null Hyödyllinen idiootti vastaa

Hyödyllinen idiootti vastaa

Peruskoulun biologian opetussuunnitelmaan kuuluu evoluutioteorian opetus, siis -teorian.

Biologia on empiirinen eli kokeellinen, aistihavaintoihin ja mittauksiin perustuva luonnontiede. Biologia ei tarkasti ottaen esitä lainkaan faktoja, vain teorioita todennäköisyyksineen, joista evoluutiobiologia on yhteen teoriaan perustuva tieteenhaara.

Näin opetan myös koulussa. En opeta evoluutiota faktana, vaan teoriana, joka perustuu useisiin oppikirjossakin esille tuotuihin seikkoihin, esimerkiksi fossiililöytöihin, selkärankaisten sikiövaiheiden ja muun muassa luuston samankaltaisuuksiin, DNA:n samankaltaisuuksiin lähisukulaisilla ja erilaisuuteen kaukaisilla eliöryhmillä, jalostuksen toimintaperiaatteeseen, mikrobeille kehittyvään lääkeresistenssiin ja niin edelleen.

Totta tosin on, että osa seikoista esitetään suoraviivaisesti ja jopa harhaanjohtavasti, kuten Pauli Ojala (K&k 11.3.) mainitsee ja asia siltä osin kaipaa korjausta joihinkin oppikirjoihin, mutta pääasiassa evoluutioteoriaa tukevat väitteet esitetään mielestäni selkeästi.

On kaksi asiaa, jotka haluan, että oppilaalle jää evoluutioteoriasta tuntini jälkeen mieleen. Ensiksi kyseessä on luonnontieteen esittämä mainittuihin todisteisiin perustuva teoria ja toiseksi oppilas on vapaa muodostamaan käsityksensä lajien synnystä ja maailman syntyhistoriasta (jota muuten evoluutioteoria ei edes selitä) millä tavalla tahansa siitä tarjottimesta, mitä koulu ja muu yhteiskunta hänen eteensä tuo. Tiede ja usko ovat kaksi eri asiaa, jotka eivät sulje toisiaan pois. Näin ajattelen biologina ja Kallion seurakuntalaisena.

Terveisin ”hyödyllinen idiootti”
Jarkko Korhonen
Biologian ja maantiedon opettaja
Suutarilan yläasteen koulu, Helsinki

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.