null Ilosanoma on evoluutiota tärkeämpää

Ilosanoma on evoluutiota tärkeämpää

Monet kristityt vastustavat ajatusta evoluutiosta eli siitä, että eläinlajit muuttuvat aikojen kuluessa toisiksi.

Keskustelua on käyty niin Kirkko ja Kaupunki -lehdessä, muissa tiedotusvälineissä kuin kristillisissä tapaamisissa. Kristityt järjestävät jopa evoluutiokriittisiä luentoja osoittaakseen totuuden maailman luomisesta löytyvän Raamatusta.

Mielestäni tällaiset tapahtumat ovat ajanhukkaa. Jeesus ei puhunut maailman luomisesta, vaan saarnasi pelastuksesta ja ikuisesta elämästä. Uskon luomiskertomuksen syntyneen muun Raamatun tavoin Pyhän Hengen vaikutuksesta, mutta en usko Jumalan tarkoittaneen sitä tarkaksi selostukseksi lajien synnystä. Charles Darwinin ajatuksista alkunsa saanut evoluutioteoria ei kilpaile Raamatun kanssa, vaan tarjoaa tieteellisen selityksen elämän kehitykselle. Evoluutioteoria on nähtävä vallitsevana käsityksenä lajinkehityksestä, joka ei välttämättä ole lopullinen.

Kristinuskossa keskeistä ei ole se, onko Jumala luonut maailman vai saiko se alkunsa alkuräjähdyksestä. Tärkeintä kristitylle on vastaanottaa ilosanoma Jeesuksesta Kristuksesta, joka on sovittanut ristillä kaikkien ihmisten synnit. Tämän julistamiseen kristittyjen on käytettävä evoluutioteorian vastustamiseen käyttämänsä energia.

Timo-Matti Fahmy
biologian opiskelija

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.