Itsen ja toisten kanssa tietämisestä
Niko Huttunen (K&k 17.12.2014) vastaa Pertti Sistosen omaatuntoa koskeviin huomioihin (K&k 10.12.2014) toteamalla, ettei kreikan syneidesis ilmaisisi tietämistä toisten ihmisten vaan itsen kanssa. Huttunen viittaa 1. Kor. 4:4:een, jossa Paavali käyttää syneidenai-verbiä ilmaisemassa itsen tietämistä.
Kyseinen verbi ilmaisee antiikin kreikankielisissä lähteissä myös Sistosen esiintuomaa ajatusta yhdessä tietämisestä, minkä voi nopeasti tarkistaa alan perussanakirjoista (esim. Liddell-Scott-Jones). Professori Mika Ojakangas on hiljattain julkaissut omastatunnosta laajan käsitehistoriallisen tutkimuksen otsikolla The Voice of Conscience. Tutkimus käsittelee niin ei-kristillisiä kuin kristillisiä kirjoittajia, mukaan lukien Paavali, kirkkoisät ja Luther.
Mika Perälä
Käpylä
Niko Huttunen kaventaa kristillistä ihmiskäsitystä (K&k 17.12.2014), kun hänen mielestään omassatunnossa tiedetään vain ”oman itsen kanssa”. Eikö mikään ulkopuolinen muka vaikuta omaantuntoon?
Omantunnon määrittelyssä erottuu kolme päälinjaa. Sokrates katsoi, että omatunto (’daimónion’, kuten hän sitä nimitti) on ihmisen sisimmässä oleva jumalallinen ääni. Se puhuu, mikä on oikein ja mikä väärin. Toiset näkevät omassatunnossa ihmisessä olevan ”orgaanin”, joka kuuluu yhteen biologisesti rakentuvan yleisinhimillisen vaiston kanssa. Sitä seuraamalla ohjaudutaan oikeaan. Kolmanneksi omaatuntoa pidetään ympäristön tuotteena, opittuna kykynä. Omantunnon sisältö riippuu siitä, mitä sille ”puhutaan”. Raamatun syntiinlankeemuskertomus on tällä linjalla. Aadam ja Eeva saivat Jumalalta tiedon hyvästä ja pahasta (1. Moos. 2:16–17).
Erityisen kiinnostavaksi kysymys omastatunnosta on noussut aivopesun johdosta. Omantunnon sisältö ja toiminta on siis hyvin monisäikeinen prosessi. Aviorikoksesta tavattua naista syyttäneet saivat kuulla Jeesuksen sanat ja lähtivät pois yksi toisensa jälkeen (Joh. 8:9). Useissa käsikirjoituksissa on lisäksi mainittu: ”koska he omassatunnossaan (syneídesis) tiesivät olevansa syyllisiä.”
Siinäkin omatunto heräsi toimimaan, kun sitä kosketti ulkopuolelta kuultu Jumalan sana. Tuo sana paljastaa synnin ja kirkastaa armon. Näin ei tapahdu, jos ihminen arvioi asioita vain itsensä kanssa.
Pertti Sistonen
Vihti
Jaa tämä artikkeli: