null Käsityökoulu Robotissa on taide ja tiede samassa paketissa

Akseli Varis ja Ilari Karjalainen opiskelevat Käsityökoulu Robotissa. Kuva: Patrik Lindström

Akseli Varis ja Ilari Karjalainen opiskelevat Käsityökoulu Robotissa. Kuva: Patrik Lindström

Hyvä elämä

Käsityökoulu Robotissa on taide ja tiede samassa paketissa

Pojat yllättyvät huomatessaan, että Käsityökoulu Robotti onkin taidekoulu.

Käsityökoulu Robotti on mediataiteen opinahjo, joka tarjoaa sekä taide- että tiedekasvatusta samassa paketissa. Virtapiirit, johdot, työkalut, tietokoneet ja koodaus ovat opetusvälineinä Robotin oppitunneilla ja työpajoissa.

”Oppilaista 98 prosenttia on poikia ja osalle heistä tulee yllätyksenä, että he ovatkin taidekoulussa”, paljastaa Käsityökoulu Robotin koordinaattori ja opettaja Roi Ruuskanen.

Käsillä tehdään monia elektronisia vempaimia

Tunneilla rakennetaan erilaisia elektronisia vempaimia. Itse rakennettujen sähkökitaroiden konsertti on luvassa 7–9-vuotiaiden oppilaiden vanhemmille syksyn mittaan.

Yhtenä projektiaiheena oli pahvilaatikkotalo, johon oppilaat vetivät sähköt virtapiirien, johtojen ja juotosten avulla. Lopuksi talot vielä koristeltiin.

”Opetuksen sisältöön pyritään ottamaan mediataiteen historiasta aiheita, joihin voimme tutustua käytännössä itse tehden."

Käsityökoulu Robotti on perustettu 2012 ja virallisesti se on yhdistys. Toimintaa tukee muun muassa Opetus- ja kulttuuriministeriö, Suomen kulttuurirahasto ja Taiteen edistämiskeskus.

Espoossa koulun toimitilat sijaitsevat Järvenperässä, Pikku-Aurorassa. Lisäksi toimipisteitä on Helsingissä ja Turussa. Opettajia on viitisentoista ja he ovat koulutukseltaan mediataiteen ja taidekasvatuksen ammattilaisia sekä käsityönopettajia.

”Opettajilta vaaditaan sekä teknistä, taiteellista että pedagogista osaamista”, kertoo Ruuskanen.

Ohjelmointi keskeinen osa

Ruuskasen mukaan koodaus ja ohjelmointi ovat keskeinen osa opetusta.

"Ne ovat oppilaitoksemme toiminnassa nimenomaan väline luovaan työskentelyyn, eivätkä itseisarvo sinällään", Ruuskanen alleviivaa.
 

Opetuksemme tavoitteena on monimuotoisen ajattelun kehittäminen."

- Roi Ruuskanen
 

”Opetuksemme tavoitteena ovat mediakasvatuksen arvot ja teknologiasta iloitseminen sekä monimuotoisen ajattelun kehittäminen”, painottaa Ruuskanen.

Oppilaiden ikähaarukka on laaja, eikä aiempaa harrastuneisuutta vaadita. Koululaisten ryhmät kokoontuvat viikoittain. Käsityökoulu Robotin avointen työpajojen teemapäivinä vanhemmat voivat tulla tutustumaan toimintaan yhdessä lasten kanssa.

”Haluamme antaa lapsille mahdollisuuden ihmetellä ympäröivää maailmaa mahdollisuuksineen, nähdä sitä taiteen näkökulmasta, mutta samalla myös tarjota konkreettista tietoa”, Ruuskanen tiivistää.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.