null Gurun opissa: Pyyntörukous on hyvä rukous

Kuva: Matti Pikkujämsä

Kuva: Matti Pikkujämsä

Hengellisyys

Gurun opissa: Pyyntörukous on hyvä rukous

Kun rukoilet, kuuntele, mitä haluat. Voit kuulla sen takaa syvemmän kaipauksen ja pyynnön.

Tässäkään perheessä aikuistuva nuori ei valinnut sitä tietä, jonka vanhemmat olivat suunnitelleet. 19-vuotiasta Tuomasta veivät muut voimat. Vuoden 1244 keväällä hän aiheutti vanhemmilleen shokin pukemalla ylleen kiertelevää elämää viettävien dominikaanien kaavun. Tuomas oli aloittanut opiskelun Napolin uudessa yliopistossa ja tutustunut kaupungilla dominikaaniveljiin.

Tuomaksen päätös murskasi vanhempien toiveet. Poika oli laitettu jo viisivuotiaana Monte Cassinon luostariin oppia saamaan. Vanhemmat eivät voineet käsittää, mikä sai Tuomaksen kiinnostumaan köyhyydessä elävistä kulkureista ja katusaarnaajista. Äidin käskystä Tuomaksen veli haki ratsujoukon kanssa Tuomaksen dominikaanien käsistä, ja tämä joutui vuodeksi kotiarestiin perheen linnaan. Mikään ei kuitenkaan kääntänyt pojan päätä, vaan vanhempien piti antaa periksi.

 

Dominikaanit eivät eläneet muurien suojassa. He kulkivat jalkaisin ja puhuivat ja saarnasivat kaduilla ja toreilla. He arvostivat oppimista ja hyvää puhetaitoa, ja moni opiskeli uusissa yliopistoissa.

Tuomaksesta tuli dominikaaniveljien ja saarnaajien opettaja. Kun esimiehet pyysivät Tuomasta uudistamaan heidän koulutustaan, hän perehtyi tehtävään perinpohjaisesti. Syntyi klassikkoteos Teologian summa, jossa Tuomas pyrki ottamaan haltuun koko sen aikaisen maailmankuvan. Hänen tavoitteenaan oli koota yhteen kaikki se, mitä saarnaajan tuli tietää ja osata, että voisi puhua Jumalasta syvällisesti ja selkeästi.

Harva meistä ikinä lukee Tuomaksen teoksia. Niiden perusviesti antaa kuitenkin ajattelemisen aihetta. Dominikaanien piti olla saarnaajia ja rippi-isiä tien päällä, vailla varmaa asuinsijaa ja omaisuutta. Tärkein, mitä he kuljettivat mukanaan, oli rukous. Jos he halusivat saarnata elämästä toisille, sen piti nousta heidän omasta eletystä elämästään. Heidän teologiansa piti olla sellaista, että sitä voi köyhinkin kuljettaa mukanaan.

 

Jumala kyllä tietää, mitä tarvitset. Rukouksesi ovat jo hänen luonaan.

 

Yksinkertaisimmillaan rukous on pyytämistä: pyydät Jumalalta jotakin, mitä haluat, opetti Tuomas. Kun rukoilet, kuuntele haluasi. Voit myös kuulla sen takaa syvemmän kaipauksen ja pyynnön. Voit kuulla Jumalan Hengen huokauksen, joka ohjaa rukoustasi.

Jumala kyllä tietää, mitä tarvitset. Rukouksesi ovat jo hänen luonaan. Pyyntösi ei muuta häntä, se muuttaa sinua. Sinulle selviää, mitä tarvitset.

Joulukuussa vuonna 1273 Tuomas sanoi lopettavansa kirjoittamisen, koska kaikki, mitä hän oli kirjoittanut, oli olkea. Oliko hän lopen uupunut ja tunsi sanoneensa kaiken, vai oliko hän nähnyt Jumalasta jotain, minkä valossa kaikki sanottu näytti turhalta? Joku on laskenut, että ainakin Tuomas oli kulkenut 15 000 kilometriä dominikaaniveljen kaavussaan. Hän oli alle viidenkymmenen.

Rukoilemista Tuomas ei lopettanut. Ehkä hän halusikin muistuttaa siitä totuudesta, että kaikki sanat Jumalasta syntyvät hiljaisuudesta ja palaavat siihen. Alussa ja lopussa on ihmettely, rukous.

Rukous kävellessä

Rauhallisella kävelyllä luonnossa on hyvä seuloa sisimpiä ajatuksiaan ja toiveitaan. Lähde puistoon tai metsäpolulle ja kävele kolme varttia. Pelkkä kävely selkeyttää mieltä ja vähentää ahdistusta. Voit tunnistaa, mitä tänään tarvitset ja mitä eniten kaipaat. Kiitä siitä, että voit kävellä tänään. Kerro Jumalalle, mitä toivot. Pyyntösi kertoo, mitä haluat ja kehen luotat.

Ohjaajana Tuomas Akvinolainen

Tuomas Akvinolainen syntyi vuonna 1224 tai 1225 lähellä Napolia. Viisivuotiaasta teini-ikäiseksi hän oli Monte Cassinon kuuluisassa benediktiiniluostarissa munkkien kasvatettavana.

Opiskellessaan Napolin yliopistossa Tuomas liittyi dominikaaneihin, kerjäläisveljestöön, joka oli syntynyt parikymmentä vuotta aiemmin. Hänestä tuli dominikaanien kuuluisin teologi. Hänen tunnetuin teoksensa on Summa Theologiae, jonka teologiasta ja filosofiasta kirjoitetaan tutkimuksia edelleen. Siitä on suomennettu 600 sivun filosofinen valikoima. Kokonaisuudessaan sen laajuus on tuhansia sivuja.

Tuomas kuoli vuonna 1274 Fossanovan sisterssiläisluostarissa 49 vuoden ikäisenä.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.