null Jeesustelua

Jeesustelua

Jeesustelu on harhaan johtava termi. Sitä käytetään, kun puhutaan imelästä hurskastelusta tai tekopyhästä moralisoinnista. Itse miehestä, Jeesuksesta, luodaan usein kiiltokuvamaisen kilttiä kuvaa. Ikään kuin hän olisi ollut joku lempeäluontoinen söpöilijä, joka ujosti hymyilee ja toivottelee ihmisille kaikkea hyvää.

Melkein yhtä masentavaa Jeesuksen todellisen persoonan tappamista on häneen liitetty opillinen kiivailu ja saivartelu. Maailmanhistorian merkittävimmän miehen, tarinaniskijän, radikaalin opettajan sekä omalla elämänkohtalollaan ihmiskunnan peruskertomuksen luoneen ihmisen koko suuruus on yritetty kuivattaa tiivistämällä hänen merkityksensä muutamaan oppilauselmaan.

Jeesus ei ollut jeesustelija. Hän asettui lujasti niiden puolelle, joita hänen aikansa hurskastelijat pitivät huonoina ihmisinä. Hän oli hyljeksittyjen, syrjittyjen ja halveksittujen ystävä. Portot, publikaanit, spitaaliset ja samarialaiset muiden mukana olivat niitä, joita muut painoivat, mutta hän nosti. Siksi hänestä ei erityisemmin pidetty. Tänään hänen listallaan saattaisivat olla homot, mamut, pultsarit, narkkarit ja romanikerjäläiset. Ei kiva.

Erityisen kiltti hän ei ollut niitä kohtaan, joiden hurskaan ulkokuoren sisällä hän näki ilkeää omahyväisyyttä. ”Te tekopyhät, te ulkokullatut, te kyykäärmeiden sikiöt.” Ei nätisti sanottu. Rahanvaihtajien pöydät hän pisti temppelissä kumoon ja läimi päälle ruoskalla.

Jeesus oli ristiriitainen persoona. Hän vaati ehdottomuutta. Miekka pitää jättää tuppeen, toinen poski pitää kääntää, pitää myydä kaikki, mitä omistaa ja antaa köyhille. Seuraavassa hengenvedossa hän armahti syntistä, puhui vertauksilla ja kertomuksilla sekä antoi voidella omat jalkansa kalliilla öljyllä. Ei ihme, että mies kuoli ristillä.

Älkää yrittäkö riistää minulta aitoa Jeesusta jeesustelulla, tekopyhällä hurskastelulla tai yrittämällä selittää yksinkertaisesti kuka hän oli. Älkääkä itse menettäkö Jeesusta uskomalla, että hän on vain valju kiiltokuva, jollaiseksi jotkut haluavat hänet maalata. Se mies elää, vaikka on kuollut. Hän on täällä tänään, vaikka nousi jo ajat sitten taivaisiin.

Seppo Simola, päätoimittaja
seppo.simola@evl.fi

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.