null Ei paha ole kenkään ihminen

Puheenvuorot

Ei paha ole kenkään ihminen

Nimimerkki Rukoilemiseen taipuvainen mummo (Kirkko ja kaupunki 19.5.), tiede on muuttanut kirkkoa, mutta hitaasti, kuten Galilein ja Darwinin tapaukset osoittavat. Erityisen ongelmallista on ollut kristinuskolle luopua ihmisen vapaan tahdon käsitteestä.

Vapaata tahtoa perusteltiin aikoinaan aineesta ja luonnonlaeista itsenäisellä mielellä, joka määräisi tekojemme moraalisista valinnoista. Moderni fysiikka ja tieteen havainnot kuitenkin osoittavat, ettei vapaata tahtoa luonnossa ole olemassa.

Emme siten voi olla aidosti vastuussa teoistamme. Emme edes siitä, välitämmekö Jumalasta. Luonnonlait pakottavat meidät toimimaan ja ajattelemaan kuten teemme. Eino Leinolta lainattu otsikkoni on totta.

Kirkon mukaan ihminen pelastuu vain, jos hän ei vastusta Jumalan kutsua ja Pyhän Hengen työtä hänessä. Koska vapaata tahtoa ei ole, tämä opetus ei voi olla oikea. En usko, että ihmiset olisivat Jumalalle kuin koe-eläimiä laboratoriossa.

Kristityllä on parempi syy uskoa, että kaikilla on iankaikkinen elämä taivaassa ja että Kristus tallentaa kaiken maailmassa koetun rakkauden ja hyvyyden taivaaseen. Kadotus ei kohtaisi tietoisuutta vaan ainoastaan luonnonlakien kykyä tuottaa kärsimystä ja syntiä tietoisuudelle.

Tätä Jeesus tarkoittaa elämän ja tuomion ylösnousemuksella ja Paavali sanoessaan Kristuksen muuttavan ruumiimme tästä alennustilasta oman kirkastuneen ruumiinsa kaltaiseksi taivaassa.

Jukka Heikkinen
fyysikko, dosentti

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.