null Hautakoristeilla on symbolinen merkitys

Kuva: Laura Kimari

Kuva: Laura Kimari

Hautakoristeilla on symbolinen merkitys

Isäni muistelee käyntejään oman isänsä haudalla 1930-­luvulla. ”Hautausmaalla käytiin talvella vain jouluna, jolloin haudalle vie­tiin pieni kuusi. Mukana oli yksi kynttilä, jota poltettiin hetken ai­kaa ja sitten se tuotiin takaisin ko­tiin. Ei ollut rahaa ostaa kuin muu­tama kynttilä joulun ajaksi. Kol­men kilometrin matka hautaus­maalle tehtiin kävellen.”

Sota-­aikana vainajien muista­minen myös talvisin yleistyi, mutta kun kaikesta oli puute, tyydyttiin havuihin ja pieniin kynttilöihin. Hautoja koristeltiin muun muassa puolukanvarvuilla, kävyillä ja jäkälällä.
Elintason noustessa haudoille ilmestyivät muovikuoriset hauta­kynttilät, muovikukat ja seppe­leet. Nyt elämme ylen­palttisen hautakoristelun tulvassa. Haudoilla on erivärisiksi värjättyjä kanervia, hopealehtiä, muovikukkia, pikkuesineitä ja kertakäyttökynttilöitä.
Itäkarjalaisten ortodoksien tapa viedä ruokaa haudoille on minulle läheinen. Eiväthän ihmiset uskoneet, että vainajat käyvät ruo­kia syömässä, vaan kyse oli hen­kisestä yhteydestä. Kävijät jutteli­vat kuulumisiaan ja itkivät virsiä. Käyntien terapeuttinen merkitys on varmaan ollut suuri. Minäkin vien äitini haudalle omenan hänen lempipuustaan. 
Talvisilla koristeilla on symbo­lisia merkityksiä. Seppeleen muoto on iankaikkisuuden vertauskuva. Kanerva kuvastaa vaatimatto­muutta ja vihreät havut ikuisuutta. Palava kynttilä symboloi elämää ja kuolemattomuutta.
Hautausmaat muistuttavat, että elämä ja kuolema kuuluvat yh­teen, ja että jokaisella ihmisellä on yhtäläinen arvo Jumalan edessä.
Lue koko juttu näköislehdestä.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.