null Kirkko soikoon palauttaa mieleen Raamatun kertomukset

Kirkko soikoon palauttaa mieleen Raamatun kertomukset

Perjantaina 20.3. alkavan Kirkko soikoon -festivaalin konsertit tuovat esiin Raamatun kertomuksia: israelilaisten paluun Egyptistä, laupiaan samarialaisen ja tuhlaajapojan tarinat ja niin edelleen.

Raamatun kertomukset puhuvat samoista asioista, jotka ovat tuttuja meille tänäkin päivänä; sorrosta vapautumisesta, lohdusta ja toivosta. Kuulija voi löytää Raamatun henkilöiden tarinoista itsensä ja omat tunteensa.

– Ihmiset kaipaavat taloudellisesti epävarmassa tilanteessa sekä yhä moniarvoisemmaksi muuttuvassa maailmassa pysyviä ja muuttumattomia asioita. Musiikkia kuunnellessaan ihminen voi kokea universaaleja, kaikkialla ja kaikkina aikoina esiintyviä ihmisen perustunteita, Kirkko soikoon -festivaalin taiteellinen johtaja Jukka Ahokas sanoo.

Unohtumaton Messias

Festivaalilla esitetään kolme Georg Friedrich Händelin (1685–1759) oratoriota. Israel Egyptissä (1739), Salomo (1749) ja Messias (1742) ovat oikeastaan hengellisiä oopperoita ilman näyttämötapahtumia ja niitä kutsutaan englantilaisiksi oratorioiksi.

Tarinat ovat peräisin Raamatusta, vaikkakin tunnetuin näistä, Messias, on oikeastaan vähiten tyypillinen oratorio, sillä se ei kerro tarinaa. Messias ei ole kuvaus historiallisen Jeesuksen vaiheista, vaan pikemminkin libretistin ja säveltäjän teologinen käsitys lunastushistoriasta koko syvyydessään ja laajuudessaan.

Händel sävelsi teoksen 1742, ja hän muokkasi teosta kulloistenkin solistien tarpeiden mukaan. Useimmin esitetty versio perustuu Händelin myöhemmin muokkaamiin versioihin. Festivaalilla kuultavaa alkuperäisversiota ei ole ennen esitetty Suomessa. Messias-oratorion orkesterina on periodisoittimia käyttävä Helsingin Barokkiorkesteri, jota johtaa Aapo Häkkinen. Barokkiorkesterin ja Helsingin kamarikuoron lisäksi teoksessa solisteina laulavat sopraano Anu Komsi, altto Hilary Summers, tenori Niall Chorell ja basso Juha Kotilainen.

Kevyt ja tanssillinen Salomo

Salomon teksti pohjautuu Vanhan testamentin kuvaukseen viisaudestaan ja rikkaudestaan kuuluisuutta niittäneeseen Israelin kuninkaaseen.

– Salomon spektaakkelimaiset kuorot eivät latistu mahtipontiseen tai muodolliseen ylistämiseen, sillä Händelin musiikillinen lähtökohta on kevyt, tanssillinen ja dynaaminen. Händelin fuugat svengaavat vastustamattomasti antaen musiikille alusta loppuun kantavan liikkeen, Antti Häyrynen kirjoittaa käsiohjelman teosesittelyssä.

Oratorion kuorona vierailee Latvian valtionkuoro ja orkesterina Kymi Sinfonietta. Solisteina kuullaan muun muassa sopraanokaksosia Anu ja Piia Komsia sekä ruotsalaista kontratenoria Mikael Belliniä, puolalaista bassoa Lukas Jakobskia sekä suomalaista tenoria Niall Chorellia.

Dramaattinen Israel Egyptissä

Händelin Israel Egyptissä kertoo Israelin kansan dramaattisista vaiheista Egyptin orjuudessa ja exoduksesta kohti luvattua maata. Händelin musiikki ei pelkästään kannattele ja täydennä Raamatun tekstiä, vaan kuvaa universaalisti tunnelman ja henkilöhahmojen psyykkistä tilaa. Siksi Händelin oratoriot ovat edelleen tänäkin päivänä ajankohtaisia ja tuoreen tuntuisia.

Oratoriossa on erinomaiset solistit: sopraanot Anna-Kristiina Kaappola ja Kajsa Dahlbäck, mezzosopraano Hilke Andersen, baritoni Waltteri Torikka, tenori Tuomas Katajala ja basso Mika Kares. Orkesterina on Tapiola Sinfonietta, jota johtaa Andrew Lawrence-King. Hän on yksi tunnustetuimmista vanhan musiikin esittäjistä ja kapellimestareista.

Lisätietoja: www.kirkkosoikoon.fi

Kirkko soikoon -festivaalin järjestää Helsingin seurakuntayhtymä.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.