null Kirkko soikoon -festivaali on suurten oratorioiden juhlaa

Kirkko soikoon -festivaali on suurten oratorioiden juhlaa

Kirkko soikoon -festivaali säväyttää maaliskuussa monumentaalisilla Georg Friedrich Händelin (1685–1759) oratorioilla.

Festivaalilla kuullaan oratoriot Messias, Israel Egyptissä ja Salomo , joista Messias-oratoriosta täällä kuullaan ensi kertaa alkuperäinen versio.

Kirkko soikoon -festivaalin kantava teema on tänä vuonna Raamatun kertomukset musiikissa. Teemaan liittyen Helsingin ensiesityksensä saa säveltäjä Tauno Pylkkäsen ensimmäinen ooppera, Aino Kallaksen tarinaan perustuva yksinäytöksinen Batsheba Saarenmaalla.

– Kirkko ei ole luopumassa työstään suurten ja ikuisten kertomusten esillä pitäjänä. Musiikin itseään, esittäjiä ja kuulijoita yhdistävä ominaisuus sekä Raamatun tuhatvuotisten kertomusten syvälle sisimpäämme ulottuva voima saavat vaikuttaa Helsingin kirkoissa tämän vuoden Kirkko soikoon -festivaalilla, luonnehtii festivaalin taiteellinen johtaja Jukka Ahokas teemaa.

Festivaalilla esitettävät kolme oratoriota ovat oikeastaan hengellisiä oopperoita ilman näyttämötapahtumia, niitä kutsutaan englantilaisiksi oratorioiksi. Tänä vuonna Händelin kuolemasta tulee kuluneeksi 250 vuotta. Säveltäjää pidetään Joseph Haydnin ohella 1700-luvun merkittävimpänä oratoriosäveltäjänä.

Näistä oratorioista Messias on tunnetuin, ja sitä esitetään Suomessa säännöllisesti. Händel sävelsi teoksen 1742, ja hän muokkasi teosta kulloistenkin solistien tarpeiden mukaan. Useimmin esitetty versio perustuu Händelin myöhemmin muokkaamiin versioihin. Festivaalilla kuultavaa alkuperäisversiota ei ole ennen esitetty Suomessa. Messias-oratorion orkesterina on periodisoittimia käyttävä Helsingin Barokkiorkesteri, jota johtaa Aapo Häkkinen.

Händelin Israel Egyptissä kertoo Israelin kansan dramaattisista vaiheista Egyptin orjuudessa ja exoduksesta kohti luvattua maata. Oratoriossa on erinomaiset solistit: muun muassa sopraano Anna-Kristiina Kaappola ja tenori Tuomas Katajala. Orkesterina on Tapiola Sinfonietta, jota johtaa Andrew Lawrence-King. Hän on yksi tunnustetuimmista vanhan musiikin esittäjistä ja kapellimestareista.

Salomo on Händelin oratorioista ehkä komein. Juhlavat alkusoitot ja loisteliaat monikuoro-osiot antavat tilaa myös kauniille ja herkille aarioille sekä ensemble-laululle. Teoksen kuorona vierailee Latvian valtion kuoro ja orkesterina Kymi Sinfonietta. Solisteina kuullaan muun muassa sopraanokaksosia Anu ja Piia Komsia sekä ruotsalaista kontratenoria Mikael Belliniä.

Kiinnostava poiminta Kirkko soikoon -festivaalin tulevassa ohjelmistossa on esimerkiksi ERI-tanssiteatterin uusi Samaria-tanssiteos, jota esitetään useissa kirkoissa. Samariaa säestää Bachin kaunis viulumusiikki barokkiviulisti Kreeta-Maria Kentalan soittamana.

Festivaalin uutuutena on brunssikonsertti Barokkia aamupalaksi. Ennen konserttia Tuomiokirkon kryptassa voi nauttia Café Engelin aamiaista kello 10:stä alkaen. Kirkko soikoon järjestää aikaisempien vuosien tapaan konsertteja myös lapsille sekä pienempiä ja isompia konsertteja monipuolisin kokoonpanoin ja teemoin eri seurakunnissa.

– Myös jazzin ystävät saavat kuultavakseen kaksi huipputason konserttia. Konsertteja tulee siis olemaan miltei jokaiseen makuun ja kynnys kirkkokonserttiin on matala, kertoo Jukka Ahokas.

Kirkko soikoon -festivaalin järjestää Helsingin seurakuntayhtymä.

Lisätietoja:www.kirkkosoikoon.fi

Kirkko soikoon -festivaali on 20.–29.3.2009

Sen tähtihetkiä ovat mm.

  • Händelin oratoriot Messias, Israel Egyptissä ja Salomo
  • Tauno Pylkkäsen kamariooppera Aino Kallaksen librettoon Batsheba Saarenmaalla
  • Tanssiteatteri ERI ja Samaria-tanssiteos
  • Jazzia Per Jørgensen & Samuli Mikkonen & Markku Ounaskari
  • Barokkibrunssi Tuomiokirkon kryptassa

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.