null Kirkkoherranvirastot yhdistyvät Espoossa

Maija Heinonen aloitti elokuussa pestinsä palvelukeskuksen päällikkönä. ”Odotan positiivisella mielellä, että pääsemme oikeasti tekemään töitä tammikuussa”, sanoo Heinonen, jonka syksy on sujunut palvelukeskuksen avaamista valmistelevissa töissä. Kuva: Markku Mattila

Maija Heinonen aloitti elokuussa pestinsä palvelukeskuksen päällikkönä. ”Odotan positiivisella mielellä, että pääsemme oikeasti tekemään töitä tammikuussa”, sanoo Heinonen, jonka syksy on sujunut palvelukeskuksen avaamista valmistelevissa töissä. Kuva: Markku Mattila

Kirkkoherranvirastot yhdistyvät Espoossa

Avioliiton solmiminen, lapsen ristiäiset tai vainajan hautaan siunaaminen ovat yleisiä syitä asioida kirkkoherranvirastossa. Virastosta pyydetään myös virkatodistuksia, avioliiton esteiden tutkintaa, sukuselvityksiä perunkirjoitusta varten tai tietoja sukututkimukseen.

Tähän asti nämä asiat on hoidettu oman seurakunnan kirkkoherranvirastossa. Ennen asiointia on ehkä pitänyt selvittää, minkä seurakunnan alueelle oma kotikatu kuuluu eli mihin kuudesta eri virastosta pitää mennä.

Vuodenvaihteen jälkeen asiointi yksinkertaistuu, kun Espoon kirkkoherranvirastot sulkevat ovensa ja niiden tehtäviä alkaa hoitaa seurakuntien palvelukeskus. Espoon keskukseen Kirkkokatu 1:n tiloihin perustettavassa palvelukeskuksessa palvellaan kaikkien Espoon seurakuntien jäseniä.

”Espoo on ollut ainoa suuri seurakuntayhtymä, josta on puuttunut keskusrekisteri”, kertoo uuden palvelukeskuksen päällikkö Maija Heinonen.

Virastoissa vain vähän käyntejä

Espoolaisseurakuntiin ei jää asiakaspalvelupisteitä. Olarin seurakunnan kirkkoherra Salla-Maria Viitapohja ei pidä muutosta dramaattisena.

”Valtaosa virastojen asioinneista on hoidettu puhelimitse tai sähköisesti. Kävijämäärät kirkkoherranvirastoissa ovat olleet vähäisiä”, Viitapohja sanoo.

Maija Heinonen sanoo, että vaikka sähköisiin palveluihin panostetaan, asiakkaille halutaan edelleen tarjota mahdollisuus tulla hoitamaan virastoasioita henkilökohtaisesti.

Hengellisiin palveluihin ei tule muutosta, vaan papit ja diakonit ovat seurakunnissa samalla tavalla tavoitettavissa kuin aiemminkin. Myös palvelukeskukseen tulee päivystävä pappi.

Palvelukeskukseen on syytä ottaa yhteyttä, kun haluaa varata papin, kanttorin tai kirkkotilan kirkolliseen toimitukseen tai tarvitsee asiakirjoja. Seurakuntaan taas kannattaa olla suoraan yhteydessä, jos tiedustelee tilavarausta muuhun tarkoitukseen kuin kirkolliseen toimitukseen.

Hautaan siunaaminen helpottuu

Palvelukeskuksen alaisuuteen tulee reilut parikymmentä henkilöä. He ovat seurakunnan kirkkoherranvirastosta siirtyviä työntekijöitä sekä hautatoimiston väkeä.

Seurakunnista ei irtisanota ketään muutoksen vuoksi.

Hautatoimiston liittäminen palvelukeskuksen alaisuuteen vähentää niiden espoolaisten vaivannäköä, jotka tulevat sopimaan hautajaisjärjestelyistä. Tähän mennessä ensin on täytynyt ottaa yhteyttä kirkkoherranvirastoon, jotta on voinut varata papin ja kanttorin siunaustilaisuuteen.

Hautatoimiston puoleen on pitänyt puolestaan kääntyä hautapaikkaa ja hautausaikaa varatessa. Sieltä on myös tehty tilojen varaukset, jos siunaus on pidetty Espoon siunauskappelissa tai Kellonummen siunauskappelissa. Kirkkotilojen varaaminen siunaustilaisuuteen tai seurakunnan muiden tilojen varaus muistotilaisuutta varten on sen sijaan hoidettu kirkkoherranvirastossa.

Jatkossa seurakuntalainen saa saman katon alta kaikki ne seurakunnan palvelut, joita siunaamista ja hautaamista varten tarvitaan.

Sen lisäksi omaiset hankkivat edelleen yksityisistä hautaustoimistoista muut hautaamiseen liittyvät palvelut, kuten arkun, hautakiven, vainajan kuljetuksen ja muistotilaisuuden järjestelyt.

Valtakunnallinen jäsentietojärjestelmä käyttöön

Palvelukeskuksen suunnittelu sai Espoossa aikanaan sysäyksen siitä, kun koko maan seurakunnille puuhattiin yhteistä Kirjuri-jäsentietojärjestelmää.

”Tuli otollinen aika perustaa palvelukeskus, kun tapahtuu muitakin muutoksia”, Viitapohja sanoo.

Espoossa Kirjuri otetaan käyttöön tämän kuun lopussa. Aiemmin tänä vuonna 130 seurakuntaa on jo siirtynyt tähän valtakunnalliseen jäsentietojärjestelmään, ja loputkin seurakunnat Suomessa pyritään saamaan Kirjurin piiriin loppuvuoden kuluessa.

Järjestelmän tavoite on helpottaa muun muassa perunkirjoitusta tekevien urakkaa. Toistaiseksi perunkirjoitusta varten vaadittavia sukuselvityksiä pitää pyytää erikseen kaikista niistä seurakunnista, joissa vainaja on ollut kirjoilla.

Tietyn siirtymäajan jälkeen sukuselvitystiedot pitäisi saada minkä tahansa seurakunnan palvelupisteestä Suomessa yhtenä todistuksena.

Myös sukututkimuksen odotetaan helpottuvan, kunhan kaikki suomalaisseurakunnat saavat muunnettua käsin kirjoitettuja kirkonkirjoja digitaaliseen muotoon. Espoon seurakuntien digitointiurakka valmistui jo vuonna 2011.

Kirkkohallituksen suunnitelmissa on luoda Kirjuriin myös kansalaisliittymä, jonka kautta voisi esimerkiksi liittyä kirkkoon tai tilata avioliiton esteettömyystodistukset.

Näin toimitaan ensi vuonna

· Kirkkoherranvirastot korvaavan palvelukeskuksen puoleen käännytään, kun tarvitaan pappia, kanttoria tai kirkkotilaa kirkollista toimitusta varten.

· Tilavaraukset muuhun tarkoitukseen kuin kirkollisiin toimituksiin neuvotellaan asianomaisen seurakunnan kanssa.

· Palvelukeskuksessa hautatoimisto hoitaa hautapaikkojen ja hautausaikojen varaukset.

· Palvelukeskukselta voi tilata virallisia asiakirjoja sekä sukututkimukseen liittyviä tietoja.

· Palvelukeskus hoitaa myös leirikeskusvaraukset.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.