Paikalla. Joosef valvoo seimiasetelmassa. Kuva: Vanadia Roperto Nativita, Italialaiset jouluseimet -näyttely
Joosef Kihlaaja
Isäni taitavasti nikkaroima seimiasetelma on taas kunniapaikallaan.
Isän Joosef on iso, kuin asetelman päähenkilö. Monelle Joosef on seimien statisti, mies, jota ei huomata. Kuuluisan vauvan äänetön sijaisisä.
Ehkä kannattaisi huomata.
Siinä missä pääsiäisenä tyhjän haudan ensimmäiset todistajat olivat vähän tunnetut naiset, jouluyön inkarnaation ensimmäinen ja lähin todistaja oli Joosef. Katoliset ja ortodoksit kunnioittavat Joosefia pyhimyksenä. Joosef Kihlaaja.
Perimätiedon mukaan hänellä oli edellisestä avioliitosta neljä poikaa ja kolme tytärtä. Siis Jeesuksen veljet ja siskot. Jäätyään leskeksi keski-ikäisenä hänellä ei ollut hinkua naimisiin.
Miksi hän kihlasi Marian – emme tiedä. Mutta hän sai unessa enkeliltä tiedon pyhästä lapsesta ennen Mariaa. Joosef oli paikalla, kun paimenet ja tietäjät kunnioittivat vastasyntynyttä jumalallista lasta.
Enkelin käskystä hän pakeni Egyptistä Jumalanäidin ja Kristus-lapsen kanssa suojellen heidät kuningas Herodeksen raivolta. Hän työskenteli Egyptissä puuseppänä. Pyhä Joosef kuoli perimätiedon mukaan noin sadan vuoden iässä.
Marianpäivänä juhlimme Mariaa nöyryyden ja kuuliaisuuden esikuvana. Miksei niin, mutta myös Joosef ansaitsisi oman päivänsä. Ortodokseilla sellainen on.
Kuuliaisuudesta Joosef tiesi kyllä yhtä paljon kuin kihlattunsa. Mikä tärkeää, Joosef yhdessä Tuomaan kanssa on epäuskoisten suojelupyhimys. Joosefin merkitys on palautettava.
Olli Valtonen
4. adventtisunnuntai
Herran syntymä on lähellä Väri: violetti tai sininen
Valo: kaksi kynttilää
Tekstit: Ps. 130: 5–8; 1. Moos. 21: 1–7; Hepr. 6: 13–19; Matt. 1: 18–24
Jaa tämä artikkeli: