null Käännös jatsiin päin

Kesäistä sykettä. Zarkus Poussa eläytyy congarumpujen soittoon jazzkonsertissa. Kuva: Tero H. Savolainen

Kesäistä sykettä. Zarkus Poussa eläytyy congarumpujen soittoon jazzkonsertissa. Kuva: Tero H. Savolainen

Käännös jatsiin päin

Kynttilät paloivat yksinäisinä pyöreillä pöydillä. Kello lähestyi yhdeksää. Koko Jazz Clubilla oli käynnistymässä Koko kesä Kalliossa -konserttisarja, jossa tunnetut artistit esittävät kappaleitaan jatsilla ryyditettyinä sovituksina. Vaikka ulkona oli kolea helatorstain kevätsää, sisällä tunnelma tuntui kodikkaalta. Hiljalleen pöydät täyttyivät valkoviiniä siemailevasta yleisöstä. Ennen konsertin alkua vapaaksi jäi vain muutama tuoli.

Kesäkonsertteja isännöi talon oma Koko Jazz Orchestra, johon kuuluvat vibrafonisti Arttu Takalo, basisti Timo Hirvonen ja rumpali Jussi Lehtonen. He saavat vieraikseen kesän aikana kymmenen suomalaista artistia. Kesäkuun alussa vieraana on Tuure Kilpeläinen ja myöhemmin kesällä muun muassa Kauko Röyhkä, Pepe Willberg, Tapani Kansa, Olavi Uusivirta, Paula Koivuniemi ja Pave Maijanen.

Konserttien sarjan aloitti lyömäsoittaja, laulaja ja multi-instrumentalisti Zarkus Poussa. Hän on soittanut monissa eri bändeissä, sooloprojekteissa ja tv-ohjelmissa. Vuoden 2013 lopulla julkaistulla Positiivinen krapula -levyllään hän lauloi ja soitti itse kitaraa, koskettimia, rumpuja ja muita perkussioita.

Konsertin aluksi Koko Jazz Orchestra lämmitteli yleisöä Takalon sävellyksillä ja jatsin ikivihreillä. Odotuksia nostattavan neljän kappaleen ja pienen juomanostotauon jälkeen lavalle saapui Zarkus Poussa. Hänen vastuullaan olivat laulu, congat ja satunnaiset kilkuttimet, kuten lasipullo.

Kokon orkesterin käsittelyssä Poussan edellisen levyn latteahkoon popmusiikkiin oli löydetty uusi tulokulma. Raikkaasti jatsimpi ote nosti kappaleet kiinnostavalle ja kiihkeämmälle tasolle. Esimerkiksi Pääosin poutaa -kappaleeseen kierrettiin lisää tempoa ja kappale muuttui jonkun sortin vauhtisalsaksi. Ehdoton ehkä -kappale kääntyi loppuaan kohti lyömäsoitinten revittelyksi ja levyn nimikappaleen pianosoolo vaihtui Takalon taidonnäytteeksi vibrafonilla. Sovitukset oli tehty suu pienessä virneessä, mutta ei liioitellusti.

Zarkus Poussan laulu ja congat kulkivat vaivattomasti. Rento tunnelma jatkui kappaleiden välissä, kun Zarkus nauratti yleisöä jutuillaan. Erityisosaan nousivat Jussi Lehtosen ja Poussan villeiksi äityneet rumpu- ja perkussio-osiot. Lyömäsoittajien saumaton ja intensiivinen yhteistyö sai monta jalkaterää naputtamaan lattiaa satiinipöytäliinojen alla. Olisi harmi, jos Poussan kappaleiden uudet sovitukset nostettaisiin pysyvästi ylähyllylle kuulijan ja päivänvalon ulottumattomiin yhden illan juttuna. Yleisö saattaisi innostua sovituksista kynttilöin valaistun jazzklubin ulkopuolellakin.

Konserttisarjan avajaisilta oli erinomaisen onnistunut. Zarkus Poussa ja Koko Jazz Orchestra onnistuivat välittämään yleisölle hyvän mielen ja kiihkeän kesäisen sykkeen. Kun konsertista käveli takaisin ulkoilmaan, tuntui kuin ilmakin olisi lämmennyt.

Tero H. Savolainen
Zarkus Poussa Koko Jazz Clubin kesäkonserttisarjassa 29.5.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.