Joulukampanja herättelee
Mainoskampanja leväyttää otsikoihin kysymyksen, millainen on aito joulu. Avuksi on otettu julkkis- kasvot ja iltapäivälehtien ilmaisut.
Viime torstaina alkanut, ensi viikon sunnuntaihin kestävä Aito joulu -kampanja haastaa tavallisia suomalaisia, kristillisyydestä etääntyneitä ja ei-aktiivisia seurakuntalaisia pysähtymään joulun sanoman äärelle.
Kampanjan on toteuttanut 200-vuotisjuhlavuottaan viettävä Suomen Pipliaseura yhteistyössä Helsingin, Espoon ja Vantaan seurakuntayhtymien kanssa. Pipliaseura rahoittaa kampanjasta puolet, seurakunnat toisen puolen.
Kampanjan mainokset ovat esillä pääkaupunkiseudun bussipysäkeillä, metrojen liukuportaissa, kaupunki- ja iltapäivälehdissä, netissä sekä radiossa. Kampanjaan liittyy myös yhteistyö 7 päivää -lehden kanssa sekä sivusto www.aitojoulu.fi .
– Olemme halunneet mennä sinne, missä ihmiset liikkuvat ja niillä välineillä, joita he käyttävät. Kampanja ei anna valmiita vastauksia, vaan herättelee pohtimaan, Pipliaseuran kehittämispäällikkö Terhi Huovari sanoo.
Pipliaseuran pääsihteerin Markku Kotilan mukaan kampanjan taustalla on ajatus siitä, että kristillinen joulu kuuluu myös niille, jotka eivät tunnista sen viestiä.
– Kampanjan muoto yllättää tietoisesti, mutta viesti on aidon joulun viesti. Ensimmäinen joulu oli ainutlaatuisella tavalla kohujoulu, koska silloin syntyi koko maailman Vapahtaja.
Kampanjan kasvoina nähdään Frederik , Neumann ja Martina Aitolehti . He esittävät kampanjaan liittyvän uuden joululaulun, joka on säveltäjä Esa Niemisen ja runoilija Sinikka Svärdin käsialaa. Joululaulu soi aitojoulu.fi-sivustolla, Seiska-TV:ssä, Spotifyssa, YouTubessa ja radiokanavilla.
– Lähdin mielelläni kristilliseen kampanjaan. Nuoruusajoilta on hyviä muistoja Helsingin seurakuntien nuorisotyöstä. Rikkinäisen kodin kasvattina sain sieltä turvaa, Frederik kertoo.
Frederikille aito joulu tarkoittaa yhdessäoloa läheisten kanssa, tällä kertaa Kotkassa.
– Jouluun liittyy perheessäni aina hiljentyminen, harras tunnelma ja se, että kuunnellaan, mitä tapahtui Betlehemissä kauan sitten, lähiaikoina Kannelmäkeen muuttava laulaja kertoo.
Kannelmäen kirkkoherra Sakari Enrold pitää kampanjaa rohkeana vetona.
– Tässä mennään kristillisen sanoman juurille ja pyritään kommunikoimaan ennakkoluulottomasti nykypäivän ihmisten kanssa. Sama tavoite on myös meidän seurakunnassamme.
Enrold perustelee seurakuntien mukanaoloa sillä, että niissä halutaan kohdata jäsenistö laaja-alaisesti ja tavoittaa myös seurakunnista vieraantuneet.
– Uskon, että kampanjan valitseman kielen avulla joulun alkuperäinen sanoma voi välittyä juuri heille, joille seurakunnissa käytettävä kieli on lähinnä täyttä hepreaa.
Jaa tämä artikkeli: