Blogeissa lifestyle myy paremmin kuin kirkko
Kuva: Thinkstockphoto

Kuva: Thinkstockphoto

Blogeissa lifestyle myy paremmin kuin kirkko

Kirkko hautasi nuorille naisille suunnatun Oisko tulta? -bloginsa. Suosittu blogi kaipaa vielä seuraajaansa.

”Mitään huippusuosittua kirkon edustajan blogia ei oikeastaan ole. Rajalla-blogi Suomen Kuvalehden verkkosivustolla saa hyvin näkyvyyttä, kun siellä on kiinnostavaa sisältöä”, kertoo kirkon yhteisen verkkotyön koordinaattori Henna Ahlfors Kirkkohallituksesta.

Rajalla-blogin lukijamäärät kuitenkin kalpenevat Suomen suosituimpien blogien rinnalla. Enimmillään yhtä blogitekstiä on luettu 67 000 kertaa, mutta suurin osa teksteistä jää noin tuhanteen lukukertaan.

Suomen suosituimmat lifestyle-blogit keräävät kuukausittain yli 100 000 lukijaa. Yhä useampi ryhtyy bloggaajaksi: etenkin elämäntavoista kertovien blogien määrä on kasvussa. Missä viipyvät kirkon hittiblogit?

”Suurin osa suosituimmista blogeista Suomessa on kauneuteen, vaatteisiin, ruokaan ja lifestyleen keskittyviä. Ne ovat ehkä myyvempiä ja helpompia sisältöjä kuin kirkolla on”, Ahlfors toteaa.

Suosittu blogi kaatui kustannuksiin

Yksi onnistuneimmista kirkon sisällä syntyneistä blogeista oli Lily.fi-verkkopalvelussa toiminut Oisko tulta? -blogi. Se yhdisti raikkaalla tavalla uskonnon arkisin teemoihin.

”Blogi tavoitti todella hyvin ja myös aktivoi keskustelua. Se on innostanut muita Lily-alustan bloggaajia kirjoittamaan kirkon teemoista, vaikka heillä ei ole sen enempää tekemistä kirkon kanssa”, Ahlfors kuvailee.

 

Blogi ei ole vain omien mielipiteidensä kirjaamista, vaan myös keskustelua ja vuorovaikutukseen heittäytymistä.”
– Seurakuntaopiston viestinnän ja johtamisen kouluttaja Karoliina Malmelin

 

Blogi keräsi kuukausittain noin 30 000 lukijaa, eikä reilun kolmen vuoden aikana suosio romahtanut. Luetuin ja jaetuin teksti ilmestyi kuukautta ennen blogin lakkauttamista.

Ahlforsin mukaan suosiota selitti osittain se, että blogi perustettiin valmiiseen yhteisöön. Lilyssä on avoin ja kannustava ilmapiiri. Siksi palveluun oli helppo lähteä mukaan.

Valmis yhteisö tuli kuitenkin kalliiksi. Oisko tulta? perustui kirkon ja Lilyn väliseen sponsorointisopimukseen. Kustannusten vuoksi blogista luovuttiin viime kesänä.

Persoona peliin ja bloggaamaan

Suositun blogin rakentaminen vaatii paljon työtä. Nykyään kaikki lähtee visuaalisuudesta: blogissa kuvat ja värit ovat olennaisia.

Tärkeää on pitää mielessä myös yhteisö, jota yrittää tavoittaa. ”Blogi ei ole vain omien mielipiteidensä kirjaamista, vaan myös keskustelua ja vuorovaikutukseen heittäytymistä”, kertoo Henna Ahlfors.

Seurakunnat avaavat mielellään blogeja, mutta monesti sisällössä olisi viilattavaa. Karoliina Malmelinin mukaan ei riitä, että seurakunta julkaisee blogissaan hartaustekstin viikossa. Suosittuun blogiin vaadittaisiin enemmän särmää.

Malmelin kouluttaa Seurakuntaopistossa kirkon työntekijöitä viestinnässä ja johtamisessa.

Visuaalisuuden ja hyvän sisällön lisäksi ei tarvita kuin erinomaisia kirjoittajia, jotka ovat valmiita laittamaan persoonansa peliin. Bloggaaminen vaatii rohkeutta lähteä kyseenalaistamaan asioita.

”Bloggaus on ihmiskeskeistä ja täytyy hyväksyä, että blogi on hyvin yksilöllinen”, Malmelin kuvailee. Samalla voidaan unohtaa virallisuus ja ennakoitavuus. Omannäköistä sisältöä tuottava villi tyyppi voi vetää paremmin lukijoita kuin seurakunnan virallista kantaa edustava.

Malmelin ei ole törmännyt yhteenkään tapaukseen, jossa kirkon työntekijä olisi ylittänyt valtuutensa tai tehnyt jotain epäsopivaa blogeissa.

Internetissä kaikkea ei voi kontrolloida

Seurakuntien työntekijöistä ainoastaan yksittäiset henkilöt bloggaavat. Yksi ongelma on työajan puute.

”Työyhteisössä ei kannusteta bloggaamiseen, eikä siihen ihan kauheasti tueta. Työtä riittää ja seurakunnissa täytyy määritellä, mihin työaikaa nähdään tarpeelliseksi käyttää”, Ahlfors toteaa. Suositun blogin pyörittäminen on helposti yhdelle ihmiselle kokopäivätyö.

Malmelinin mukaan uuteen teknologiaan perehtymisessä vaikeuttaa entisestään se, että seurakuntiin valikoituu tilastollisesti hitaita humanisteja ”teknologiafriikkien” sijaan.

 

Blogit ja niiden keskustelut vaikuttavat ihmisten mielipiteisiin ja valintoihin.”
– kirkon yhteisen verkkotyön koordinaattori Henna Ahlfors

 

Toinen ongelma voi piillä seurakuntien ajattelutavassa. Malmelin valottaa ongelmaa esimerkillä.

”Ennen tehtiin esite, joka kiersi luottamushenkilöiden ja kirkkoherran käsissä. Jokainen teki siihen omat muutoksensa. Nyt ei voida tehdä niin: täytyy antaa vapaat kädet”, hän toteaa.

Uudessa viestintäympäristössä ei voida kontrolloida kaikkea. Malmelinin mukaan parhaiten on onnistuttu niissä seurakunnissa, joissa kirkkoherra on kannustanut kokeilemaan uusia asioita.

Erilaisia alustoja kokeilemalla voi testata, miten löytäisi uusia kohderyhmiä. Toimimattomat kokeilut on helppo lopettaa.

Blogit vaikuttavat vahvasti mielikuviin

Blogimaailmasta löytyy vielä kirkon vähän hyödyntämiä mahdollisuuksia. Ahlforsin mukaan yksi sellainen on yhteistyö suosittujen bloggaajien kanssa.

Yhteistyötä on kokeiltu muutaman kerran esimerkiksi pääsiäistä edeltävän Ekopaaston aikana Olgan kotona ja Isyyspakkaus-blogien kanssa. Silloin kyseessä oli kaupallinen yhteistyö, mutta yhtä hyvin bloggaajien kanssa voisi toimia ei-kaupallisesti.

Bloggaajilla on suuri valta vaikuttaa lukijoidensa mielikuviin.

”Ihmiset lukevat todella paljon blogeja ja bloggaajista muodostuu heidän kavereitaan. Blogit ja niiden keskustelut vaikuttavat ihmisten mielipiteisiin ja valintoihin”, Ahlfors kertoo.

Internetissä tavoitetaan niitä kohderyhmiä, joita ei kirkon penkeillä sunnuntaiaamuisin näy. Blogeissa pystyttäisiin viemään kirkon viestiä eteenpäin eri-ikäisille ja erilaisissa elämänvaiheissa oleville ihmisille.

Suuri mahdollisuus piilee myös ihmisten välisissä keskusteluissa, joita käydään verkossa. Ihmiset puhuvat jo nykyisin kirkkoon liittyvistä teemoista. Ahlforsin mukaan tärkeää olisi, että kirkko olisi keskustelussa mukana nykyistä enemmän.

Kirkolla paljon blogeja – kurkkaa esimerkiksi nämä

  • Kallion kulma on vapaaehtoisten seurakuntalaisten ylläpitämä blogi, jossa seurataan Alppilan ja Kallion elämää.

  • Miltä näyttää diakoniatyö Itä-Helsingissä? Siihen kysymykseen antaa vastauksen Itätuulia-blogi.

  • Espoon seurakunnilla on tarjolla iso liuta blogeja. Niitä kirjoittavat seurakuntien työntekijät, luottamushenkilöt ja vapaaehtoiset.

  • Paavalin seurakunnan papin Elina Koiviston Wife and Wifestyle sai tänä vuonna Kotimaan pro blogi -palkinnon. 

Perheneuvojien vinkkejä tarjolla vuorokauden ympäri

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon perheneuvojat jakavat vinkkejään City-lehden verkkosivustolla toimivalla Suhdeklinikalla ihmissuhdeongelmista. Blogin sisällöt syntyvät lukijoiden kysymysten perusteella.

Kysymykset ovat varsin samanlaisia kuin asiakkaan kohdatessa perheneuvoja kasvokkain. Paljon kysymyksiä tulee liittyen esimerkiksi seksuaalisiin vaikeuksiin, vuorovaikutusongelmiin ja puolisoiden erilaisiin toiveisiin.

Työn samanlaisesta sisällöstä huolimatta verkko tuottaa omat haasteensa. Esimerkiksi verkon toimimattomuus ja ohjelmien kömpelyys tuovat vaikeutta työhön. Anja Tiainen ja Enni Turunen perehtyivät perheneuvojien blogityöhön opinnäytetyössään.

Toisaalta verkko mahdollistaa pidemmän miettimisajan kuin kasvokkain kohdatessa. Perheneuvoja voi hakea taustatietoja ongelman ratkaisemiseksi ja keskustella tapauksesta kollegoidensa kanssa.

Blogiin voi olla myös yhteydessä mihin aikaan vuorokaudesta tahansa ja yksi vastaus voi palvella tuhansia ihmisiä. Näin tavoitetaan huomattavasti laajempi käyttäjäkunta kuin perinteisellä neuvonnalla.

Jaa tämä artikkeli: