null Itisemäntä valmiudessa

Tiina Toivanen esitteli uutta palvelumallia 79-vuotiaalle Raili Danilotskinille. Kuva: Jani Laukkanen

Tiina Toivanen esitteli uutta palvelumallia 79-vuotiaalle Raili Danilotskinille. Kuva: Jani Laukkanen

Itisemäntä valmiudessa

Tiina Toivanen auttaa vanhuksia, vammaisia ja toipilaita asioimisessa Itäkeskuksessa.

Itisemäntänä kuukausi sitten aloittanut Tiina Toivanen tuntee olevansa juuri hänelle sopivassa tehtävässä. Asiakkaiden palveleminen on ennestään tuttua, ja neljän lapsen äidille käy hyvin osa-aikatyö tässä elämänvaiheessa.

Koska palvelu on uutta, on Toivanen käyttänyt osan työajasta sen esittelemiseen kauppakeskuksessa liikkuville asiakkaille. Monesti autettavia on jo kuitenkin riittänyt koko päiväksi.

Ostosten tekemiseen ja muuhun asioiden hoitamiseen saa apua soittamalla itisemännän numeroon 050 578 1279. Palvelua on tarjolla maanantaista perjantaihin kello 10–14, ja se on täysin ilmaista.

– Sovin asiakkaan kanssa puhelimessa ajan, paikan ja hoidettavat asiat. Yhtä ihmistä varten voi varata noin puolitoista tuntia, joten kovin monta ostos- tai asiointipaikkaa ei kannata ottaa yhdelle kerralle, Toivanen selvittää.

Toivanen tiedustelee puhelimessa, onko asiakkaalla käytössä jokin apuväline, esimerkiksi rollaattori, pyörätuoli tai opaskoira. Osa asiakkaista käyttää kuljetuspalvelua, jonka avulla he pääsevät kauppakeskukseen.

– Itiksessä on nyt myös kaksi uutta pyörätuolia, joita voi lainata, jos väsähtää kesken ostosten tekemisen.

Asiakkaan tahdissa

Itisemännän asiakkaat ovat ensimmäisten viikkojen aikana olleet enimmäkseen näkövammaisia. Tiina Toivanen arvelee, että vammaiset ovat tottuneempia pyytämään apua verrattuna vanhuksiin, jotka monesti yrittävät hoitaa viimeiseen asti asiansa itse.

– Osa ikäihmisistä ei halua olla vaivana ja sanoo, että löytyy niitä huonompikuntoisiakin. Tapasin esimerkiksi täällä eräässä kaupassa vanhuksen, joka katseli hintoja suurennuslasilla. Hän totesi pärjäävänsä hyvin eikä halunnut apua.

– Joillakin avun torjumiseen saattaa liittyä pelkoa itsemääräämisoikeuden menettämisestä. Tämän palvelun tarkoituksena kuitenkin on, että asiakkaat tekevät itse päätöksensä ja minä autan vain niiden toteuttamisessa.

Toivasen mukaan pyrkimyksenä on, että asiointi hoidetaan rauhallisesti, asiakkaan omassa tahdissa.
– Ajatuksena on samalla saada ihmiset lähtemään ulos neljän seinän sisältä. Kaikilla ei ole sukulaista tai henkilökohtaista avustajaa, jonka kanssa voisi lähteä ostoksille päiväsaikaan. Palvelu voi siis osaltaan lisätä henkistä hyvinvointia.

Suosittua palvelua

Palvelumallin on kehittänyt Helsingin Diakoniaopiston kouluttaja Tuula Toikko-Laitinen. Palvelu on ollut jo vuodesta 2005 lähtien käytössä Espoon Isossa Omenassa, jossa se on saanut suuren suosion.

– Vammaisjärjestöiltä tuli toive, että tällainen toiminta aloittaisiin myös Itäkeskuksessa. Itiksessä käy paljon vammaisia asiakkaita eri puolilta Helsinkiä, koska täällä on suuren käytävätilan ansiosta helppo liikkua, Tiina Toivanen kertoo.

Toivanen on kuullut, että vaikka kauppakeskuksia rakennetaan ympäri Eurooppaa jatkuvasti lisää, ei tämäntyyppistä palvelua löydy muualta.

Itisemännän tunnistaa jatkossa entistä paremmin, kun hän saa virallisen työasun.
– Jos tuntee tarvitsevansa apua, minua voi koska tahansa ottaa hihasta kiinni. Toivon, että ihmiset ottaisivat muutenkin rohkeasti yhteyttä.

Palvelun toteuttamiseen osallistuvat Helsingin Diakoniaopiston lisäksi Yrittäjäyhdistys Itäkeskus, K-Citymarket Itäkeskus, Wereldhave Finland, Helsingin sosiaalivirasto, Näkövammaisten Keskusliitto sekä 11 muuta potilas- ja vammaisjärjestöä.

 

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.