Ilman kohua
Intian äskettäisen joukkoraiskaustapauksen raakuus kuohuttaa syystä. Minua kuohuttaa myös intialaisen kulttuurin käsittämätön naisvihamielisyys sekä täydellinen välinpitämättömyys dalit-naisiin kohdistuvasta väkivallasta.
Intiassa on 92 naista sataa miestä kohden. Luku on päinvastainen kuin maailmassa keskimäärin. Naisvihamielisyys on suurinta maan pohjoisosissa, joissa sataa miestä kohden on selvästi alle 90 naista. Tyttösikiöitä abortoidaan ja tyttövauvoja tapetaan. Myös nuorten aviovaimojen onnettomuudet ovat kohtuuttoman yleisiä.
Kastittomat eli dalit-naiset ovat omassa kategoriassaan. Intian ihmisoikeuskomission mukaan kolme dalit-naista raiskataan joka päivä.
Saastaisina pidettyihin daliteihin kohdistuneita rikoksia ei yleensä ilmoiteta eikä niitä selvitetä. Poliisit, asianajajat ja tuomarit kuuluvat ylempiin kasteihin ja ovat usein haluttomia tutkimaan daliteihin kohdistuneita rikoksia. Vain harvat tapaukset päätyvät tuomioon saakka.
Naisiin kohdistuva seksuaalinen väkivalta on alistamista ja hyväksikäyttöä, mutta epäinhimillisyys toimii myös yhteiskunnallisena mekanismina. Raiskaamista käytetään kokonaisten dalit-yhteisöjen nöyryyttämisen välineenä, jotta nämä eivät vaatisi oikeuksiaan.
Kastittomuuden seuralainen on prostituutio. Suuri osa Intian ja Nepalin prostituutioon pakotetuista ihmiskaupan uhreista on daliteja. Äärimmäisen köyhillä perheillä ei ole muita vaihtoehtoja kuin myydä lapsensa. Prostituutio on joillekin dalit-yhteisöille leimaava yhteinen ammatti.
Euroopan parlamentti antoi joulukuussa 2012 päätöslauselman, jossa se tuomitsi daliteihin kohdistuvan väkivallan ja vaati Intian hallitukselta toimia kastikysymyksessä. Mielipiteenilmaus nousi uutisista, dalit-naisten joukkoraiskauksista Haryanan osavaltiossa sekä 1 500 dalit-perheen kodin tuhoamisesta Tamil Nadun osavaltiossa.
Kansainvälinen tiedotus Intian ihmisoikeustilanteesta on riittämätöntä. Erityisen huonosti raportoidaan kastin roolista. Koska se kuuluu intialaiseen todellisuuteen, sen vaikutus olisi selvitettävä aina.
mikko.malkavaara@diak.fi Kirjoittaja on kirkollis-
yhteiskunnallinen moniottelija,
tutkija ja opettaja.
Jaa tämä artikkeli: