Jeesuksen kuva kankaassa
Torinon käärinliina on maailman tunnetuimpia ja tutkituimpia kankaita. Tuon pellavaisen käärinliinan alkuperästä on keskusteltu vilkkaasti. Aihetta käsittelivät monipuolisesti sekä rakas pakinoitsijamme Kerettiläinen (K&k 30.3.) että dosentti Juha Hiltunen luennossaan 30.3. Kallion kirkossa.
Raamatussa, varsinkin Johanneksen evankeliumin 19. luvussa, kerrotaan tarkasti Jeesuksen hautaamisesta. Itseäni puhuttelee erityisesti jae 39: "Paikalle tuli myös Nikodemos, se mies, joka ensi kerran oli käynyt Jeesuksen luona yöllä, ja hänellä oli mukanaan sata mittaa mirhan ja aaloen seosta."
Pari vuotta sitten piispa Eero Huovinen mainitsi Kallion kirkossa, että "sata mittaa" on kolmisenkymmentä kiloa. Valtavan paljon!
Täytyipä ottaa esiin Otavan Pieni tietosanakirja. Sen mukaan myrha, mirhami on "Abessiniassa ja Arabiassa kasvavasta Commiphora abyssinica -puusta tihkunut kumihartsi, jota käytetään lääkkeenä ja palsamointin". Ja eräiden aaloelajien mehusta valmistetaan ulostus- ja haavalääkettä.
Mielestäni Nikodemos on erittäin mielenkiintoinen henkilö. Voiteliko hän Jeesuksen ruumiin tuolla mirhan ja aaloen seoksella ja saivatko nämä aineet osaltaan aikaan Jeesuksen kuvan muodostumisen käärinliinaan? Lisäksi kiinnostaisi tietää, mistä maasta Nikodemos oli lähtöisin. Mahtoiko hänkin kuulua itämaan tietäjiin?
Ritva Jokinen
Jaa tämä artikkeli: