null Ihmeiden Etiopia

Ihmeiden Etiopia

Siskoni puolesta rukoiltiin ja hän parani. Liityimme koko perhe kirkkoon. Jeesus ilmestyi minulle unessa ja kehotti seuraamaan. Jätin islamin ja käännyin kristityksi.

Moni etiopialainen kristitty kertoo ihmeistä, joista on seurannut perheen, suvun tai kylän kääntyminen. Varsinkin muslimin kääntymiseen liittyy usein ilmestys tai muu voimakas kokemus.

Muslimin kääntyminen saattaa merkitä koko entisen elämän jättämistä. Mohammed on tästä esimerkki. Hän oli Etiopian naapurimaassa islamilaisen yhteisön johtaja, joka sai ilmestyksessä kutsun seurata Jeesusta. Hän teki niin, mutta joutui lähtemään maastaan ja jättämään perheensä ja omaisuutensa. Nyt hän etsii tietä viedäkseen sanomaa Etiopian muslimeille.

Kirkot ovat täynnä tässä maassa, jossa armolahjat toimivat ja ihmeitä tapahtuu. Vai tapahtuuko ihmeitä, koska kirkot ovat täynnä? Köyhässä maassa monien ainoa sosiaaliturva on Jumala.

Amharan kielen opettajaltani kuulin hurjimman ihmetarinan. Jeesus oli ilmestynyt kellariin piilotetulle kädettömälle ja jalattomalle tytölle ja tälle oli kasvanut raajat. Lupaan raportoida tästä, jos pääsen tapaamaan tyttöä.

Siellä missä ihmeitä tapahtuu, ilmenee myös hengen vääristymiä. Monet etiopialaiset saarnamiehet uskovat, että mitä kovempaa huutaa, sitä voimallisemmin Henki toimii. Hengen toimintaa yritetään vauhdittaa sielullisin ponnisteluin. Mutta Jumala toimii ihmisten virheistä huolimatta.

Osallistuin parin tunnin aamurukoukseen Mekane Yesus kirkossa. Muutama kymmenen ihmistä mumisi polvillaan, joku hyräili hiljaa. Rukousta johtava nainen luki Raamattua ja opasti rukoilemaan seurakunnan nuorten ja työntekijöiden puolesta. Tunsin pääseväni mukaan voimakkaaseen valovirtaan. Mies nousi kertomaan, kuinka Jumala oli parantanut hänet viime viikolla. Sitten nousi nainen, joka rukoili pitkään huutaen. Muut huusivat aamenta. Tunsin kiusaantuvani. Mutta mikä minä olen arvostelemaan? Nämä ihmiset tarvitsevat Jumalan apua. Millainen isä jättäisi vastaamatta heille?


sari.lehtela@felm.org
Kirjoittaja on
lähetystyöntekijä-tiedottaja.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.