null Keskiluokkaisesta intiaanista tuli piispa ja miehen puoliso

Suomessa parhaillaan vieraileva Guy Erwin on ensimmäinen luterilainen piispa, joka kuuluu Yhdysvaltain alkuperäiskansoihin, osage-kansaan. Hän on myös ELCA:n ensimmäinen avoimesti homoseksuaalinen piispa. Kuva: Sirpa Päivinen

Suomessa parhaillaan vieraileva Guy Erwin on ensimmäinen luterilainen piispa, joka kuuluu Yhdysvaltain alkuperäiskansoihin, osage-kansaan. Hän on myös ELCA:n ensimmäinen avoimesti homoseksuaalinen piispa. Kuva: Sirpa Päivinen

Hyvä elämä

Keskiluokkaisesta intiaanista tuli piispa ja miehen puoliso

Piispa Guy Erwinin voisi lokeroida Amerikan alkuperäiskansojen edustajaksi tai homoksi. Erwinin mielestä yhteys Kristukseen on kuitenkin tärkeämpää kuin yksittäiset identiteetit.

Yhdysvallat janoaa halpaa öljyä. Rakenteilla oleva Dakota Access Pipeline -öljyputki on yritys sammuttaa tämä jano. Putki vain sattuu kulkemaan sioux-intiaanien perinteisten maiden poikki eikä esimerkiksi läheisen kaupungin ohitse. Putken ympäristö- ja terveysriskit kasautuvat alkuperäiskansan harteille.

– Jos haluamme halpaa öljyä, kaikkien pitäisi jakaa sama riski. Nyt näyttää siltä, että alkuperäiskansa ei ole yhtä arvokas kuin muut, sanoo arkkipiispan kutsusta Suomessa vieraileva Yhdysvaltain evankelisluterilaisen kirkon piispa Guy Erwin.

Kun Erwin palaa Suomen-reissultaan, hän menee osoittamaan mieltään putkea vastaan.

– Alkuperäiskansojen ongelmat liittyvät usein maanomistukseen. Toisaalta yhtä yhteistä ongelmaa ei ole. Heimoja on 500. Siouxilla ja navajolla on yhtä paljon yhteistä kuin suomalaisella ja venäläisellä.

Nimikatolilainen kasvoi luterilaiseksi Saksassa

Guy Erwinillä on syynsä seisoa sioux-aktivistien joukoissa. Hän syntyi Oklahomassa keskiluokkaiseen osage-perheeseen. Osaget ovat yksi Yhdysvaltain alkuperäiskansoista.

Perhe oli periaatteessa katolilainen, käytännössä uskonnoton.

– Toiset meistä vain ovat suuntautuneempia näkymättömiin asioihin, Erwin sanoo.

 

Saksassa opin, miten vanha ja keskeinen osa kristinusko on eurooppalaisessa yhteiskunnassa.

 

Erwin kuului niihin toisiin. Perhe kävi toisinaan kirkossa, koska Guy-poika halusi, muttei viipynyt kirkossa pitkään, koska vanhemmat eivät piitanneet.

Vanhempien työ armeijan palveluksessa vei perheen Länsi-Saksan Heidelbergiin. Kahdeksanvuotias Guy vaikuttui näkemästään: kaikkialla oli valtavia katedraaleja kirjaimellisesti keskellä kylää.

– Yhdysvallatkin on uskonnollinen maa, mutta meillä se kaikki on kovin nuorta. Saksassa opin, miten vanha ja keskeinen osa kristinusko on eurooppalaisessa yhteiskunnassa.

Tutkijasta papiksi viisi vuotta sitten

Saksa avasi ovet myös luterilaisuuteen. Guy Erwin opiskeli ja opetti teologiaa Harvardissa ja Yalessa. Tutkijan kiinnostus suuntautui Martin Lutheriin. Lapsena opittu saksa edesauttoi reformaation ajatuksiin syventymistä. Opiskeluaikana Erwin kastettiin luterilaisen kirkon jäseneksi.

Lutherin lisäksi Erwin tutustui Rob Flynniin, varhaisen kristinuskon tutkijaan. Varsin pian kävi ilmi, että se on tässä. Erwin ja Flynn ovat olleet yhdessä 24 vuotta. Vuonna 2013 he saivat viimein mennä naimisiin.

Vuosi 2013 oli myllertävä siksikin, että Erwin valittiin piispaksi. Homoille ja lesboille avautui oikeus luterilaiseen pappeuteen vasta vuonna 2009. Erwinkin oli toiminut siihen asti aktiivisena maallikkona, eräänlaisena apupappina, kunnes otti vastaan pappisvihkimyksen vuonna 2011.

Paperilla Guy Erwin on Lounais-Kalifornian synodin piispa, mutta se ei oikein tarkoita mitään.

– Yleensä sanon, että olen Los Angelesin hiippakunnan piispa.

Erwinillä on varsin moninainen lauma johdettavanaan: 22 prosenttia hiippakunnasta on muita kuin valkoisia amerikkalaisia, mikä on paljon germaanis-skandinaaviselle kirkkokunnalle. Latinoedustus on huomattava. Piilaaksossa ja Kaliforniassa asuu myös tuhansittain suomalaisia.

– Ihmiset vanhenevat, eikä nuoria tule tilalle. Mutta moninaisuus on toivon merkki.

Samaa sukupuolta olevia pareja siunataan

Yhdysvaltain luterilaisessa kirkossa (ELCA) homot ja lesbot saavat toimia pappeina ja samaa sukupuolta olevia pareja siunataan.

– Keskustelu ei ole koskenut vain Raamattua vaan laajemmin sitä, mitä on olla ihminen. Kaikki kastetut kristityt, Jumalan lapset, ovat tasa-arvoisia. Kirkon mielestä kumppanuus on hyvä päämäärä elämässä. Siksi kirkko haluaa olla myös siunaamassa toisiinsa sitoutuvia pareja, Guy Erwin sanoo.

 

Kirkko muuttuu hitaasti, mutta sisimmässään se on sitoutunut rakastamaan Kristuksen nimen tähden.

 

Mutta tätä hän korostaa yhtä lailla:

– Kaikkia kristittyjä pitää kunnioittaa sisarina ja veljinä Kristuksessa, niitäkin, jotka ovat eri mieltä kuin minä. Me olemme yhtä.

Erwin uskoo, että yksittäisten ihmisten esimerkit muuttavat kirkkoa.

– Kamppailen paljon sen kanssa, etten ottaisi seksuaalieettistä keskustelua henkilökohtaisesti. Hyvin harvoin olen kohdannut ihmisiä, jotka eivät suostu kättelemään minua tai puhumaan minulle. Vaikka aluksi olisi epäluuloja, ihmiset rentoutuvat, kun he näkevät, että olen ihan tavallinen ja aika tylsä.

Kirkkoon kuuluville homoille ja lesboille Erwinillä on yksinkertainen viesti: älkää lähtekö.

– Kirkko muuttuu hitaasti, mutta sisimmässään se on sitoutunut rakastamaan Kristuksen nimen tähden. Parhaimmillaan kirkot ovat aina olleet vastaanottavaisia yhteisöjä.

Piispasta, joka on osage-intiaani ja homo, olisi helppo repiä suuria otsikoita. Guy Erwin ei asetu annettuihin lokeroihin.

– Identiteettejä tärkeämpää on yhteys Kristukseen. Kristus yhdistää meidät tavalla, joka ylittää sen, mikä erottaa ihmisiä.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.