null Kasvava hätä kuuluu Palvelevassa puhelimessa

Kasvava hätä kuuluu Palvelevassa puhelimessa

Kirkon keskusteluapua tarjoavaan Palvelevaan puhelimeen sekä Palvelevaan nettiin tulee yhteydenottoja enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Yksinäisyys, pari- ja perhesuhteet, köyhyys, taloudellinen epävarmuus ja elämän tarkoituksen etsiminen puhuttavat. Uutiset maailman konfliktialueilta kasvattavat ahdistusta. Viime kesänä soittoja puhelinpalveluun tuli valtakunnallisesti 35 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Puhelinpäivystyksen hoitavat Helsingin, Espoon ja Vantaan seurakuntien työntekijät yhdessä koulutettujen vapaaehtoisten kanssa. Vapaaehtoisia auttajia on luurissa satakunta. Enemmistö päivystäjistä on naisia, mutta myös miehiä löytyy.

– Viimeisen parinkymmenen vuoden aikana kaupallisuus ja viihde ovat tunkeutuneet ihmisten elämään. Tämä työ on hyvää vastalääkettä itsekkyydelle. Löysin järkevän tavan osallistua johonkin, eläkkeellä oleva miespuolinen vapaaehtoinen sanoo.

Mies päivystää yleensä kerran kuussa, mutta tänä syksynä hän on ottanut tuplaten työvuoroja. Kiitollisuus omaa elämää kohtaan ajaa palvelemaan. Hän haluaa jakaa jotakin myönteistä omastaan. Päivystäminen on herätellyt myös yhteiskunnallisesti.

– Olen kokenut, että vaikka tilanne on soittajalla ollut kaikilla tavoin solmussa, olen pystynyt helpottamaan välittämiselläni soittajan hetkeä. Paras tapa auttaa on saada yhteydenottaja itse ratkaisemaan ongelmansa.

Pääkaupunkiseudun Palvelevan puhelimen toiminnanjohtajan Raija Narvilan mukaan kirkon palvelu on osoitus ihmisten halusta auttaa lähimmäisiä.

Vapaaehtoiset päivystäjät saavat jatkokoulutusta ja työnohjausta tehtävän vaativuuden vuoksi. Valmennus harjoitteluineen ja työnohjauksineen on prosessi, joka kestää lähes vuoden. Koulutusaiheita ovat muun muassa mindfulness, hengellisyys, auttamisen rajat ja erilaisten elämän kriisien kohtaaminen.

Palvelevan puhelimen soittajaprofiili on kirjava. Soittajista suuri joukko näyttää olevan työikäisiä, jotka eivät ole työelämässä.

– Osa yhteydenottajista on yhä haasteellisempia autettavia muun muassa mielenterveys- ja seksuaaliongelmineen, Raija Narvila kertoo.

Hakuaika vuoden 2015 Palvelevan puhelimen ja netin valmennukseen on alkanut. Lisätiedot ja hakemus löytyvät Helsingin seurakuntayhtymän nettisivuilta www.helsinginseurakunnat.fi/pp.

Palvelevaan puhelimeen ja nettiin voi ottaa yhteyttä nimettömästi ja luottamuksellisesti.

Suomenkielinen Palveleva puhelin päivystää sunnuntaista torstaihin kello 18–01 ja perjantaina ja lauantaina 18–03 numerossa 01019 0071. Ruotsinkielinen linja (01019 0072) avautuu iltaisin kello 20. Suuntanumeroa ei tarvita matkapuhelimella soitettaessa. Palveleva netti löytyy osoitteesta verkkoauttaminen.fi.

Palveleva puhelin täyttää tänä syksynä 50 vuotta. Toimintaa koordinoi ja suunnittelee virkamiestyöryhmä, jossa on mukana seurakuntien edustajien lisäksi edustaja Suomen Mielenterveysseuran SOS-kriisikeskuksesta.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.