Jouluradion kuuntelu kasvoi pääkaupunkiseudulla
Jouluradion kuuntelu kasvoi pääkaupunkiseudulla merkittävästi edellisvuodesta. Jouluradio jakoi pääkaupunkiseudulla kolmanneksi kuunnelluimman kanavan paikan yhden kaupallisen radiokanavan kanssa, ja sijoittui kolmen kärkeen heti kahden Ylen kanavan jälkeen.
Kanavan kuuntelijamäärä oli koko maassa Kansallisen Radiotutkimuksen perusteella komea 423 000 kuuntelijaa viikossa.
– Hienoa, että kuuntelu on vakiintumassa sesonkiradiolle erittäin hyviin lukemiin. Merkillepantavaa on, että menestyimme pääkaupunkiseudun kilpailuilla radioaalloilla historiallisen hyvin. Nuorensimme kanavan tekijäryhmää ja erityisesti verkkoradioidemme antia. Uskon, että tässä on suuri syy menestyksemme pääkaupunkiseudulla, toimituspäällikkö Riitta Kalliorinne pohtii.
Pääkaupunkiseudun ulkopuolella kuuntelussa sen sijaan oli hieman laskua verrattuna vuoteen 2012, mutta muutos mahtuu vielä tutkimuksen virhemarginaaliin.
Jouluradio oli pääkaupunkiseudulla kahden Ylen kanavan jälkeen kolmanneksi kuunnelluin radioasema 6,2 prosentin kanavaosuudella. Myös tavoittavuusprosentti 17,2 pääkaupunkiseudulla kuuluu valioluokkaan.
Kanava tavoitti pääkaupunkiseudulla 207 000 henkilöä viikossa, (2012 luku oli 152 000). Vastaavasti tavoittavuus muualla laski 216 000:een, (2012 se oli 300 000). Riitta Kalliorinteellä on selitys muutokseen:
– Edellisestä vuodesta poiketen Kotkan ja Joensuun talousalueet eivät olleet mukana tutkimuksessa. Kotkan seudulla kanava oli kuunneltavissa ainoastaan verkon kautta, ja Joensuun analogiset lähetykset alkoivat kesken lähetyskauden, eivätkä ehtineet mukaan tutkimukseen.
Tutkimustulosten valossa Jouluradiota kuunnellaan poikkeuksellisen tasaisesti eri ikäryhmissä, mutta parhaiten se tavoittaa 25–34-vuotiaita. Valtakunnallinen kanavaosuus pysyi neljässä prosentissa. Jouluradion analogisella kuuluvuusalueella asuu noin 3,1 miljoonaa ihmistä.
Kanavan huomioarvo nousi edellisvuosien tyyliin erityisesti sosiaalisessa mediassa. Facebookin tykkääjämäärä oli loppiaisen jälkeen yli 72 000. Jouluradion suosio kasvoi merkittävästi myös Twitter ja Instagram-tilien seuraajissa mitattuna.
Jaa tämä artikkeli: