null Bussi kuin taksi

Kauppareissu alkaa kotipihalta. Mailis Lankinen, Anna-Liisa Pousar ja Hillevi Mandelin kulkevat viikoittain Jouko-kutsulinjalla Vallilasta Arabian kauppakeskukseen. Kuva: Sirpa Päivinen

Kauppareissu alkaa kotipihalta. Mailis Lankinen, Anna-Liisa Pousar ja Hillevi Mandelin kulkevat viikoittain Jouko-kutsulinjalla Vallilasta Arabian kauppakeskukseen. Kuva: Sirpa Päivinen

Bussi kuin taksi

Jouko-kutsulinja on puhelinsoiton päässä.

Kerrot vain osoitteen ja auto saapuu kotikadullesi bussilipun hinnalla. HKL suunnittelee vieläkin yksilöllisempää palvelua.

Elvi Mäkinen tilasi auton viidelle naiselle päivää ennen matkaa. Pikkubussi tulee sovittuun aikaan noutamaan matkustajat Vallilasta Sammatintieltä kotitalon pihasta, jossa on Jouko-kaupunginosalinjan pysäkki.

Eläkeläiset kulkevat säännöllisesti Joukon kyydissä Arabian kauppakeskukseen.

– Tämä on viikon kohokohta. Vallilassa ei ole kauppaa, josta saisi samalla kertaa kaikki ostokset, Aili Jääskeläinen toteaa ja muut nyökkäilevät.

He ovat varustautuneet pyörillä kulkevilla kauppakasseilla. Kuljettaja auttaa matkustajia nousemaan sisään.

Ovella he klikkaavat matkakorttiaan kortinlukijassa. Maksu on sama kuin muussa Helsingin sisäisessä liikenteessä.

Kuinka kalliiksi tällainen joukkoliikenne tulee kaupungille?

– Jouko-linjoilla matkustajan kuljetuksen hinta lasketaan euroissa ja tavallisilla bussilinjoilla senteissä, toteaa HKL:n projekti-insinööri Ville Lepistö.

”Jouko-linjoilla matkustajan kuljetuksen hinta lasketaan euroissa ja tavallisilla bussilinjoilla senteissä.”

HKL:n projekti-insinööri Ville Lepistö

Tarkempia hintoja hän ei suostu kertomaan, sillä bussilinjojen kustannukset vaihtelevat liikennöitsijöiden kanssa tehdyistä sopimuksista riippuen.

– Jouko saa olla kalliimpi. Se vastaa tavoitettaan, jolloin ei ole edes mahdollista päästä alle euron hintaiseen matkaan, Lepistö toteaa ja huomauttaa, että pikkubussiin mahtuu vähemmän matkustajia kuin tavalliseen linja-autoon.

Eläkeläisnaisten käyttämä J60 on kutsulinja, jolla ei ole vakinaista reittiä. Kyseisen Joukon voi tilata arkisin kello 7–18 mille tahansa pysäkille Hakaniemen ja Pakilan välillä. Marraskuun alussa linjan reitti laajeni asiakkaiden toiveesta Laakson sairaalaan.

Kutsulinjoja ovat myös Malmin, Jakomäen ja Suutarilan alueella kulkeva J74 sekä Laajasalon seudun J84. Muilla 22 Jouko-kaupunginosalinjalla on säännöllinen reitti ja aikataulu. Reittiliikennettä ajava Jouko voi pysähtyä pikkukaduilla muuallakin kuin bussipysäkillä.

Internetin www.reittiopas.fi -palvelu ei yleensä tarjoa matkustusvaihtoehdoksi harvakseltaan kulkevia Jouko-vuoroja. Ne tulevat näkyviin ruudulle, kun tarkentaa hakua ja määrittelee kävelymatkan mahdollisimman lyhyeksi. Kokeilukäytössä olevassa uudistetussa Reittioppaassa näkyvät myös taksimaiset kutsulinjat.

Elvi Mäkisen ja kumppaneiden ryhmä on Joukon tyypillistä käyttäjäkuntaa. HKL pyrkii saamaan kyytiläisiksi muitakin kuin vanhuksia. Päiväkotiryhmät alkavat jo löytää palvelun.

Jouko mahdollistaa myös lapsiperheen helpot kauppareissut. Joukoon pääsee lastenvaunujen kanssa ilmaiseksi aivan kuten tavallisiinkin busseihin Helsingissä.

Linjan J60 käyttäjämäärät ovat yli 70 prosenttia suuremmat kuin samalla alueella aikaisemmin kulkeneen palvelulinjan. Ruuhkaa ei silti ole.

Vallilan kanta-asiakkaat istuvat yleensä Joukossa vailla muuta matkaseuraa. Oli poikkeuksellista, että eläkeläisten varaama kyyti koukkasi viikko sitten Hakaniemen kautta, koska joku muukin oli tilannut Joukon Arabian ostoskeskukseen.

 Lisätietoa: www.hkl.fi sekä HKL:n palvelupisteet. Jouko-kutsulinjan voi tilata numerosta 09 310 12345 (pvm/ppm).

Anja Nwose

Tulevaisuudessa kuljetaan kimppataksilla

Kymmenen vuoden kuluttua valtaosa pääkaupunkiseudun matkoista tehdään julkisilla liikennevälineillä ja ovelta ovelle liikkuvilla kimppatakseilla, mikäli Teknillisen korkeakoulun Metropol-hanke etenee toivotusti.

Projektia vetävä professori Reijo Sulonen uskoo, että kimppataksi voi parhaimmillaan vähentää yksityisautojen määrää Helsingissä nykyisestä puolesta miljoonasta kymmeneen tuhanteen.

Sulonen vertaa kimppataksia huutokauppaan. Matkustajan matkapuhelimella tekstaama matkatoive lähtee kuljettajille, jotka vastaavat välittömästi parilla–kolmella tarjouksella. Näistä matkustaja valitsee parhaan. Matkan hinta määräytyy ajokilometrien ja matkustajan kiireen mukaan.

Ajoneuvo voi Sulosen mukaan olla vaikkapa kymmenen hengen minibussi, joka kuljettaa matkustajat edullisinta reittiä määränpäähän etukäteen sovitussa ajassa. Matkustajan maksama summa tulee olemaan noin neljäsosan yksityispirssin hinnasta.

HKL:n suunnittelujohtaja Ville Lemuskoski kaavailee kimppataksin toimivan ehkä 2010-luvun lopulla. Nykyinen puhelimitse tilattava Jouko-bussin kutsulinja on ensimmäinen askel.

Lehmuskoski myöntää, että perinteinen joukkoliikenne ei palvele pääkaupunkiseudun asukkaita kaikissa tilanteissa.

– Tulevaisuudessa oman auton tapaisen palvelun saa kutsuliikenteessä tarvittaessa käyttöönsä, mutta pääosan matkoistaan voi hoitaa perinteisellä joukkoliikenteellä.

Kimppataksia on tarkoitus kokeilla ensi vuoden aikana. Kolmivuotisen 1,3 miljoonaa euroa maksavan hankkeen rahoittajia ovat Tekes, Helsingin kaupungin innovaatiorahasto, HKL, YTV sekä liikenne- ja viestintäministeriö.

Tuija Käyhkö

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.