Kesäsulhanen käy ensin rippikoulun
Konfirmaation kautta vihille. Tuomas Skopa on kuullut kavereiltaan jonkin verran kuittailua rippikoulusta.

Konfirmaation kautta vihille. Tuomas Skopa on kuullut kavereiltaan jonkin verran kuittailua rippikoulusta.

Kesäsulhanen käy ensin rippikoulun

Arviolta joka kolmas aikuisrippikoululainen valmistautuu kirkkohäihin. Muusikko Tuomas Skopasta tulee elokuussa aviomies.

Laulaja ja kitaristi Tuomas Skopalta rippikoulun jääminen käymättä oli aikoinaan ”puhdasta huolimattomuutta”.

– Olin juuri innostunut basson soitosta ja ostanut basson ja styrkarin. Olin niin soittamisen lumoissa, että yksinkertaisesti unohdin asian. Eivätkä vanhemmat olleet sen huolellisempia. Kun kesä oli ohi, kaverit kyselivät, että missä olit riparilla, sanoo Sydän, sydän sekä Minä ja Ville Ahonen -bändeistä tuttu artisti.

Viime vuonna asia tuli esiin, kun Skopa alkoi suunnitella häitä.

– Puolisoni Marjon kanssa ajattelimme, että haluaisimme mennä naimisiin Suomenlinnassa, koska siellä on kaunis kirkko ja paikka.

Kirkollinen vihkiminen edellyttää, että rippikoulu on suoritettu. Sen käyminen sopi Skopalle hyvin.

– Ajattelin, että se voisi olla jännä kokemus.

 

”Mietin, olisiko opetus kovin ideologista, mutta olemme puhuneet laajemmista asioista, kuten elämästä, kuolemasta, rakkaudesta ja perheestä.” Aikuisrippikoululainen Tuomas Skopa

 

Moni muukin havahtuu häitä suunnitellessaan siihen, että rippikoulu on käymättä. Malmin seurakunnan pastori Outi Lantto arvioi, että häät ovat noin joka kolmannen motiivi tulla aikuisrippikouluun. Sulhasia ja morsiamia hakeutuu sinne erityisesti keväisin.

Malmilla, joka on Helsingin seurakunnista suurin, on aikuisrippikoululaisia vuodessa nelisenkymmentä. Keväisin ja syksyisin pidettäviin ryhmiin osallistuu yhteensä vajaa parikymmentä henkeä. Muut suorittavat rippikoulun yksityisesti.

– Pyrimme ohjaamaan ryhmään ennen kaikkea siksi, että rippikoulu on mielekkäämpää käydä ryhmässä kuin yksityisesti.

Jos haluaa kirkollisen vihkimisen ja rippikoulu on käymättä, Lantto neuvoo olemaan yhteydessä seurakuntaan viimeistään kaksi kuukautta ennen häitä. Vaikka oppimäärä ei ole suuri, eri osioihin kuten seurakuntaelämään tutustumiseen on silti hyvä varata aikaa.

Aikuisrippikoulun sisältö räätälöidään kävijän tarpeiden mukaan. Tulossa olevat häät eivät kuitenkaan Lanton mukaan juuri vaikuta opetukseen. Olennaisempaa on esimerkiksi se, onko kävijä osallistunut koulussa uskonnon opetukseen.

– Häät vaikuttavat sillä tavalla, että kanttorin tunneilla soitetaan myös muutama häämarssi.

Skopa käy rippikoulua parhaillaan yksityisesti Mikaelin seurakunnassa. Ryhmässä käymisen vaihtoehtoa ei tarjottu.

Kokemus on yllättänyt positiivisesti.

– Mietin, olisiko opetus kovin ideologista, mutta olemme puhuneet laajemmista asioista, kuten elämästä, kuolemasta, rakkaudesta ja perheestä. Se on ollut terapeuttistakin.

Kummius on vihkimisen ja elämänkatsomuksellisten syiden lisäksi tyypillinen syy hakeutua aikuisrippikouluun. Skopaa pyydettiin kummiksi viitisen vuotta sitten, mutta silloin kiireet estivät rippikoulun käymisen.

Lantto kuvailee aikuisrippikoululaisten taustoja hyvin kirjaviksi. Jotkut ovat saattaneet varttua vapaakirkollisissa piireissä, mutta päättäneet aikuistuttuaan liittyä evankelisluterilaiseen kirkkoon. Lantto kohtaa myös paljon virolaisia tai virolaistaustaisia.

– Heillä on usein kristityn identiteetti.

Vaikka konfirmoinnin taustalla olisi häiden tai kummiuden kaltainen käytännön syy, Lantto kohtaa hyvin harvoin sellaisia, joille rippikoulun sisältö olisi yhdentekevä.

– Vaikka syyt olisivat tällaisia, se ei tarkoita, etteivät rippikouluun tulijat olisi motivoituneita liittymään kirkkoon.

Skopalla on vielä osia rippikoulusta suorittamatta. Konfirmaatiopäivää ei ole sovittu, eikä Skopa ole vielä ehtinyt ajatella, mitä toimitukseen voisi liittyä.

– Kyllähän se kuulostaa sellaiselta asialta, jota olisi syytä juhlistaa.

Häitä vietetään elokuun puolivälissä.

Jaa tämä artikkeli: