Kuka festivaalin kolmesta säveltäjästä on suosikkisi?

– Jos joku lempisäveltäjä pitäisi valita, hän on Johannes Ockeghem, joka on historiallisesti merkittävin säveltäjähahmo Dufayn ja Josquinin välisenä aikakautena. Hänen musiikkiaan kuullaan myös tapahtumassa. Ja vaikka prinssi Gesualdo murhasi vaimonsa, ei hänen hurjaa tarinaansa kerrottaisi festivaalilla, ellei hänen musiikkinsa olisi niin ainutlaatuista.

Aurore-festivaalit Helsingin Paavalinkirkossa 21.-24.1.

Lisätiedot: www.renessanssimusiikkijuhlat.fi

 

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.