Brändi
Viime viikolla kirkon viestintäpäivillä puhuttiin kirkon brändistä. Siis yhteisömme tai tuotteemme mielikuvasta yleisön silmissä. Jos suklaapatukalla on hyvä brändi, ihmiset ostavat sitä, jos puolueella on huono brändi, ihmiset eivät sitä äänestä. Kirkon viestinviejät olivat yksimielisesti sitä mieltä, että vallitsee suuri erimielisyys siitä, tarvitaanko brändiajattelua kirkossa ollenkaan.
Luennoitsijat ja panelistit antoivat kirkon ihmisille oivia ohjeita ja virikkeitä. Kun kirkko on monitahoinen, -muotoinen, -ilmeinen ja -mielinen, ei ehkä kannata yrittääkään rakentaa sille yhtä yhteistä brändiä. Sen sijaan kannattaa keskittyä ala- ja osabrändeihin sekä lähestyä asiaa kirkon vahvuuksien kautta. Näillä eväin kirkon luovat viestijät lähtivät ideoimaan jo uusia sloganeita. Muun muassa muuttofirma Niemen mainoslausetta ”Niemi muuttaa kaiken”, voisi soveltaa kirkon vahvaan toimialan markkinajohtajuuteen nojaten lauseeseen ”Kirkko hautaa kaiken”.
Jaa tämä artikkeli: