Kädet savessa
Sekä pienen että suuren ihmisen mielikuvitus saa siivet
taidekasvattaja Petteri Aaltolaisen työpajassa.
— Lapsesta pulppuaa tarinaa, jos hän saa rauhallisen ympäristön ja
kiinnostuneen kuulijan. Hyvä ohjaaja vapauttaa rajoituksista. Lapsen
mielikuvitusmaailmassa voivat satuhahmot ja televisio-ohjelmien henkilöt
seikkailla yhdessä, sanoo Aaltolainen.
Aaltolainen ohjaa 1.–4.-luokkalaisille´tarkoitettuja savipajoja
helmi–maaliskuussa Tikkurilan Taidetalo Pessissä ja Myyrmäen Toteemissa.
Pajoissa rakennetaan tarinoita suomalaisesta metsästä ja sen
asukkaista.
Savesta muovatut hahmot maalataan, lasitetaan ja poltetaan. Yksilölliset työt
kootaan taidenäyttelyiksi tekijöiden omiin kouluihin. Lapset oppivat
metsäaiheista kansanperinnettä, ja tarinoissaan he tutkivat suhdettaan muihin
ihmisiin ja ympäristöön.
— Ikiomassa mielikuvitusmaailmassa yhteiskunnan säännöt ja
velvollisuudet eivät kuormita.
Lasten tarinoita kannattaa kuunnella
Ovatko paljon esillä olleet
koululevottomuudet merkki siitä, että lapsilla on nyt pahempi olla kuin
ennen?
— En usko. Murrosikäiset nuoret hakevat kasvaessaan omia rajojaan.
Yhteiskunnan sääntöjen ja velvollisuuksien opettelu on haasteellista.
Levottomuudet ovat vain entistä enemmän esillä viestimissä. Niiltä voisi
kysyä vastuullisuutta aiheiden painotuksiin,
arvelee Petteri Aaltolainen. Taidekasvattajan mielestä suomalaisten lasten
lapsuus on onnellista. Koulussa ja harrastuksissa kasvattajat ovat
ammattitaitoisia. Ilmaisuun on paljon mahdollisuuksia.
— Kuvataideohjaaja ei ole sosiaalikasvattaja. En mieti, paljastuuko lasten
ilmaisusta yhteyksiä kodin säröisiin tapahtumiin. Iloitsemme lasten kanssa
heidän tarinoistaan juuri sellaisina kun ne ovat.
— Ikiomassa mielikuvitusmaailmassa yhteiskunnan säännöt ja velvollisuudet
eivät kuormita.
Innostunut vanhempikin pääsee lapsen mukana löytämään vuosia sitten
kadottamansa
kuvittelutaidon, jos vain pysähtyy kuuntelemaan. Petteri Aaltolainen sanoo,
että omien lasten kuunteleminen on opettanut
hänelle käytännön taitoja Taideteollisen korkeakoulun oppien tueksi.
— Pienillä kysymyksillä voi auttaa lasta täydentämään tarinaa. Kertomisessa
pitää osata irrottautua todellisuudesta ja sijoittaa tapahtumat
mielikuvitusmaailmaan.
Aikuiset leipovat työminää
Petteri Aaltolainen on rakentanut
savitarinoita
jo kahdeksan vuotta. Aluksi kertomuksia tehtiin aikuisryhmissä, työyhteisöjen
kehittämiseksi.
Aikuisten saviteatterissa puretaan työminän kireyttä ja kohennetaan
yhteishenkeä. Osanottajat kertovat ryhmissä tapahtumia työpaikalta.
Kertomuksista muokataan saviteatteriesityksen käsikirjoitus ja hahmot. Joskus
syntyy kauhudraama, joskus komedia.
— Saviteatteria tehdessä tunnistetaan omat heikkoudet ja vahvuudet
ryhmätyötaidoissa.
Samalla opitaan lisää yhdessä tekemistä. Aaltolainen opettaa
savipajamenetelmiä myös Taideteollisessa korkeakoulussa.
Valmistuvat taidekasvattajat jatkavat hänen työtään eri puolilla Suomea ja
täydentävät pajoja omilla ideoillaan. Vantaalla lasten savitaidetta tehdään
myös kesällä kaupungin kuvataideleirillä Toteemissa. Aaltolainen on mukana
ohjaamassa.
Taiteilijan kuvittelukumppani
Opetustyön ohella Petteri Aaltolainen
työskentelee kuvataiteilijana. Oman mielikuvitusmaailmansa rikastuttamiseksi
hän on etsinyt keskustelukumppanikseen 1980-luvulla kuolleen ranskalaisen
kirjailijan Jean Genet´n. Keskusteluista on syntynyt kolmiosainen
teossarja, johon kuuluu maalauksia, savireliefejä, videokuvaa ja
ääninauhoja.
—Tuntemattoman ja toisella aikakaudella eläneen henkilön kanssa on helpompi
käsitellä kipeitäkin aiheita. Aloitin sarjan yhteiskunnan valtasuhteista,
jatkoin parisuhteen
ja vanhemmuuden asetelmiin ja lopuksi sukellan ihmismielen syvyyksiin.
Seuraava näyttely on suunnitteilla Helsinkiin, toivottavasti jo tämän vuoden
puolella,lupaa Aaltolainen.
Jean Genet on kirjoittanut näytelmiä, runoja ja romaaneja yhteiskunnan
vähäosaisten elämästä. Hän nousi kuuluisuuteen vankilassa kirjoittamallaan
esikoisromaanilla Kukkien Madonna. Genet´n tavoin Aaltolainen tahtoo ymmärtää
elämän rosoista inhimillisyyttä.
Jaa tämä artikkeli: