Jos tuote on alun perin rikki, se kannattaa palauttaa, vaikka hinta ei olisi päätä huimannutkaan. Kuva: Anne Leppänen
Heikon tuotteen saa palauttaa kauppaan
Halpakaan tuote ei saa levitä käsiin ennen käyttöä.
Teemu näpertää uuden uimarenkaan tulpan auki ja alkaa puhaltaa. Minuutin jälkeen hän ojentaa lötkön renkaan isälleen. Tämäkin luovuttaa pian punaisena ja huohottavana. Tarkastelu osoittaa, että puhallusosan vieressä on reikä. Teemu kaivaa apeana hiekkalapion ja ämpärin esiin. Uimarengas työnnetään roskapönttöön, sillä muutaman euron ostoksesta ei jaksa lähteä valittamaan, ja kuittikin on jo hävinnyt.
Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario kehottaisi isää poimimaan uimarenkaan roskista ja palauttamaan kauppaan.
”Kun tuote on alun perin rikki, kyseessä on kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu. Silloin ei tarvita takuuta, ei edes kuittia.”
Jos ostaja ei jaksa nähdä palauttamisen vaivaa, myyjä ja valmistaja eivät saa tietää, että tavara on huono. Hiljaisuus mahdollistaa heikkojen tuotteiden valmistuksen ja myynnin jatkumisen – ja kuluttajien pettymykset.
Uimarannalta tultua alkaa Teemun iltapäivän peliaika. Kuulokkeet korville ja… isän neljä vuotta vanha läppäri ei käynnistykään! Poika vääntää itkua, ja isä ihmettelee, miksi kaikki hajoaa. Televisio meni edellisellä viikolla mustaksi, kännykkä sekoilee eikä kotiprintterin kasetinvaihto-ohjeista saa mitään selvää.
Tietotekniikan laitteiden viat ovat kuluttajasuojan kannalta vaikeimpia. Nuoret saattavat käsitellä laitteita huolimattomasti, kännykkäkin työnnetään takataskuun taipumaan piloille.
”Vikojen syyt ovat jopa mahdottomia selvittää, mutta kaikki tyytymättömyyttä herättävät ostokset tulee viedä ostopaikkaan. Tarvittaessa myyjä antaa korvauksen tai korjauksen, tai purkaa kaupan, ja neuvoo käytön ongelmissa. Valmistajalta ei välttämättä saa hyvitykseksi täyttä ostohintaa”, muistuttaa Tuula Sario.
Tämän päivän laitteet eivät kestä niin kuin ennen, mutta eivät maksakaan yhtä paljon. 1970-luvun televisiosta sai pulittaa kuukausipalkan, nyt plasmanäyttö-TV:n saa muutamalla satasella. Tekniikan kehittyessä mallit myös vanhenevat sellaista vauhtia, että kuluttajat haluavat pian modernimpaa.
”Kukaan ei ole valmis maksamaan 25 vuotta kestävästä kodinkoneesta – mutta edelleen tavaroiden tulee vastata lupauksia ja toimia odotettavissa oleva käyttöaika”, Tuula Sario linjaa.
Maapallo pinnistelee jätteeksi muuttuvan kulutuksen paineissa. Millainen tilanne on, kun Teemusta on tullut isä? Kestävän tuotteen valitseminen ja heikon palauttaminen ohjaa kulutusta itselle ja maapallolle parempaan suuntaan.
Jaa tämä artikkeli: