null Gurun opissa: Vahvista sisäisiä aistejasi

Hengellisyys

Gurun opissa: Vahvista sisäisiä aistejasi

Ruumiillisten aistien lisäksi sinulla on sisäiset aistit. Niitä voit treenata meditoimalla ja rukoilemalla.

Eletään vuotta 202 Aleksandriassa, Egyptissä. Keisari Septimus Severius on aloittanut siellä kristittyjen vainon, joka kestää useamman vuoden ajan. 17-vuotias Origenes on menettänyt vainoissa isänsä ja tahtoo seurata tätä kuolemaan.

Äiti yrittää estää poikaansa. Kun äidin pyynnöt ja rukoukset eivät auta, hän piilottaa poikansa vaatteet, niin että tämä ei voi mennä ulos. Näin Origenes pelastuu.

Perheen omaisuus kuitenkin takavarikoidaan. Origenes joutuu huolehtimaan äitinsä ja kuuden sisaruksensa toimeentulosta opettamalla kirjallisuutta. 18-vuotiaana hänestä tulee kristillisen koulun vastaava opettaja, kun koulun muut opettajat ovat paenneet tai heidät on vangittu.

"Elämälläsi on merkitys ja se on osa suurempaa kertomusta."

Origenes oli opiskellut lapsesta asti kreikkalaista kirjallisuutta ja filosofiaa. Isä oli ohjannut häntä teologian pariin. Kerrotaan, että isä ja poika lukivat päivittäin yhdessä Raamatun kertomuksia.

Origenes oppi Raamatun kirjoitukset elämänsä aikana niin hyvin, että hän osasi niitä ulkoa pitkät pätkät. Hänellä oli päässään eräänlainen pyhän kirjan hakukone. Tämän voi päätellä saarnoista, joita häneltä on säilynyt satoja. Hänen saarnansa ovat yksinkertaisia, mutta syvällisiä, ja niissä liikutaan suvereenisti koko Raamatun maailmassa.

Raamatun kirjoitukset olivat Origeneelle täynnä salaisuuksia. Hän oli sitä mieltä, että mitä enemmän niitä lukee, kuuntelee ja tutkii, sitä enemmän salaisuuksia löytyy.

Filosofi Platonin lailla Origenes ajatteli, että näkyvän maailman todellisuus on näkymättömän kuva. Esimerkiksi kun Jeesusta katsoo uskon ja kaipauksen silmin, hänessä ei näe ainoastaan ihmistä, joka aikanaan kulki oppilaineen pitkin Galileaa ja puhui Jumalasta. Hengen silmin hänessä näkee Jumalan, jota ei voi tavallisin silmin nähdä.

Samaan tapaan Raamatun sanat sekä kätkevät että paljastavat Jumalan. Hän on kaikkien käsitteidemme ja kuviemme ulkopuolella ja kuitenkin hän tulee meitä vastaan juuri niihin kätkettynä.

Sama koskee elämäämme. Kun ajattelet omaa elämääsi, mikään siinä ei ole sattumaa eikä turhaa. Elämälläsi on merkitys ja se on osa suurempaa kertomusta.

"Sisäinen ihminen sinussa muistaa, että olet lähtöisin Jumalasta."

Sinussa on sisäinen ihminen ja ulkoinen ihminen, muistuttaa Origenes. Sisäisen ihmisen osalta sinut on luotu Jumalan kuvaksi ja kaltaiseksi. Ulkoisen ihmisen osalta sinut on tehty maan tomusta.

Sisäinen ihminen sinussa muistaa, että olet lähtöisin Jumalasta ja kaipaat hänen yhteyteensä. Esimerkiksi meditoiminen, rukoileminen ja Raamatun lukeminen vahvistavat sisäistä ihmistä sinussa. Elämä on harjoitusta tulevaa varten.

Sinulla on ruumiilliset aistit, joilla havainnoit kaikkea. On vaikea kuvitella, mitä elämä olisi ilman niitä. Myös Raamatun kertomukset avautuvat uudella tavalla, kun kuuntelet niitä kaikin aistein.

Origeneen mukaan sinulla on ruumiillisten aistien lisäksi sisäiset aistit, jotka avaavat elämän syvemmän merkityksen. Ne myös auttavat löytämään Raamatun kertomusten syvyysulottuvuuden ja näkemään Jumalan kaikessa, mitä kohtaat elämässäsi.

Guruna Origenes

Origenes syntyi Egyptissä vuonna 185. Hän teki elämäntyönsä opettaen filosofiaa ja teologiaa ja veti puoleensa erityisesti nuoria ajattelijoita ja kristinuskosta kiinnostuneita.

Origenes vangittiin keisari Deciuksen vainon aikana vuonna 250. Häntä pidettiin kuukausien ajan pimeässä rautakahleissa. Keisarin kuoltua Origenes vapautettiin, mutta hän kuoli neljä vuotta myöhemmin kidutuksen heikentämänä.

Päivän katselu -harjoitus

Valitse päivästä rauhallinen puolen tunnin hetki.

Aloita harjoitus lyhyellä rukouksella, jossa kiität kaikista aisteistasi.

Käy sitten mielikuvissasi läpi päivää, jota elät. Pysähdy jokaisen aistin kohdalla. Mitä olet päivän aikana nähnyt, kuullut, koskettanut, maistanut ja haistanut? Älä arvostele äläkä tuomitse mitään, mitä havaitset, vaan ainoastaan havainnoi.

Vietä sitten hetki hiljaisuudessa. Lopuksi kuuntele sisintäsi. Minkä syvemmän merkityksen harjoitus avasi sinulle päivästäsi ja elämästäsi?

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.