null Huippunäyttely vetää väkeä Valamoon

Andy Warhol: Sikstuksen Madonna

Andy Warhol: Sikstuksen Madonna

Hyvä elämä

Huippunäyttely vetää väkeä Valamoon

Tunnettujen taiteilijoiden kristillisaiheisia teoksia sisältävä näyttely vetää väkeä Valamon ortodoksiseen luostariin Heinävedellä.

Valamossa on esillä lähes 30 työn kokoelma Rembrandtin uskonnollisia töitä, useita Pablo Picassoja, Salvador Dali, Marc Chagall ja Andy Warhol, joita harvoin Suomessa nähdään samassa näyttelyssä. Mestarin jälki II -näyttelyssä nämä mestarit ovat esillä harvinaisilla kristillisaiheisilla töillään.

Valamon luostarin tiedotteen mukaan Suomen kaikkien aikojen korkeatasoisimmassa kristillisaiheisessa taidenäyttelyssä on lisäksi Suomen kultakauden mestareiden töitä.

  Andy Warholin Sikstuksen Madonnakin on Valamossa.

Mestarin jälki -näyttelyn ensimmäinen osa oli esillä luostarissa vuosi sitten syksyllä, luostarin matkailullisesti hiljaisimpaan aikaan. Sen ja nyt esillä olevan näyttelyn kuratoi Oulun ortodoksinen piispa Arseni, joka kokosi näyttelyt Suomen laajimmasta kristillisaiheisten töiden yksityiskokoelmasta. Jo aiempi näyttely oli luostarin kaikkien aikojen suosituin ja reilun neljän kuukauden aikana sen kävi katsomassa yli 7300 henkeä. 

"Kokoelma on yhden suvun omistama. He ovat sitä kartuttaneet pikkuhiljaa, ostaneet taidehuutokaupoista tietoisesti kristillistä taidetta muun ohessa. Tuossa kokoelmassa on nyt 220 kristillisaiheista työtä. Rembrandteja on kokoelmassa yli kolmekymmentä, joten kaikki eivät edes päätyneet mukaan. Samoin Picassoja, Daleja ja Chagalleja olisi ollut enemmänkin. Piispa Arseni näyttelyn kuraattorina valitsi mukaan tulevat työt", kertoo näyttelyn tiedottaja munkki Simeon Valamosta.

Syyskuun puolivälissä avattuun Mestarin jälki II -näyttelyyn Arseni valitsi kokoelmasta lisää merkittäviä ja vaikuttavia, ulkomaalaisten mestareiden, kuten Rembrantin ja Picasson, teoksia. Ensimmäisellä viikolla näyttelyn kävi katsomassa yli 1200 henkeä ja kuukauden aikana yli 3200. Marraskuun alussa rikkoontui 4600 vierailijan määrä.

Yleisöryntäys ei ole kuitenkaan ihmeteltävä asia, koska kuten KP Karjalan ja koko Suomen arkkipiispa Leo avajajaispuheessaan on todennut, että ”enää meidän ei tarvitse mennä Pariisin löytääksemme tämän tason taidenäyttelyä”. Näyttelyt mahdollistuivat teokset omistavan suvun aloitteellisuudesta:

"Työt omistava suku itse otti yhteyttä ja halusi antaa Valamon luostarille tilaisuuden esitellä tätä ainutlaatuista kokelmaa. Varmaan myös piispa Arsenin omat suhteet vaikuttivat näyttelyn onnistumiseen, hänhän on itsekin taiteilija ja tuntee paljon sen alan ihmisiä", Simeon kuvailee näyttelyn lähtökohtia.

Koskaan ennen ei Valamon mukaan Suomessa ole ollut tälläistä tilaisuutta, missä maailmanluokan ja Suomen kultakauden mestarit olisivat olleet esillä harvalukuisilla kristillisaiheisilla töillään. Koska kristillinen taide on taiteilijoille ehkä kaikkein henkilökohtaisinta luomistyötä, näyttelyn myötä herää monia mielenkiintoisia kysymyksiä, kuten miksi Pablo Picasson tuotannossa kristilliset työt ovat erittäin harvinaisia tai mitä surrealismin mestarille Salvador Dalille tapahtui tiettynä ajankohtana, kun hän alkoi luoda kristillistä taidetta.

Rembrandt mukana lähes 30 teoksella

Rembrandtia pidetään eräänä kaikkien aikojen merkittävimpänä taiteilijana, häneltä on näyttelyssä esillä laaja, Suomen mittakaavassa erittäin harvinainen, lähes 30 kappaleen etsauksen kokoelma kristillisistä aiheista. Jokainen etsaus on tehty mestarin itsensä tekemillä laatoilla. Rembrandtin mestarillisissa etsauksissa valon ja varjon käsittely on taiturillista ja jokainen yksittäinen teos sisältää runsaasti pieniä ja tarkkoja yksityiskohtia.

Rembrandtin kuivaneulaetsaus "Kristus opettaa" vuosilta 1643–1649 on esillä Valamossa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Louis Sparren taidehistoriallinen arvoitus

Näyttelyssä on esillä mielenkiintoinen taidehistoriallinen arvoitus, marsalkka Mannerheimin lankomiehen, kultakauden taiteilijamestari Louis Sparren kesken jäänyt, evakkoon joutumista ja sodan hätää kuvaava triptyykki. Teos on kooltaan niin suuri, että se mitä ilmeisemmin oli tarkoitettu sijoitettavaksi jonnekin merkittävälle paikalle, mahdollisesti kirkkoon tai jopa sankarivainajien muistomerkiksi. Mutta uuden sodan alkaminen, jatkosota, lienee ollut syynä siihen, että kaikki suunnitelmat ovat muuttuneet.

   Picassolta mm. tämä Corrida 2 on esillä Valamossa.

Teos on kolmiosainen, jonka keskimmäinen osa kuvaa ristiinnaulittua Kristusta keskellä talvisen sodan taistelutannerta, ja jossa hätää kärsivä nuori nainen on polvistuneena Kristuksen ristin juurelle. Triptyykin oikea ja vasen puoli ovat kaksi erilaista evakon tuskaa kuvaavaa itsenäistä teosta. Tämä teos kosketti myös arkkipiispa Leoa, sillä hän on nimennyt sen koskettavimmaksi teokseksi koko näyttelystä.

Kultakauden mestarit mukana

Myös suomalaisille kultakauden mestareille kristilliset aiheet ovat olleet erityisen henkilökohtaisia ja vaativia. Helene Schjerfbeck on esillä vaikuttavalla teoksellaan ”Ylösnousemus”, joka on esityö Ruotsinpyhtään alttaritauluun. Tämä on ainoa alttaritaulu, jonka Schjerfbeck on tehnyt. Myös Maria Wiik, Hugo Simberg, Akseli Gallen-Kallela ja Eero Järnefelt ja monet muut suomalaiset taiteilijat ovat esillä harvinaisilla kristillisaiheisilla teoksillaan.

  Essi Renvallin Kristus-pronssiveistos.

Näyttelyssä on esillä myös eri vuosisatojen ja eri koulukuntien teoksia aina renessanssista alkaen. Näiden joukosta löytyy myös luostarin igumenin, arkkimandriitta Sergeille henkilökohtaisesti läheisin työ, joka on italialaisen koulukunnan suurikokoinen puolikaaren muotoinen öljyvärityö ”Miekka on käynyt sydämesi läpi”. Teos kuvaa Neitsyt Marian äidintuskaa, kun hän näkee poikansa ristiinnaulitsemisen ja kuoleman.

Juho Rissanen on esillä usealla työllä, joista koskettavin lienee hänen oman isänsä kuolemaa kuvaava vesivärityö ”Isän kuolema”. Suomessakaan harvan taiteilijan tuotantoon kuuluu useampaa kristillisaiheista työtä, siksi nämä taiteilijoiden harvinaiset teokset ovat heijastuksia tekijöiden omasta sielunmaailmasta.

Vieraita jopa Suomen ulkopuolelta

Jo ensimmäisen näyttelyn vieraskirja osoitti, että teokset herättivät katsojissa yllättävän voimakkaita tunnekokemuksia. Mestarin jälki -näyttelyn toisen osan teosten voi uskoa olevan, jos mahdollista, vielä vaikuttavampi kokemus, koska maailmanluokan mestareiden teoksia on mukana lukuisa joukko. 

"Erona ensimmäiseen näyttelyyn on ehkä ulkomaisten suurien nimien määrä. Ykkösosassa oli mukana enemmän Suomen kultakauden merkittäviä taiteilijoita ja ulkomaisia tuntemattomia taiteilijoita. Tässä osassa painopiste on selkeästi ulkomaisessa taiteessa, mutta mukana on myös muutamia hienoja suomalaisia töitä, muun muassa Juho Rissaselta", Simeon kertoo.

"Kukaan ei tiedä milloin meillä on mahdollisuus nähdä nämä harvinaiset kristilliset taideaarteet seuraavan kerran."

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.