Eikö Kristus kirkastunut kalenterin tekijälle?
Mistä johtuu että Kirkko ja kaupunkilehden Kirkkovuodesta 2014–2015 (K&k 26.11.) puuttuu Kristuksen kirkastumisen päivä (Kirkastussunnuntai)? Onko niin ettei Kristus ole kirkastunut tuon kirkkovuoden tekijöille?
Kieltämättä aika vaikeastihan se kirkastui opetuslapsillekaan, mutta eikö juuri sen takia sitä pitäisikin korostaa? Toiseksi, miksi emme (luterilainen kirkko Suomessa) voi olla sen verran ekumeenisia, että viettäisimme Kristuksen kirkastumista elokuun kuudes päivä niin kuin sitä viettävät niin katoliset kuin ortodoksit?
Ja jos raamattua lukee, niin sen paikkahan olisi paaston aikana! Sisaryhteisöni sisaret ovat varmaan hyvin kovapäisiä uskoakseen Kristuksen kirkastumiseen, mutta varmaan siksi vietämmekin tuota päivää niin paaston aikana kuin myös elokuun kuudes. Lähes joka sunnuntai katselen Turun tuomiokirkon alttaritaulua, jossa on Kristuksen kirkastuminen, ja eiköhän näitä alttaritauluja, jossa on tuo aihe, ole melkoinen määrä Suomen kirkoissa.
Sisar Helvi Pulla
Turku/Versailles
Edellisen johdosta: Kiitos kysymyksestä. Kirkko ja kaupungin perinteinen Kirkkovuosikalenteri kokee joka vuosi pienen uudistumisen. Kirkkovuodessamme on runsaasti pyhiä, jotka kaikki ansaitsisivat tulla muistetuiksi, mutta tila lehdessä on rajallinen, joten joudumme hiukan vaihtelemaan esiin tuotuja juhlia.
Kirkkovuoden 2014–2015 kalenterista puuttuu myös Kynttilänpäivä, mutta sinne nostettiin ajankohtainen Itsenäisyyspäivä. Pari vuotta sitten mukaan tuli Helsingissä alkunsa saanut Suvivirren sunnuntai, vaikkei se virallisesti kuulu kirkkovuoteen. Pyhän puuttuminen kalenteristamme ei mitenkään vähennä sen arvoa!
Toimitus
Jaa tämä artikkeli: