null Autoilua on pakko rajoittaa

Autoilua on pakko rajoittaa

Liikenneneuvos Petri Jalasto esiintyi haastattelussa (K&k 23.9.) puhtaan liikenteen puolestapuhujana, mutta autoistuneen ajattelun ketunhäntä vilkkui kainalosta.

Jalasto polkaisi pahasti harhaan pitäessään sähköautoja ja biopolttoaineita hyvinä vaihtoehtoina.

Polttomoottoriautojen saasteet pitäisi tietenkin saada kuriin, mutta toinen suuri ongelma pysyy ja pahenee, vaikka kaikki henkilöautot muuttuisivat sähkökäyttöisiksi.

Kaupunki yksinkertaisesti menee tukkoon autoista, oli niiden energialähde mikä tahansa. Siksi autoilua on rajoitettava, tarvittaessa vaikka ruuhkamaksuilla. Bio-etuliitekään ei ole takuu ympäristövaikutusten vähäisyydestä: esimerkiksi rypsi- ja palmuöljyllä on huikeat erot, samoin kotimaisella teollisuusjäte- ja kaukomaiden sokeriruokoetanolilla. 

Jalasto aivan oikein lisäisi raideliikennettä, mutta samalla hän toivoo asemille kauppoja ja parkkipaikkoja työmatkalaisille. Massiivistenkaan pysäköintilaitosten kapasiteetti ei yllä junaliikenteen matkustajamäärien tasolle. Kadut tukkeutuvat terminaalien ympäristössä. 

Pulmasta päästään joukkoliikenneyhteyksillä kotoa asemalle. Yksinkertainen ratkaisu olisi pikaraitiovaunu. Mieluummin sietäisi edistää kaupunkirakennetta, jossa voi kävellä kotoa lähikauppaan, kuin autoilua jättimarkettiin. 

Joissakin tilanteissa auto on ihan kätevä kuljetusväline, mutta Helsingin liikenne ei onnistu pelkkien henkilöautojen varassa. Kaupungin tulevaisuus turvataan joukkoliikenteellä. Hiljaisimmille reiteille riittää bussi, vilkkaammille tarvitaan raitiovaunu ja kaikkein kuormitetuimmille järeämpi juna.

Ilmari Syrjälä
nuorisotyön pappi
Helsingin seurakuntayhtymän ympäristöryhmän jäsen

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.