Juha Lehtola ohjasi elokuvan pojan surusta
Käsikirjoittaja ja ohjaaja Juha Lehtolan Aikuisten poika -elokuva kertoo 11-vuotiaasta Oliverista, joka menettää vanhempansa autokolarissa. Lehtola toteaa, ettei kyse silti ole lasten elokuvasta tai suruelokuvasta, sillä suru on vain henkilöhahmon yksi ominaisuus.
Lehtolan mukaan elokuva sai alkunsa siitä, että hän halusi kirjoittaa erilaisista romahduksista, nuoren pojan ja aikuisten miesten.
– Pikkupoika avaa näkökulman aikuisten maailmaan. Halusin käsitellä sitä, miten poika selviää näin vaikeasta tilanteesta. Katsoja voi samalla pohtia, ovatko aikuisten ongelmat aina niin mahdottoman tärkeitä.
Lehtola päätti myös tutkia, voiko kuolemasta tehdä elokuvaa, jossa ei itketä koko ajan ja jossa on mukana hitunen huumoria. Poika valitsee epäsovinnaisen reitin selviytyäkseen eli hän alkaa tutkia, miksi vanhempien onnettomuus tapahtui. Se on hänen tapansa tehdä surutyötä, vaikka se ei ehkä mene niin kuin suruoppaissa.
– Ihmisiltä odotetaan kuoleman sattuessa tiettyä käytöstä. Esimerkiksi hautajaiset ovat usein kankeita ja pompöösejä tilaisuuksia, joissa käyttäydytään hysteerisesti. Nauru tai vitsailu on niissä yleensä kiellettyä.
Ohjaaja valitsi Oliverin rooliin Esa Nikkilän monien koekuvausten jälkeen.
– Jos en olisi löytänyt Esaa, olisin ollut elokuvaa tehdessä pulassa. Poika kantaa koko elokuvaa ja hän käy läpi laajan tunnekaaren, jolloin hänen on oltava luonteva ja uskottava, Juha Lehtola sanoo.
Keskeisissä rooleissa Aikuisten pojassa ovat Kari Hietalahti, Sulevi Peltola ja Esko Salminen. Lehtola tiesi jo varhaisessa vaiheessa, ketkä haluaa tiettyihin rooleihin.
– Minua kiinnosti nähdä erityisesti se, miten Hietalahti tekee roolinsa romahduksen kokevana rakastuneena machomiehenä. Miehet kun ottavat itsensä usein niin tosissaan, ja Hietalahti on taitava pujottelemaan komedian ja tragedian välillä.
Lehtolasta oli tärkeää, että Esan ympärillä oli kokeneita näyttelijöitä, sillä he pystyivät tukemaan tätä roolityössä.
– Elokuvaa piti tehdä järkyttävällä kiireellä, mutta en halunnut ohjata Esaa eri tavalla kuin ammattilaisia. Kerroin hänelle samalla tavoin kuin muillekin näyttelijöille, mitä halusin hänen eri kuvaustilanteissa ilmaisevan.
Työuransa aikana Juha Lehtola on käsikirjoittanut ja ohjannut useita näytelmiä, elokuvia ja tv-sarjoja. Aikuisten poika on kuitenkin vasta hänen ensimmäinen pitkä elokuvansa. Lehtolan mukaan hän ei harrasta elämässään erityistä suunnitelmallisuutta, vaan tälle tarinalle tuli kuin itsestään pitkän elokuvan muoto.
Niin kirjoittamisen ammattilainen kuin onkin, Lehtola sanoo inhoavansa kirjoittamista. Kirjoitustyöhön liittyvä deadline pakottaa hänet kuitenkin lopulta pakertamaan käsikirjoituksen valmiiksi.
– Käsikirjoituksen idea lähtee usein kuvasta tai tunnelmasta, johon liittyy jotain dramaattista. Epänormaali käyttäytyminen tavallisissa tilanteissa kiehtoo minua.
– Joskus on myös hyvä etääntyä aiheesta. Esimerkiksi Aikuisten pojan ensimmäisen version kirjoitin jo kymmenen vuotta sitten. Kun aloin tehdä siitä uusia versioita, keveyden ja raskauden tasapainon etsimisessä meni aikaa.
Freelancerina Lehtola on oppinut kehittelemään uusia ideoita, heittämään verkkoja veteen, kuten hän asian ilmaisee.
– Minulla on jatkuvat yt-neuvottelut, mutta olen tottunut epävarmuuteen.
Marjo Kytöharju
Juha Lehtolan Aikuisten poika Espoo Cinéssä 23.8. ja elokuvateattereissa 29.8.
Jaa tämä artikkeli: